A aliança estratégica como fator de vantagens competitivas em empresas de TI – um estudo exploratório
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração e Inovação |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rai/article/view/79128 |
Resumo: | This paper aims to argue the characteristics of the strategical alliances that keeps a relationship in the attainment of competitive advantages under the perception of the managers in order to figure out a answer to the following question: has as goal to show for the not participant companies of this type of cooperative arrangement the benefits that can elapse of this relationship. The exploratory paper was developed by means of field research on the basis of application of questionnaire, constructed with two scales, on competitive advantages and strategical alliances, applied in TI Companies. The sample reached 121 companies, of diverse transports, distributed for some States of Brazil. The gotten data had been analyzed by the application of the technique of canonic correlation and the results signal that organization, focus in mutual profits and cooperation are elements that favor advantages competitive, especially related to the rise of the operational efficiency, rise of the power of reply for the agility and flexibility, potential of pioneer, innovation and managemental capacity. |
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A aliança estratégica como fator de vantagens competitivas em empresas de TI – um estudo exploratórioTHE STRATEGICAL ALLIANCE AS FACTOR OF COMPETITIVE ADVANTAGES IN IT COMPANIES - A EXPLORATORY STUDY DOI: 10.5585/rai.v6i1.238Alianças estratégicasvantagens competitivasTI.This paper aims to argue the characteristics of the strategical alliances that keeps a relationship in the attainment of competitive advantages under the perception of the managers in order to figure out a answer to the following question: has as goal to show for the not participant companies of this type of cooperative arrangement the benefits that can elapse of this relationship. The exploratory paper was developed by means of field research on the basis of application of questionnaire, constructed with two scales, on competitive advantages and strategical alliances, applied in TI Companies. The sample reached 121 companies, of diverse transports, distributed for some States of Brazil. The gotten data had been analyzed by the application of the technique of canonic correlation and the results signal that organization, focus in mutual profits and cooperation are elements that favor advantages competitive, especially related to the rise of the operational efficiency, rise of the power of reply for the agility and flexibility, potential of pioneer, innovation and managemental capacity.Este trabalho discute as características das alianças estratégicas que impactam na obtenção de vantagens competitivas, segundo a percepção dos gestores, para responder à seguinte questão: alianças estratégicas podem contribuir para a obtenção de vantagens competitivas? Objetivou também demonstrar para as empresas não participantes desse tipo de arranjo cooperativo os benefícios que podem decorrer dessa relação. O trabalho, de caráter exploratório, foi desenvolvido por meio de pesquisa de campo com base em aplicação de questionário, construído com duas escalas, sobre vantagens competitivas e alianças estratégicas, aplicado a empresas de Tecnologia da Informação. A amostra foi composta de 121 empresas, de portes diversos, distribuídas por vários Estados do Brasil. Os dados obtidos foram analisados pela aplicação da técnica de correlação canônica e os resultados sinalizam que organização, comprometimento, foco em ganhos mútuos e cooperação são elementos que favorecem vantagens competitivas, especialmente relacionadas à elevação da eficiência operacional, elevação do poder de resposta pela agilidade e flexibilidade, potencial de pioneirismo, inovação e capacidade gerencial.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2009-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rai/article/view/79128INMR - Innovation & Management Review; v. 6 n. 1 (2009); 30-492515-8961reponame:Revista de Administração e Inovaçãoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rai/article/view/79128/83200Barbosa, Conceição AparecidaZilber, Moises AriToledo, Luciano Augustoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T16:34:43Zoai:revistas.usp.br:article/79128Revistahttp://www.viannajr.edu.br/wp-content/uploads/2016/01/raiPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oairevistarai@usp.br||tatianepgt@revistarai.org1809-20391809-2039opendoar:2016-06-20T16:34:43Revista de Administração e Inovação - Universidade de São Paulo (USP)false |
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