Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lins, Sarah Raquel Almeida
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Matsukura, Thelma Simões
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867
Resumo: This study aimed to identify the opinion of teachers of Occupational Therapy undergraduate course about challenges and perspectives involved in the academic education of the occupational therapist in the mental health field. It is a qualitative study with 14 teachers of mental health from ten undergraduate courses in Occupational Therapy in the state of Sao Paulo. Data collection was done through the participant ID form and semi- structured interviews that were described and analyzed through the identification of themes. The main challenges of this major mentioned by the teaching members involve the subjects curriculum limitation and the distance between the public policies and the reality noted in this field. All the teaching members consider important the general formation as well as the continuing education in order to learn more specific knowledge. The challenges are discussed and also the graduation potential and the integration between learning and service, the continuing education as well as the professors commitment of offering a program closer to the field´s reality . This study contributes to the area development and to development of reflexions about occupational therapist formation in mental health.
id USP-43_1bb03be757891850f80ac9dce63abfd6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/100867
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area fieldDesafios e perspectivas da formação do terapeuta ocupacional no campo da saúde mentalGraduaçãoCapacitação/políticasTerapia ocupacional/educaçãoOcupações em saúde/educaçãoSaúde mental/educação.TrainingOccupational therapy/educationHealth occupations/educationMental health/education.This study aimed to identify the opinion of teachers of Occupational Therapy undergraduate course about challenges and perspectives involved in the academic education of the occupational therapist in the mental health field. It is a qualitative study with 14 teachers of mental health from ten undergraduate courses in Occupational Therapy in the state of Sao Paulo. Data collection was done through the participant ID form and semi- structured interviews that were described and analyzed through the identification of themes. The main challenges of this major mentioned by the teaching members involve the subjects curriculum limitation and the distance between the public policies and the reality noted in this field. All the teaching members consider important the general formation as well as the continuing education in order to learn more specific knowledge. The challenges are discussed and also the graduation potential and the integration between learning and service, the continuing education as well as the professors commitment of offering a program closer to the field´s reality . This study contributes to the area development and to development of reflexions about occupational therapist formation in mental health.Este estudo objetivou identificar a opinião de docentes de cursos de graduação em Terapia Ocupacional acerca dos desafios e perspectivas implicados na formação acadêmica do terapeuta ocupacional no campo da saúde mental. Trata-se de estudo qualitativo realizado com 14 docentes de saúde mental vinculados a 10 cursos de graduação em Terapia Ocupacional do Estado de São Paulo. A coleta dos dados se deu através de Formulário de Identificação do Participante e de Roteiro de entrevistas semiestruturado que foram descritos e analisados através da identificação de categorias temáticas. Os principais desafios desta formação revelada pelos docentes envolvem a limitação da grade curricular e a distância existente entre o que preconizam as políticas públicas e a realidade observada no campo. Todos os docentes consideram a pertinência da formação generalista bem como da educação continuada para aquisição de conhecimentos mais específicos. Discute-se sobre os desafios e as potencialidades da formação e da integração ensino-serviço, a continuidade à formação, bem como o engajamento dos docentes na proposição de uma formação mais condizente com a realidade do campo. Considera-se que este estudo acrescenta ao conhecimento da área e contribui para o desenvolvimento de reflexões que contemplem a formação do terapeuta ocupacional em saúde mental.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2015-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/10086710.11606/issn.2238-6149.v26i3p317-325Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 Núm. 3 (2015); 317-325Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 No. 3 (2015); 317-325Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 26 n. 3 (2015); 317-3252238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867/109411Copyright (c) 2016 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessLins, Sarah Raquel AlmeidaMatsukura, Thelma Simões2016-03-10T20:00:59Zoai:revistas.usp.br:article/100867Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2016-03-10T20:00:59Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
Desafios e perspectivas da formação do terapeuta ocupacional no campo da saúde mental
title Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
spellingShingle Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
Lins, Sarah Raquel Almeida
Graduação
Capacitação/políticas
Terapia ocupacional/educação
Ocupações em saúde/educação
Saúde mental/educação.
Training
Occupational therapy/education
Health occupations/education
Mental health/education.
title_short Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
title_full Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
title_fullStr Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
title_full_unstemmed Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
title_sort Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
author Lins, Sarah Raquel Almeida
author_facet Lins, Sarah Raquel Almeida
Matsukura, Thelma Simões
author_role author
author2 Matsukura, Thelma Simões
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lins, Sarah Raquel Almeida
Matsukura, Thelma Simões
dc.subject.por.fl_str_mv Graduação
Capacitação/políticas
Terapia ocupacional/educação
Ocupações em saúde/educação
Saúde mental/educação.
Training
Occupational therapy/education
Health occupations/education
Mental health/education.
topic Graduação
Capacitação/políticas
Terapia ocupacional/educação
Ocupações em saúde/educação
Saúde mental/educação.
Training
Occupational therapy/education
Health occupations/education
Mental health/education.
description This study aimed to identify the opinion of teachers of Occupational Therapy undergraduate course about challenges and perspectives involved in the academic education of the occupational therapist in the mental health field. It is a qualitative study with 14 teachers of mental health from ten undergraduate courses in Occupational Therapy in the state of Sao Paulo. Data collection was done through the participant ID form and semi- structured interviews that were described and analyzed through the identification of themes. The main challenges of this major mentioned by the teaching members involve the subjects curriculum limitation and the distance between the public policies and the reality noted in this field. All the teaching members consider important the general formation as well as the continuing education in order to learn more specific knowledge. The challenges are discussed and also the graduation potential and the integration between learning and service, the continuing education as well as the professors commitment of offering a program closer to the field´s reality . This study contributes to the area development and to development of reflexions about occupational therapist formation in mental health.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867
10.11606/issn.2238-6149.v26i3p317-325
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v26i3p317-325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867/109411
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 Núm. 3 (2015); 317-325
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 No. 3 (2015); 317-325
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 26 n. 3 (2015); 317-325
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042670644330496