Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867 |
Resumo: | This study aimed to identify the opinion of teachers of Occupational Therapy undergraduate course about challenges and perspectives involved in the academic education of the occupational therapist in the mental health field. It is a qualitative study with 14 teachers of mental health from ten undergraduate courses in Occupational Therapy in the state of Sao Paulo. Data collection was done through the participant ID form and semi- structured interviews that were described and analyzed through the identification of themes. The main challenges of this major mentioned by the teaching members involve the subjects curriculum limitation and the distance between the public policies and the reality noted in this field. All the teaching members consider important the general formation as well as the continuing education in order to learn more specific knowledge. The challenges are discussed and also the graduation potential and the integration between learning and service, the continuing education as well as the professors commitment of offering a program closer to the field´s reality . This study contributes to the area development and to development of reflexions about occupational therapist formation in mental health. |
id |
USP-43_1bb03be757891850f80ac9dce63abfd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/100867 |
network_acronym_str |
USP-43 |
network_name_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area fieldDesafios e perspectivas da formação do terapeuta ocupacional no campo da saúde mentalGraduaçãoCapacitação/políticasTerapia ocupacional/educaçãoOcupações em saúde/educaçãoSaúde mental/educação.TrainingOccupational therapy/educationHealth occupations/educationMental health/education.This study aimed to identify the opinion of teachers of Occupational Therapy undergraduate course about challenges and perspectives involved in the academic education of the occupational therapist in the mental health field. It is a qualitative study with 14 teachers of mental health from ten undergraduate courses in Occupational Therapy in the state of Sao Paulo. Data collection was done through the participant ID form and semi- structured interviews that were described and analyzed through the identification of themes. The main challenges of this major mentioned by the teaching members involve the subjects curriculum limitation and the distance between the public policies and the reality noted in this field. All the teaching members consider important the general formation as well as the continuing education in order to learn more specific knowledge. The challenges are discussed and also the graduation potential and the integration between learning and service, the continuing education as well as the professors commitment of offering a program closer to the field´s reality . This study contributes to the area development and to development of reflexions about occupational therapist formation in mental health.Este estudo objetivou identificar a opinião de docentes de cursos de graduação em Terapia Ocupacional acerca dos desafios e perspectivas implicados na formação acadêmica do terapeuta ocupacional no campo da saúde mental. Trata-se de estudo qualitativo realizado com 14 docentes de saúde mental vinculados a 10 cursos de graduação em Terapia Ocupacional do Estado de São Paulo. A coleta dos dados se deu através de Formulário de Identificação do Participante e de Roteiro de entrevistas semiestruturado que foram descritos e analisados através da identificação de categorias temáticas. Os principais desafios desta formação revelada pelos docentes envolvem a limitação da grade curricular e a distância existente entre o que preconizam as políticas públicas e a realidade observada no campo. Todos os docentes consideram a pertinência da formação generalista bem como da educação continuada para aquisição de conhecimentos mais específicos. Discute-se sobre os desafios e as potencialidades da formação e da integração ensino-serviço, a continuidade à formação, bem como o engajamento dos docentes na proposição de uma formação mais condizente com a realidade do campo. Considera-se que este estudo acrescenta ao conhecimento da área e contribui para o desenvolvimento de reflexões que contemplem a formação do terapeuta ocupacional em saúde mental.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2015-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/10086710.11606/issn.2238-6149.v26i3p317-325Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 Núm. 3 (2015); 317-325Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 No. 3 (2015); 317-325Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 26 n. 3 (2015); 317-3252238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867/109411Copyright (c) 2016 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessLins, Sarah Raquel AlmeidaMatsukura, Thelma Simões2016-03-10T20:00:59Zoai:revistas.usp.br:article/100867Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2016-03-10T20:00:59Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field Desafios e perspectivas da formação do terapeuta ocupacional no campo da saúde mental |
title |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field |
spellingShingle |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field Lins, Sarah Raquel Almeida Graduação Capacitação/políticas Terapia ocupacional/educação Ocupações em saúde/educação Saúde mental/educação. Training Occupational therapy/education Health occupations/education Mental health/education. |
title_short |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field |
title_full |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field |
title_fullStr |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field |
title_full_unstemmed |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field |
title_sort |
Challenges and perspectives on the occupational therapist formation in mental area field |
author |
Lins, Sarah Raquel Almeida |
author_facet |
Lins, Sarah Raquel Almeida Matsukura, Thelma Simões |
author_role |
author |
author2 |
Matsukura, Thelma Simões |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lins, Sarah Raquel Almeida Matsukura, Thelma Simões |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Graduação Capacitação/políticas Terapia ocupacional/educação Ocupações em saúde/educação Saúde mental/educação. Training Occupational therapy/education Health occupations/education Mental health/education. |
topic |
Graduação Capacitação/políticas Terapia ocupacional/educação Ocupações em saúde/educação Saúde mental/educação. Training Occupational therapy/education Health occupations/education Mental health/education. |
description |
This study aimed to identify the opinion of teachers of Occupational Therapy undergraduate course about challenges and perspectives involved in the academic education of the occupational therapist in the mental health field. It is a qualitative study with 14 teachers of mental health from ten undergraduate courses in Occupational Therapy in the state of Sao Paulo. Data collection was done through the participant ID form and semi- structured interviews that were described and analyzed through the identification of themes. The main challenges of this major mentioned by the teaching members involve the subjects curriculum limitation and the distance between the public policies and the reality noted in this field. All the teaching members consider important the general formation as well as the continuing education in order to learn more specific knowledge. The challenges are discussed and also the graduation potential and the integration between learning and service, the continuing education as well as the professors commitment of offering a program closer to the field´s reality . This study contributes to the area development and to development of reflexions about occupational therapist formation in mental health. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867 10.11606/issn.2238-6149.v26i3p317-325 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v26i3p317-325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/100867/109411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 Núm. 3 (2015); 317-325 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 No. 3 (2015); 317-325 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 26 n. 3 (2015); 317-325 2238-6149 1415-9104 reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
collection |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revto@usp.br |
_version_ |
1798042670644330496 |