Orientation to the family of people with visual impairment as a resource for the occupational therapist

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Krameck, Karine
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Nascimento, Gabriela Cordeiro Corrêa do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/84459
Resumo: Visual impairment generates implications to the person and the family system. As the family is supported and strengthened, this can become the key to development and social participation of visually impaired family member. For this purpose, the occupational therapist is qualified professional to use the feature of the orientation to intervene with the family of these persons. This study aimed to identify the status of performance of occupational therapists in Curitiba/PR focused to advising parents and caregivers of persons with visual impairment through a qualitative exploratory and descriptive research. The results pointed to the importance of orientation as a possible intervention occupational therapist, showing the relationship of this approach to family participation and contribution to the advancement of persons with visual disabilities. Difficulties encountered in professional practice and the constraints faced by professionals to effect the completion of the guidelines related to institutional rules were observed. The results obtained corroborate the literature, however there is the need to continue the research on the topic, given the scarcity of theoretical material in this area.
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spelling Orientation to the family of people with visual impairment as a resource for the occupational therapistA orientação à família de pessoas com deficiência visual como recurso de intervenção do terapeuta ocupacionalOccupational therapyVisually impaired personsProfessional-family relations.Terapia ocupacionalPessoas com deficiência visualRelações profissional-família.Visual impairment generates implications to the person and the family system. As the family is supported and strengthened, this can become the key to development and social participation of visually impaired family member. For this purpose, the occupational therapist is qualified professional to use the feature of the orientation to intervene with the family of these persons. This study aimed to identify the status of performance of occupational therapists in Curitiba/PR focused to advising parents and caregivers of persons with visual impairment through a qualitative exploratory and descriptive research. The results pointed to the importance of orientation as a possible intervention occupational therapist, showing the relationship of this approach to family participation and contribution to the advancement of persons with visual disabilities. Difficulties encountered in professional practice and the constraints faced by professionals to effect the completion of the guidelines related to institutional rules were observed. The results obtained corroborate the literature, however there is the need to continue the research on the topic, given the scarcity of theoretical material in this area.A deficiência visual gera implicações à pessoa e ao sistema familiar. À medida que a família é apoiada e fortalecida, esta pode se tornar o eixo fundamental para o desenvolvimento e a participação social do membro familiar com deficiência visual. Com essa finalidade, o terapeuta ocupacional é um profissional capacitado a utilizar o recurso da orientação para intervir junto as família dessas pessoas. Este estudo buscou identificar a intervenção de terapeutas ocupacionais do município de Curitiba/PR voltada à orientação de pais e/ou cuidadores de pessoas com deficiência visual, por meio de uma pesquisa qualitativa exploratória e descritiva. Os resultados apontaram para a importância da orientação como possibilidade de intervenção do terapeuta ocupacional, evidenciando a relação dessa abordagem com a participação familiar e a contribuição para o desenvolvimento da pessoa com deficiência visual. Foram observadas dificuldades encontradas na prática profissional e restrições que os profissionais enfrentam para efetivar a realização das orientações relacionadas às regras institucionais. Os resultados obtidos corroboram com a literatura, entretanto destaca-se a necessidade de dar continuidade a pesquisas referentes à temática, visto a escassez de material teórico nessa área.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2015-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/8445910.11606/issn.2238-6149.v26i1p128-135Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 Núm. 1 (2015); 128-135Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 26 No. 1 (2015); 128-135Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 26 n. 1 (2015); 128-1352238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/84459/96385Krameck, KarineNascimento, Gabriela Cordeiro Corrêa doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-04-29T17:46:42Zoai:revistas.usp.br:article/84459Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2015-04-29T17:46:42Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
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