Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415 |
Resumo: | Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) have motor problems that lead to difficulties to perform every day tasks. Many approaches are used to treat these children. The aim of this study is to explore the use of the Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) with Brazilian children with DCD. Three children ages 9 to 10 years old with motor coordination problems that interfered in occupational performance at home and school participated in the study. They were assessed using the Developmental Coordination Disorder Questionnaire – Brazil (DCDQ-Brazil), the Movement Assessment Battery for Children (MABC), the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM); the Performance Quality Rating Scale (PQRS) was also used. The CO-OP’s protocol was adapted. The intervention lasted 13 sessions, twice a week, and the children learned three tasks of their choice. The results indicate that CO-OP can be an effective approach, because it contributed to improvement in occupational performance on five of six of the chosen tasks. |
id |
USP-43_c8783ec0c14c66dd1af8d917116a5239 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46415 |
network_acronym_str |
USP-43 |
network_name_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository_id_str |
|
spelling |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenaçãoCognitive orientation to daily occupational performance (co-op) with children with developmental coordination disorderTranstornos das habilidades motorasEstudos de intervençãoAvaliação de desempenho/métodosTerapia ocupacionalQuestionários/utilização.Motor skills disordersIntervention studiesEmployee performance appraisal/methodsOccupational therapyQuestionnaires/utilization.Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) have motor problems that lead to difficulties to perform every day tasks. Many approaches are used to treat these children. The aim of this study is to explore the use of the Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) with Brazilian children with DCD. Three children ages 9 to 10 years old with motor coordination problems that interfered in occupational performance at home and school participated in the study. They were assessed using the Developmental Coordination Disorder Questionnaire – Brazil (DCDQ-Brazil), the Movement Assessment Battery for Children (MABC), the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM); the Performance Quality Rating Scale (PQRS) was also used. The CO-OP’s protocol was adapted. The intervention lasted 13 sessions, twice a week, and the children learned three tasks of their choice. The results indicate that CO-OP can be an effective approach, because it contributed to improvement in occupational performance on five of six of the chosen tasks.Crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC) têm problemas motores que dificultam a realização de atividades diárias. Muitas abordagens são usadas para tratar estas crianças. O objetivo deste estudo foi explorar o uso da Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance ou CO-OP em crianças brasileiras com TDC. Participaram do estudo três crianças de 9 a 10 anos com problemas de coordenação motora que interferiam no desempenho ocupacional em casa e na escola. Para avaliação das crianças foram utilizados o Questionário de Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (DCDQ-Brasil), o Movement Assessment Battery for Children (MABC), o Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS), e a Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM), além da Análise Dinâmica do Desempenho (PQRS). O protocolo do CO-OP foi adaptado e a intervenção consistiu de 13 sessões de 60 minutos, duas vezes por semana, nas quais cada criança aprendeu três tarefas de sua escolha. Os resultados indicaram que o CO-OP pode ser uma abordagem eficaz, pois contribuiu para a melhora no desempenho funcional das crianças em cinco das seis tarefas escolhidas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/4641510.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 22 Núm. 3 (2011); 245-253Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 22 No. 3 (2011); 245-253Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 22 n. 3 (2011); 245-2532238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415/50171Araújo, Clarice Ribeiro SoaresMagalhães, Lívia CastroCardoso, Ana Améliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-16T10:57:29Zoai:revistas.usp.br:article/46415Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2015-06-16T10:57:29Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação Cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) with children with developmental coordination disorder |
title |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação |
spellingShingle |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação Araújo, Clarice Ribeiro Soares Transtornos das habilidades motoras Estudos de intervenção Avaliação de desempenho/métodos Terapia ocupacional Questionários/utilização. Motor skills disorders Intervention studies Employee performance appraisal/methods Occupational therapy Questionnaires/utilization. |
title_short |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação |
title_full |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação |
title_fullStr |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação |
title_full_unstemmed |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação |
title_sort |
Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação |
author |
Araújo, Clarice Ribeiro Soares |
author_facet |
Araújo, Clarice Ribeiro Soares Magalhães, Lívia Castro Cardoso, Ana Amélia |
author_role |
author |
author2 |
Magalhães, Lívia Castro Cardoso, Ana Amélia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Clarice Ribeiro Soares Magalhães, Lívia Castro Cardoso, Ana Amélia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transtornos das habilidades motoras Estudos de intervenção Avaliação de desempenho/métodos Terapia ocupacional Questionários/utilização. Motor skills disorders Intervention studies Employee performance appraisal/methods Occupational therapy Questionnaires/utilization. |
topic |
Transtornos das habilidades motoras Estudos de intervenção Avaliação de desempenho/métodos Terapia ocupacional Questionários/utilização. Motor skills disorders Intervention studies Employee performance appraisal/methods Occupational therapy Questionnaires/utilization. |
description |
Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) have motor problems that lead to difficulties to perform every day tasks. Many approaches are used to treat these children. The aim of this study is to explore the use of the Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) with Brazilian children with DCD. Three children ages 9 to 10 years old with motor coordination problems that interfered in occupational performance at home and school participated in the study. They were assessed using the Developmental Coordination Disorder Questionnaire – Brazil (DCDQ-Brazil), the Movement Assessment Battery for Children (MABC), the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM); the Performance Quality Rating Scale (PQRS) was also used. The CO-OP’s protocol was adapted. The intervention lasted 13 sessions, twice a week, and the children learned three tasks of their choice. The results indicate that CO-OP can be an effective approach, because it contributed to improvement in occupational performance on five of six of the chosen tasks. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415 10.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415/50171 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 22 Núm. 3 (2011); 245-253 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 22 No. 3 (2011); 245-253 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 22 n. 3 (2011); 245-253 2238-6149 1415-9104 reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
collection |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revto@usp.br |
_version_ |
1798042669668106240 |