Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Clarice Ribeiro Soares
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Magalhães, Lívia Castro, Cardoso, Ana Amélia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415
Resumo: Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) have motor problems that lead to difficulties to perform every day tasks. Many approaches are used to treat these children. The aim of this study is to explore the use of the Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) with Brazilian children with DCD. Three children ages 9 to 10 years old with motor coordination problems that interfered in occupational performance at home and school participated in the study. They were assessed using the Developmental Coordination Disorder Questionnaire – Brazil (DCDQ-Brazil), the Movement Assessment Battery for Children (MABC), the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM); the Performance Quality Rating Scale (PQRS) was also used. The CO-OP’s protocol was adapted. The intervention lasted 13 sessions, twice a week, and the children learned three tasks of their choice. The results indicate that CO-OP can be an effective approach, because it contributed to improvement in occupational performance on five of six of the chosen tasks.
id USP-43_c8783ec0c14c66dd1af8d917116a5239
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46415
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenaçãoCognitive orientation to daily occupational performance (co-op) with children with developmental coordination disorderTranstornos das habilidades motorasEstudos de intervençãoAvaliação de desempenho/métodosTerapia ocupacionalQuestionários/utilização.Motor skills disordersIntervention studiesEmployee performance appraisal/methodsOccupational therapyQuestionnaires/utilization.Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) have motor problems that lead to difficulties to perform every day tasks. Many approaches are used to treat these children. The aim of this study is to explore the use of the Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) with Brazilian children with DCD. Three children ages 9 to 10 years old with motor coordination problems that interfered in occupational performance at home and school participated in the study. They were assessed using the Developmental Coordination Disorder Questionnaire – Brazil (DCDQ-Brazil), the Movement Assessment Battery for Children (MABC), the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM); the Performance Quality Rating Scale (PQRS) was also used. The CO-OP’s protocol was adapted. The intervention lasted 13 sessions, twice a week, and the children learned three tasks of their choice. The results indicate that CO-OP can be an effective approach, because it contributed to improvement in occupational performance on five of six of the chosen tasks.Crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC) têm problemas motores que dificultam a realização de atividades diárias. Muitas abordagens são usadas para tratar estas crianças. O objetivo deste estudo foi explorar o uso da Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance ou CO-OP em crianças brasileiras com TDC. Participaram do estudo três crianças de 9 a 10 anos com problemas de coordenação motora que interferiam no desempenho ocupacional em casa e na escola. Para avaliação das crianças foram utilizados o Questionário de Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (DCDQ-Brasil), o Movement Assessment Battery for Children (MABC), o Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS), e a Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM), além da Análise Dinâmica do Desempenho (PQRS). O protocolo do CO-OP foi adaptado e a intervenção consistiu de 13 sessões de 60 minutos, duas vezes por semana, nas quais cada criança aprendeu três tarefas de sua escolha. Os resultados indicaram que o CO-OP pode ser uma abordagem eficaz, pois contribuiu para a melhora no desempenho funcional das crianças em cinco das seis tarefas escolhidas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/4641510.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 22 Núm. 3 (2011); 245-253Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 22 No. 3 (2011); 245-253Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 22 n. 3 (2011); 245-2532238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415/50171Araújo, Clarice Ribeiro SoaresMagalhães, Lívia CastroCardoso, Ana Améliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-16T10:57:29Zoai:revistas.usp.br:article/46415Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2015-06-16T10:57:29Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
Cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) with children with developmental coordination disorder
title Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
spellingShingle Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
Araújo, Clarice Ribeiro Soares
Transtornos das habilidades motoras
Estudos de intervenção
Avaliação de desempenho/métodos
Terapia ocupacional
Questionários/utilização.
Motor skills disorders
Intervention studies
Employee performance appraisal/methods
Occupational therapy
Questionnaires/utilization.
title_short Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
title_full Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
title_fullStr Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
title_full_unstemmed Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
title_sort Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
author Araújo, Clarice Ribeiro Soares
author_facet Araújo, Clarice Ribeiro Soares
Magalhães, Lívia Castro
Cardoso, Ana Amélia
author_role author
author2 Magalhães, Lívia Castro
Cardoso, Ana Amélia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Clarice Ribeiro Soares
Magalhães, Lívia Castro
Cardoso, Ana Amélia
dc.subject.por.fl_str_mv Transtornos das habilidades motoras
Estudos de intervenção
Avaliação de desempenho/métodos
Terapia ocupacional
Questionários/utilização.
Motor skills disorders
Intervention studies
Employee performance appraisal/methods
Occupational therapy
Questionnaires/utilization.
topic Transtornos das habilidades motoras
Estudos de intervenção
Avaliação de desempenho/métodos
Terapia ocupacional
Questionários/utilização.
Motor skills disorders
Intervention studies
Employee performance appraisal/methods
Occupational therapy
Questionnaires/utilization.
description Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) have motor problems that lead to difficulties to perform every day tasks. Many approaches are used to treat these children. The aim of this study is to explore the use of the Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) with Brazilian children with DCD. Three children ages 9 to 10 years old with motor coordination problems that interfered in occupational performance at home and school participated in the study. They were assessed using the Developmental Coordination Disorder Questionnaire – Brazil (DCDQ-Brazil), the Movement Assessment Battery for Children (MABC), the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM); the Performance Quality Rating Scale (PQRS) was also used. The CO-OP’s protocol was adapted. The intervention lasted 13 sessions, twice a week, and the children learned three tasks of their choice. The results indicate that CO-OP can be an effective approach, because it contributed to improvement in occupational performance on five of six of the chosen tasks.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415
10.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/46415/50171
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 22 Núm. 3 (2011); 245-253
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 22 No. 3 (2011); 245-253
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 22 n. 3 (2011); 245-253
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042669668106240