Occupational performance of adolescents from a psychosocial care center of childhood and adolescence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Diane Coelho
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ruzzi-Pereira, Andrea, Pereira, Paulo Estevão, Trevisan, Érika Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/62256
Resumo: Adolescence comprises the age group from 12 to 18 years old and is characterized by notable physiological, anatomical, psychological and social changes. Adolescents who suffer frommental disorders have some losses that can affect various aspects of life and result in diffi culty or impossibility in the occupational performance. This study aimed to analyze the occupational performance of adolescents who attend to one Psychosocial Care Center of Childhood and Adolescence and is characterized as an exploratory descriptive study of qualitative approach. The data was collected through the Canadian Occupational Performance Measure among 14 adolescents in treatment at the CAPSi of Uberaba - MG. The results revealed the main problems of occupational performance indicated by adolescents, related to the thematic categories: self-care, productivity and leisure. Personal and environmental factors of the adolescents have more influence in the occupational performance than the disease diagnosed.
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spelling Occupational performance of adolescents from a psychosocial care center of childhood and adolescenceDesempenho ocupacional de adolescentes de um Centro de Atenção Psicossocial Infanto-juvenil (CAPSI)AdolescênciaTerapia OcupacionalSaúde MentalAdolescentOccupational therapyMental health.Adolescence comprises the age group from 12 to 18 years old and is characterized by notable physiological, anatomical, psychological and social changes. Adolescents who suffer frommental disorders have some losses that can affect various aspects of life and result in diffi culty or impossibility in the occupational performance. This study aimed to analyze the occupational performance of adolescents who attend to one Psychosocial Care Center of Childhood and Adolescence and is characterized as an exploratory descriptive study of qualitative approach. The data was collected through the Canadian Occupational Performance Measure among 14 adolescents in treatment at the CAPSi of Uberaba - MG. The results revealed the main problems of occupational performance indicated by adolescents, related to the thematic categories: self-care, productivity and leisure. Personal and environmental factors of the adolescents have more influence in the occupational performance than the disease diagnosed.A adolescência compreende a faixa etária que vai dos 12 aos 18 anos de idade e é caracterizada por marcantes transformações fi siológicas, anatômicas, psicológicas e sociais. Os adolescentes que sofrem de transtornos mentais apresentam alguns prejuízos que podem afetar vários aspectos da vida e resultar em difi culdade ou impossibilidade no desempenho ocupacional.Este estudo objetivou analisar o desempenho ocupacional dos adolescentes que frequentam um Centro de Atenção Psicossocial Infanto-juvenil (CAPSi) e caracteriza-se como estudo exploratório descritivo, de abordagem qualitativa. Os dados foram coletados por meio da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional junto a 14 adolescentes em tratamento no CAPSi de Uberaba - MG. Os resultados revelaram os principais problemas do desempenhoocupacional apontados pelos adolescentes relacionados às categorias temáticas: autocuidado, produtividade e lazer. Os fatores pessoais e ambientais de cada sujeito infl uencia mais oseu desempenho ocupacional do que da doença diagnosticada.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2014-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/6225610.11606/issn.2238-6149.v25i1p11-17Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 25 Núm. 1 (2014); 11-17Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 25 No. 1 (2014); 11-17Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 25 n. 1 (2014); 11-172238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/62256/87285Pereira, Diane CoelhoRuzzi-Pereira, AndreaPereira, Paulo EstevãoTrevisan, Érika Renatainfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-10-17T12:24:24Zoai:revistas.usp.br:article/62256Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2014-10-17T12:24:24Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
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