O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ARS (São Paulo. Online) |
DOI: | 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185265 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/185265 |
Resumo: | Between 1967 and 1969, the lettrist vanguard maintains a café-cinema, combining experimental projections and artistic interventions inspired by the group's previous practices. In the light of this experience, the aim is to examine the lettrists’ positions in relation to 1968’s events from three steps. Firstly, a mapping of cafe-cinema activities and manifestos in their continuities with remaining lettrist practices. In a second moment, we emphasize the conceptual debate of such continuities based on the ideas of collage, everyday life and youth. Finally, we analyze the film Le Soulèvement de la jeunesse (1968), by Maurice Lemaître, identifying a self-centered construction that takes rebellions as the consolidation of the theories announced by Isidore Isou in the book Traité d’économie nucléaire (1949). |
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O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesseThe Lettrist Cinema in 1968: The Café-Cinema Experience and Le soulèvement de la jeunesseEl cine letrista en 1968: la experiencia del café-cine y Le soulèvement de la jeunesse Lettrist VanguardMay 1968Experimental CinemaVanguarda letristaMaio de 1968Cinema experimentalVanguardia letristaMayo de 1968Cine experimental Between 1967 and 1969, the lettrist vanguard maintains a café-cinema, combining experimental projections and artistic interventions inspired by the group's previous practices. In the light of this experience, the aim is to examine the lettrists’ positions in relation to 1968’s events from three steps. Firstly, a mapping of cafe-cinema activities and manifestos in their continuities with remaining lettrist practices. In a second moment, we emphasize the conceptual debate of such continuities based on the ideas of collage, everyday life and youth. Finally, we analyze the film Le Soulèvement de la jeunesse (1968), by Maurice Lemaître, identifying a self-centered construction that takes rebellions as the consolidation of the theories announced by Isidore Isou in the book Traité d’économie nucléaire (1949). Entre 1967 e 1969, a vanguarda letrista mantém um café-cinema, unindo projeções experimentais e intervenções artísticas, inspiradas em práticas anteriores do grupo. À luz de tal experiência, o objetivo é examinar os posicionamentos letristas em relação aos eventos de 1968, a partir de três passos. Primeiramente, um mapeamento das atividades e manifestos associados ao café-cinema, tomando-os em suas continuidades com práticas letristas remanescentes. Num segundo momento, passa-se ao debate conceitual de tais continuidades, a partir das ideias de colagem, cotidiano e juventude. Por fim, avança-se à análise do filme Le Soulèvement de la jeunesse (1968), de Maurice Lemaître, identificando uma construção autocentrada, que toma as rebeliões como consolidação das teorias anunciadas por Isidore Isou no livro Traité d’économie nucléaire (1949). Entre 1967 y 1969, la vanguardia letrista mantiene un café-cine, uniendo proyecciones experimentales e intervenciones artísticas inspiradas en sus prácticas anteriores. A la luz de tales experiencias, el objetivo es examinar los posicionamientos letristas con relación a los eventos de 1968 desde tres pasos. Primeramente, un mapeo de las actividades y manifiestos asociados a lo café-cine, analizados en su continuidad con practicas letristas remanecientes. Después, el debate conceptual de dichas continuidades a partir de las ideas de collage, cotidiano y juventud. Finalmente, se avanza a la analice de la película Le Soulèvement de la jeunesse (1968), Maurice Lemaître, señalando una construcción autocentrada, que toma las rebeliones como consolidación de teorías anunciadas por Isidore Isou en Traité d’économie nucléaire (1949). Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/18526510.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185265ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 948-997ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 948-997ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 948-9972178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/185265/176555Copyright (c) 2021 Fábio Uchôahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUchôa, Fábio2023-08-17T13:44:42Zoai:revistas.usp.br:article/185265Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2023-08-17T13:44:42ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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