O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Uchôa, Fábio
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ARS (São Paulo. Online)
DOI: 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185265
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/185265
Resumo: Between 1967 and 1969, the lettrist vanguard maintains a café-cinema, combining experimental projections and artistic interventions inspired by the group's previous practices. In the light of this experience, the aim is to examine the lettrists’ positions in relation to 1968’s events from three steps. Firstly, a mapping of cafe-cinema activities and manifestos in their continuities with remaining lettrist practices. In a second moment, we emphasize the conceptual debate of such continuities based on the ideas of collage, everyday life and youth. Finally, we analyze the film Le Soulèvement de la jeunesse (1968), by Maurice Lemaître, identifying a self-centered construction that takes rebellions as the consolidation of the theories announced by Isidore Isou in the book Traité d’économie nucléaire (1949).
id USP-45_2c2c37c60f61fb288771db1818994dc3
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/185265
network_acronym_str USP-45
network_name_str ARS (São Paulo. Online)
spelling O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesseThe Lettrist Cinema in 1968: The Café-Cinema Experience and Le soulèvement de la jeunesseEl cine letrista en 1968: la experiencia del café-cine y Le soulèvement de la jeunesse Lettrist VanguardMay 1968Experimental CinemaVanguarda letristaMaio de 1968Cinema experimentalVanguardia letristaMayo de 1968Cine experimental Between 1967 and 1969, the lettrist vanguard maintains a café-cinema, combining experimental projections and artistic interventions inspired by the group's previous practices. In the light of this experience, the aim is to examine the lettrists’ positions in relation to 1968’s events from three steps. Firstly, a mapping of cafe-cinema activities and manifestos in their continuities with remaining lettrist practices. In a second moment, we emphasize the conceptual debate of such continuities based on the ideas of collage, everyday life and youth. Finally, we analyze the film Le Soulèvement de la jeunesse (1968), by Maurice Lemaître, identifying a self-centered construction that takes rebellions as the consolidation of the theories announced by Isidore Isou in the book Traité d’économie nucléaire (1949). Entre 1967 e 1969, a vanguarda letrista mantém um café-cinema, unindo projeções experimentais e intervenções artísticas, inspiradas em práticas anteriores do grupo. À luz de tal experiência, o objetivo é examinar os posicionamentos letristas em relação aos eventos de 1968, a partir de três passos. Primeiramente, um mapeamento das atividades e manifestos associados ao café-cinema, tomando-os em suas continuidades com práticas letristas remanescentes. Num segundo momento, passa-se ao debate conceitual de tais continuidades, a partir das ideias de colagem, cotidiano e juventude. Por fim, avança-se à análise do filme Le Soulèvement de la jeunesse (1968), de Maurice Lemaître, identificando uma construção autocentrada, que toma as rebeliões como consolidação das teorias anunciadas por Isidore Isou no livro Traité d’économie nucléaire (1949). Entre 1967 y 1969, la vanguardia letrista mantiene un café-cine, uniendo proyecciones experimentales e intervenciones artísticas inspiradas en sus prácticas anteriores. A la luz de tales experiencias, el objetivo es examinar los posicionamientos letristas con relación a los eventos de 1968 desde tres pasos. Primeramente, un mapeo de las actividades y manifiestos asociados a lo café-cine, analizados en su continuidad con practicas letristas remanecientes. Después, el debate conceptual de dichas continuidades a partir de las ideas de collage, cotidiano y juventud. Finalmente, se avanza a la analice de la película Le Soulèvement de la jeunesse (1968), Maurice Lemaître, señalando una construcción autocentrada, que toma las rebeliones como consolidación de teorías anunciadas por Isidore Isou en Traité d’économie nucléaire (1949). Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/18526510.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185265ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 948-997ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 948-997ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 948-9972178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/185265/176555Copyright (c) 2021 Fábio Uchôahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUchôa, Fábio2023-08-17T13:44:42Zoai:revistas.usp.br:article/185265Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2023-08-17T13:44:42ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
The Lettrist Cinema in 1968: The Café-Cinema Experience and Le soulèvement de la jeunesse
El cine letrista en 1968: la experiencia del café-cine y Le soulèvement de la jeunesse
title O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
spellingShingle O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
Uchôa, Fábio
Lettrist Vanguard
May 1968
Experimental Cinema
Vanguarda letrista
Maio de 1968
Cinema experimental
Vanguardia letrista
Mayo de 1968
Cine experimental
Uchôa, Fábio
Lettrist Vanguard
May 1968
Experimental Cinema
Vanguarda letrista
Maio de 1968
Cinema experimental
Vanguardia letrista
Mayo de 1968
Cine experimental
title_short O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
title_full O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
title_fullStr O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
title_full_unstemmed O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
title_sort O cinema letrista em 1968: a experiência do café-cinema e Le soulèvement de la jeunesse
author Uchôa, Fábio
author_facet Uchôa, Fábio
Uchôa, Fábio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Uchôa, Fábio
dc.subject.por.fl_str_mv Lettrist Vanguard
May 1968
Experimental Cinema
Vanguarda letrista
Maio de 1968
Cinema experimental
Vanguardia letrista
Mayo de 1968
Cine experimental
topic Lettrist Vanguard
May 1968
Experimental Cinema
Vanguarda letrista
Maio de 1968
Cinema experimental
Vanguardia letrista
Mayo de 1968
Cine experimental
description Between 1967 and 1969, the lettrist vanguard maintains a café-cinema, combining experimental projections and artistic interventions inspired by the group's previous practices. In the light of this experience, the aim is to examine the lettrists’ positions in relation to 1968’s events from three steps. Firstly, a mapping of cafe-cinema activities and manifestos in their continuities with remaining lettrist practices. In a second moment, we emphasize the conceptual debate of such continuities based on the ideas of collage, everyday life and youth. Finally, we analyze the film Le Soulèvement de la jeunesse (1968), by Maurice Lemaître, identifying a self-centered construction that takes rebellions as the consolidation of the theories announced by Isidore Isou in the book Traité d’économie nucléaire (1949).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/185265
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185265
url https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/185265
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185265
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/185265/176555
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Fábio Uchôa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Fábio Uchôa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 948-997
ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 948-997
ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 948-997
2178-0447
1678-5320
reponame:ARS (São Paulo. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str ARS (São Paulo. Online)
collection ARS (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ars@usp.br
_version_ 1822181046758670336
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185265