A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sartorelli, Alberto José Colosso
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ARS (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/161952
Resumo: Following the paradigms of the historical painting form, David uses the acts of Classical Antiquity not only as a moral orientation, but as a political position and practical guiding in the then emerging revolution in France. The Lictors Bring to Brutus the Bodies of His Sons (1789 ) is an example of the republican feature par excellence and, therefore, of revolutionary action in the monarchy’s context. After the Revolution, David painted The Death of Marat (1793), a work in which, using the form of historical painting, portrays a character and a theme of contemporary history. Finally, France, now republican, was worthy of representation in a historical painting.
id USP-45_b251abc7d59501bd77d15142adfcaa3b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/161952
network_acronym_str USP-45
network_name_str ARS (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvirConjuring the Dead: Jacques-Louis David, Artist of the Time to ComeLa conjuración de los muertos: Jacques-Louis David, artista del porvenirJacques-Louis DavidRomeFrench RevolutionPaintingJacques-Louis DavidRomaRevolución FrancesapinturaJacques-Louis DavidRomaRevolução FrancesapinturaFollowing the paradigms of the historical painting form, David uses the acts of Classical Antiquity not only as a moral orientation, but as a political position and practical guiding in the then emerging revolution in France. The Lictors Bring to Brutus the Bodies of His Sons (1789 ) is an example of the republican feature par excellence and, therefore, of revolutionary action in the monarchy’s context. After the Revolution, David painted The Death of Marat (1793), a work in which, using the form of historical painting, portrays a character and a theme of contemporary history. Finally, France, now republican, was worthy of representation in a historical painting.Ainda seguindo os paradigmas da forma da pintura histórica, David se utilizou dos feitos da Antiguidade Clássica não só como orientação moral, mas como posicionamento político e orientação prática na então emergente revolução iniciada na França. Os litores trazendo a Brutus os corpos de seus filhos (1789) é um exemplo de caráter republicano por excelência e, por isso, também de ação revolucionária no contexto da monarquia. Após a Revolução, David pintou Marat assassinado (1793), obra em que, valendo-se da forma da pintura histórica, retratou um personagem e um tema da história contemporânea. Finalmente a França, agora republicana, era digna de ser representada em uma pintura histórica.Aun segundo los paradigmas de la forma de la pintura histórica, David hizo uso de los hechos de la Antigüedad Clásica no solo cómo orientación moral, sino también cómo posicionamiento político y directriz práctica en la entonces emergente revolución iniciada en Francia. Los lictores trayendo a Bruto los cuerpos de sus hijos (1789) es un ejemplo del carácter republicano por excelencia y, por eso, también de acción revolucionaria en el contexto de la monarquía. Después de la Revolución, David pintó La muerte de Marat (1793), en la cual, valiendo-se de la forma de la pintura histórica, retrató un personaje y un tema de la historia contemporánea. Finalmente, la Francia, ahora republicada, era digna de ser representada en una pintura histórica.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/16195210.11606/issn.2178-0447.ars.2020.161952ARS (São Paulo); v. 18 n. 38 (2020); 241 - 265ARS; Vol. 18 Núm. 38 (2020); 241 - 265ARS; Vol. 18 No. 38 (2020); 241 - 2652178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/161952/160474Copyright (c) 2020 Alberto José Colosso Sartorelliinfo:eu-repo/semantics/openAccessSartorelli, Alberto José Colosso2020-05-21T12:12:41Zoai:revistas.usp.br:article/161952Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2020-05-21T12:12:41ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir
Conjuring the Dead: Jacques-Louis David, Artist of the Time to Come
La conjuración de los muertos: Jacques-Louis David, artista del porvenir
title A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir
spellingShingle A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir
Sartorelli, Alberto José Colosso
Jacques-Louis David
Rome
French Revolution
Painting
Jacques-Louis David
Roma
Revolución Francesa
pintura
Jacques-Louis David
Roma
Revolução Francesa
pintura
title_short A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir
title_full A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir
title_fullStr A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir
title_full_unstemmed A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir
title_sort A conjuração dos mortos: Jacques-Louis David, artista do porvir
author Sartorelli, Alberto José Colosso
author_facet Sartorelli, Alberto José Colosso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sartorelli, Alberto José Colosso
dc.subject.por.fl_str_mv Jacques-Louis David
Rome
French Revolution
Painting
Jacques-Louis David
Roma
Revolución Francesa
pintura
Jacques-Louis David
Roma
Revolução Francesa
pintura
topic Jacques-Louis David
Rome
French Revolution
Painting
Jacques-Louis David
Roma
Revolución Francesa
pintura
Jacques-Louis David
Roma
Revolução Francesa
pintura
description Following the paradigms of the historical painting form, David uses the acts of Classical Antiquity not only as a moral orientation, but as a political position and practical guiding in the then emerging revolution in France. The Lictors Bring to Brutus the Bodies of His Sons (1789 ) is an example of the republican feature par excellence and, therefore, of revolutionary action in the monarchy’s context. After the Revolution, David painted The Death of Marat (1793), a work in which, using the form of historical painting, portrays a character and a theme of contemporary history. Finally, France, now republican, was worthy of representation in a historical painting.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/161952
10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.161952
url https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/161952
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.161952
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/161952/160474
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Alberto José Colosso Sartorelli
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Alberto José Colosso Sartorelli
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv ARS (São Paulo); v. 18 n. 38 (2020); 241 - 265
ARS; Vol. 18 Núm. 38 (2020); 241 - 265
ARS; Vol. 18 No. 38 (2020); 241 - 265
2178-0447
1678-5320
reponame:ARS (São Paulo. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str ARS (São Paulo. Online)
collection ARS (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ars@usp.br
_version_ 1797688293126569984