O líder de seu tempo e a burguesa agrilhoada: uma análise psicanalítica e iconológica de duas pinturas de Carl Alexander Simon
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | ARS (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/202452 |
Resumo: | This paper involves the psychoanalytic and iconological analysis of two paintings by the Romantic artist Carl Alexander Simon held at the Schlossmuseum in Weimar: Selbstbildnis mit Tirolerhut and Die Braut des Künstlers. Simon produced these paintings in 1830, almost 20 years before travelling to South America, where he continued his artistic career and carried out an ambitious colonisation scheme. This is the first study to scrutinise these paintings. This essay’s primary purpose is to unveil overlooked aspects of Simon’s works, determining the extent to which intricate personality traits began to emerge in these works. The central argument is that various features of these paintings are early instantiations of a messiah complex which will be determinant to understanding his colonising endeavour in Chile. |
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O líder de seu tempo e a burguesa agrilhoada: uma análise psicanalítica e iconológica de duas pinturas de Carl Alexander Simon The Leader of Time and the Shackled Bourgeois Lady: A Psychoanalytic and Iconological Analysis of Two Paintings by Carl Alexander SimonEl líder de su tiempo y la burguesa encadenada: un análisis psicoanalítico e iconológico de dos pinturas de Carl Alexander SimonRomanticismo alemánPsicoanálisisIconologíaAmérica LatinaColonizaciónRomantismo alemãoPsicanáliseIconologiaAmérica LatinaColonizaçãoGerman RomanticismPsychoanalysisIconologyLatin AmericaColonisationThis paper involves the psychoanalytic and iconological analysis of two paintings by the Romantic artist Carl Alexander Simon held at the Schlossmuseum in Weimar: Selbstbildnis mit Tirolerhut and Die Braut des Künstlers. Simon produced these paintings in 1830, almost 20 years before travelling to South America, where he continued his artistic career and carried out an ambitious colonisation scheme. This is the first study to scrutinise these paintings. This essay’s primary purpose is to unveil overlooked aspects of Simon’s works, determining the extent to which intricate personality traits began to emerge in these works. The central argument is that various features of these paintings are early instantiations of a messiah complex which will be determinant to understanding his colonising endeavour in Chile. Este artigo compreende a análise psicanalítica e iconológica de duas pinturas do artista romântico Carl Alexander Simon localizadas no Schlossmuseum, em Weimar: Selbstbildnis mit Tirolerhut e Die Braut des Künstlers. Simon realizou essas pinturas em 1830, quase 20 anos antes de viajar para a América do Sul, onde prosseguiu com sua carreira artística e empreendeu um ambicioso plano de colonização. Este é o primeiro estudo a esmiuçar tais pinturas. O principal objetivo da pesquisa é revelar aspectos ignorados dos trabalhos de Simon, determinando em que medida traços complexos de personalidade passam a emergir nas obras. O argumento central é o de que vários aspectos dessas pinturas configuram representações precoces de um complexo messiânico determinante para a compreensão de sua empreitada colonizadora no Chile.Este artículo trata del análisis psicoanalítico e iconológico de dos pinturas del artista romántico Carl Alexander Simon ubicadas en el Schlossmuseum, en Weimar: Selbstbildnis mit Tirolerhut y Die Braut des Künstlers. Simon realizó estas pinturas en 1830, casi 20 años antes de viajar a Sudamérica, donde continuó su carrera artística y llevó a cabo un ambicioso plan de colonización. Este es el primer estudio que analiza tales pinturas. El propósito principal de la investigación es desvelar aspectos ignorados de la obra de Simon, determinando hasta qué punto los intrincados rasgos de personalidad comenzaron a emerger en estas obras. El argumento central es que varios aspectos de estas pinturas configuran representaciones tempranas de un complejo mesiánico que es determinante para entender su quehacer colonizador en Chile.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/20245210.11606/issn.2178-0447.ars.2022.202452ARS (São Paulo); v. 20 n. 46 (2022); 528-575ARS; Vol. 20 Núm. 46 (2022); 528-575ARS; Vol. 20 No. 46 (2022); 528-5752178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/202452/190223Copyright (c) 2022 Miguel Gaetehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaete, MiguelGaete, Miguel2023-05-08T13:45:18Zoai:revistas.usp.br:article/202452Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2023-05-08T13:45:18ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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This paper involves the psychoanalytic and iconological analysis of two paintings by the Romantic artist Carl Alexander Simon held at the Schlossmuseum in Weimar: Selbstbildnis mit Tirolerhut and Die Braut des Künstlers. Simon produced these paintings in 1830, almost 20 years before travelling to South America, where he continued his artistic career and carried out an ambitious colonisation scheme. This is the first study to scrutinise these paintings. This essay’s primary purpose is to unveil overlooked aspects of Simon’s works, determining the extent to which intricate personality traits began to emerge in these works. The central argument is that various features of these paintings are early instantiations of a messiah complex which will be determinant to understanding his colonising endeavour in Chile. |
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