images and their interpretations in the Spanish textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256 |
Resumo: | Historians of education are paying more and more attention within educational institutions. Well, one of the most important historical sources that we have to deal with this task is that constituted by all the books used in educational institutions, a textual and iconic school device. To this interest aroused among the community of historians joins a tendency that includes in the historiographical works the images as a source of study. It is in this framework that this work is inserted, which aims to propose an analysis methodology that takes into account the ways of interrelation between expression and forms of representation and content in textbooks published in Spain since the mid-twentieth century and Early 21st century to convey content, values, ideologies and beliefs |
id |
RBHE-1_fa5ad9eedb49c99370266a884d126935 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51256 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
images and their interpretations in the Spanish textbooksLas imágenes y sus interpretaciones en los textos escolares españolesAs imagens e suas interpretações nos textos escolares espanhóisiconographyiconologymanualísticaiconografíaiconologíamanualísticaiconografiaiconologiamanualísticaHistorians of education are paying more and more attention within educational institutions. Well, one of the most important historical sources that we have to deal with this task is that constituted by all the books used in educational institutions, a textual and iconic school device. To this interest aroused among the community of historians joins a tendency that includes in the historiographical works the images as a source of study. It is in this framework that this work is inserted, which aims to propose an analysis methodology that takes into account the ways of interrelation between expression and forms of representation and content in textbooks published in Spain since the mid-twentieth century and Early 21st century to convey content, values, ideologies and beliefsLos historiadores de la educación están prestando cada vez más atención al interior de las instituciones educativas. Pues bien, una de las fuentes históricas más importantes de que disponemos para abordar esa tarea es la constituida por el conjunto de los libros utilizados en las instituciones educativas, un dispositivo escolar textual e icónico. A este interés suscitado entre la comunidad de historiadores se une una tendencia que incluye, en los trabajos historiográficos las imágenes como fuente de estudio. Es en este marco donde se inserta este trabajo que tiene como objetivo plantear una metodología de análisis que tenga en cuenta los modos de interrelación entre la expresión y las formas de representación y el contenido en los textos escolares editados en España desde mediados del siglo XX y principios del siglo XXI para transmitir contenidos, valores, ideologías y creenciasOs historiadores da educação estão se voltando cada vez mais para o estudo das instituições escolares, sendo os livros escolares, fontes históricas relevantes nessa questão ao se constituírem como dispositivos textuais e iconográficos. Assim, a comunidade de pesquisadores se utiliza tanto dos conteúdos dos livros como das imagens, como fonte para conhecer o passado históricos dos processos educativos. Tendo isso em questão, neste trabalho busca-se propor uma metodologia de análise que leve em conta os modos de interrelação entre a expressão, formas de representação e o conteúdo dos textos escolares editados na Espanha entre a metade do século XX e início do século XXI, destinados a transmitir conteúdos, valores, ideologias e crençasRBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e101Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e101Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1012238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256/751375149104Copyright (c) 2019 Ana Badanellihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBadanelli, Ana 2022-03-01T22:17:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51256Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
images and their interpretations in the Spanish textbooks Las imágenes y sus interpretaciones en los textos escolares españoles As imagens e suas interpretações nos textos escolares espanhóis |
title |
images and their interpretations in the Spanish textbooks |
spellingShingle |
images and their interpretations in the Spanish textbooks Badanelli, Ana iconography iconology manualística iconografía iconología manualística iconografia iconologia manualística |
title_short |
images and their interpretations in the Spanish textbooks |
title_full |
images and their interpretations in the Spanish textbooks |
title_fullStr |
images and their interpretations in the Spanish textbooks |
title_full_unstemmed |
images and their interpretations in the Spanish textbooks |
title_sort |
images and their interpretations in the Spanish textbooks |
author |
Badanelli, Ana |
author_facet |
Badanelli, Ana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Badanelli, Ana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
iconography iconology manualística iconografía iconología manualística iconografia iconologia manualística |
topic |
iconography iconology manualística iconografía iconología manualística iconografia iconologia manualística |
description |
Historians of education are paying more and more attention within educational institutions. Well, one of the most important historical sources that we have to deal with this task is that constituted by all the books used in educational institutions, a textual and iconic school device. To this interest aroused among the community of historians joins a tendency that includes in the historiographical works the images as a source of study. It is in this framework that this work is inserted, which aims to propose an analysis methodology that takes into account the ways of interrelation between expression and forms of representation and content in textbooks published in Spain since the mid-twentieth century and Early 21st century to convey content, values, ideologies and beliefs |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256/751375149104 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ana Badanelli http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ana Badanelli http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e101 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e101 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e101 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532345659392 |