De Werther a Johannes: la estetización de la vida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Ricardo Marques de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/43588
Resumo: That which art historiography named Romanticism consisted in manifold heterogeneous movements that have spread since the mid-18th century. To characterize these commonly called romantic movements, this essay sets the timeline to a period between the publication of two novels written in the first person of the singular and in the form of a diary: Werther and Diary of a seducer. If, in Goethe, passion consumes the main character, seduction in Kierkegaard's text is only artifice and calculation. Although neither a coherent artistic program nor a characteristic lyric or figurative norm is consolidated in this period, a peculiar sensibility permeates artistic poetics. It is supposed then that the work of art is corollary or emanation of a life, itself artistic, and comprehensive and minute aesthetics of existence take place.
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spelling De Werther a Johannes: la estetización de la vidaDe Werther a Johannes: a estetização da vidaFrom Werther to Johannes: life as aestheticsRomanticism. Artistic preceptives. Aesthetics. Modern art. Modern literatureRomantismo. Preceptivas artísticas. Estética. Arte moderna. Literatura modernaRomantismo. Estética. Preceptivas artísticas. Arte moderna. Literatura modernaThat which art historiography named Romanticism consisted in manifold heterogeneous movements that have spread since the mid-18th century. To characterize these commonly called romantic movements, this essay sets the timeline to a period between the publication of two novels written in the first person of the singular and in the form of a diary: Werther and Diary of a seducer. If, in Goethe, passion consumes the main character, seduction in Kierkegaard's text is only artifice and calculation. Although neither a coherent artistic program nor a characteristic lyric or figurative norm is consolidated in this period, a peculiar sensibility permeates artistic poetics. It is supposed then that the work of art is corollary or emanation of a life, itself artistic, and comprehensive and minute aesthetics of existence take place.Aquello a que la historiografía del arte llamó Romantismo está formado por una gran cantidad de movimientos artísticos heterogéneos, que se ha extendido desde los mediados del siglo 18. Para caracterizar esos movimientos, llamados románticos, este ensayo establece su duración entre dos romances escritos en la primera persona del singular, en forma de diario, que son Werther y Diario de un seductor. Si por un lado en Goethe la pasión consume al protagonista, por otro, en el texto de Kierkegaard, la seducción es tan solo artimaña y cálculo. En ese intervalo, aunque no se consolide un programa artístico coherente o tampoco una norma lírica o figurativa propia, existe una sensibilidad peculiar que atraviesa las poéticas artísticas. Hay una suposición de que la obra de arte es corolario o emanación de la vida, ella misma artística, y entra en escena una estetización amplia y minuciosa de la propia existencia.Aquilo a que a historiografia da arte chamou Romantismo consistiu em uma miríade de movimentos artísticos heterogêneos que se alastrou desde meados do século 18. Visando à caracterização desses movimentos, ditos românticos, este ensaio arbitra sua periodização entre dois romances escritos na primeira pessoa do singular e na forma de diário, a saber, Werther e Diário de um sedutor. Se, em Goethe, a paixão consome o protagonista, no texto de Kierkegaard a sedução é apenas artimanha e cálculo. Entre tais tempos, embora não se consolide um programa artístico coerente ou uma norma lírica ou figurativa própria, uma sensibilidade peculiar perpassa as poéticas artísticas. Supõe-se, então, que a obra de arte seja corolário ou emanação de uma vida, ela mesma, artística, e entra em cena uma abrangente e minuciosa estetização da própria existência.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo.2008-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/4358810.11606/issn.2317-2762.v0i24p98-107PosFAUUSP; n. 24 (2008); 98-107Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP; No. 24 (2008); 98-107Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP; Núm. 24 (2008); 98-1072317-27621518-9554reponame:Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/43588/47210Copyright (c) 2008 Ricardo Marques de Azevedoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Ricardo Marques de2019-12-19T13:28:17Zoai:revistas.usp.br:article/43588Revistahttp://www.revistas.usp.br/posfauPUBhttp://www.revistas.usp.br/posfau/oairvposfau@usp.br||2317-27621518-9554opendoar:2019-12-19T13:28:17Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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