Over the Prison Wall
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | RUS (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507 |
Resumo: | When writing his short-story “The Lion and the Dog”, Lev Tolstoy begins his creative process by establishing a tense intertextuality with the fable’s conventions by challenging the traditional approach to this genre. The present article seeks to understand the object by considering Tolstoy’s narrative technique in the light of Nietzsche’s critique of language and Shklovsky’s concept of defamiliarizing. As a result, the paper brings out the peculiarities of Tolstoy’s work, such as his subversion of moralizing tropes and a sketch of the philosophical implications of his work. |
id |
USP-59_e4b61ac196294d2c1d277a905164a309 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/224507 |
network_acronym_str |
USP-59 |
network_name_str |
RUS (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Over the Prison WallOver the Prison WallLev TolstoyAnimalian perspectiveAnthropocentrismDefamiliarizationLiév TolstóiPerspectivismo animalAntropocentrismoEstranhamentoWhen writing his short-story “The Lion and the Dog”, Lev Tolstoy begins his creative process by establishing a tense intertextuality with the fable’s conventions by challenging the traditional approach to this genre. The present article seeks to understand the object by considering Tolstoy’s narrative technique in the light of Nietzsche’s critique of language and Shklovsky’s concept of defamiliarizing. As a result, the paper brings out the peculiarities of Tolstoy’s work, such as his subversion of moralizing tropes and a sketch of the philosophical implications of his work.O conto de Tolstói "O leão e o cachorro" funciona como uma meditação profunda sobre a linguagem, a percepção e os limites da perspectiva humana. Por meio de um procedimento narrativo de estranhamento, Tolstói desfaz as projeções antropocêntricas e convida os seus leitores a transcender os "muros da prisão da linguagem" (Nietzsche), que confinam a nossa compreensão da realidade. Utilizando o conceito de остранение (estranhamento), do teórico formalista Viktor Chklóvski, o artigo examina como a narrativa sem adornos de Tolstói liberta o leitor das metáforas calcificadas e dos preconceitos impostos pelo discurso cotidiano. A análise traça paralelos entre os objetivos artísticos de Tolstói e a crítica de Nietzsche à verdade como uma "teia de aranha" regressiva construída a partir de metáforas que alienam os seres humanos de suas fontes criativas primordiais. A adoção por Tolstói de um perspectivismo animal subverte o antropocentrismo, minando a ilusão do excepcionalismo humano e oferecendo um caminho para uma compreensão mais rica e matizada da existência. Em última análise, o artigo posiciona a arte, e a obra de Tolstói em particular, como uma força de desmitologização capaz de revitalizar a percepção e revelar a natureza contingente e construída das fronteiras metafísicas que estruturam o nosso meio ambiente (Umwelt).Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.2024-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/22450710.11606/issn.2317-4765.rus.2024.224507RUS (São Paulo); v. 15 n. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28RUS (Sao Paulo); Vol. 15 No. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28РУС (Сан-Пауло); Том 15 № 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-282317-4765reponame:RUS (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507/205073Copyright (c) 2024 Michael Dennerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDenner, Michael2024-06-03T16:37:36Zoai:revistas.usp.br:article/224507Revistahttp://revistas.usp.br/rus/PUBhttp://www.revistas.usp.br/rus/oairus@usp.br||revistalitrus@gmail.com||2317-47652317-4765opendoar:2024-06-03T16:37:36RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Over the Prison Wall Over the Prison Wall |
title |
Over the Prison Wall |
spellingShingle |
Over the Prison Wall Denner, Michael Lev Tolstoy Animalian perspective Anthropocentrism Defamiliarization Liév Tolstói Perspectivismo animal Antropocentrismo Estranhamento |
title_short |
Over the Prison Wall |
title_full |
Over the Prison Wall |
title_fullStr |
Over the Prison Wall |
title_full_unstemmed |
Over the Prison Wall |
title_sort |
Over the Prison Wall |
author |
Denner, Michael |
author_facet |
Denner, Michael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Denner, Michael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lev Tolstoy Animalian perspective Anthropocentrism Defamiliarization Liév Tolstói Perspectivismo animal Antropocentrismo Estranhamento |
topic |
Lev Tolstoy Animalian perspective Anthropocentrism Defamiliarization Liév Tolstói Perspectivismo animal Antropocentrismo Estranhamento |
description |
When writing his short-story “The Lion and the Dog”, Lev Tolstoy begins his creative process by establishing a tense intertextuality with the fable’s conventions by challenging the traditional approach to this genre. The present article seeks to understand the object by considering Tolstoy’s narrative technique in the light of Nietzsche’s critique of language and Shklovsky’s concept of defamiliarizing. As a result, the paper brings out the peculiarities of Tolstoy’s work, such as his subversion of moralizing tropes and a sketch of the philosophical implications of his work. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507 10.11606/issn.2317-4765.rus.2024.224507 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2317-4765.rus.2024.224507 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507/205073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Michael Denner https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Michael Denner https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. |
dc.source.none.fl_str_mv |
RUS (São Paulo); v. 15 n. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28 RUS (Sao Paulo); Vol. 15 No. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28 РУС (Сан-Пауло); Том 15 № 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28 2317-4765 reponame:RUS (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
RUS (São Paulo) |
collection |
RUS (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rus@usp.br||revistalitrus@gmail.com|| |
_version_ |
1809280378048872448 |