Over the Prison Wall

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Denner, Michael
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: RUS (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507
Resumo: When writing his short-story “The Lion and the Dog”, Lev Tolstoy begins his creative process by establishing a tense intertextuality with the fable’s conventions by challenging the traditional approach to this genre. The present article seeks to understand the object by considering Tolstoy’s narrative technique in the light of Nietzsche’s critique of language and Shklovsky’s concept of defamiliarizing. As a result, the paper brings out the peculiarities of Tolstoy’s work, such as his subversion of moralizing tropes and a sketch of the philosophical implications of his work.
id USP-59_e4b61ac196294d2c1d277a905164a309
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/224507
network_acronym_str USP-59
network_name_str RUS (São Paulo)
repository_id_str
spelling Over the Prison WallOver the Prison WallLev TolstoyAnimalian perspectiveAnthropocentrismDefamiliarizationLiév TolstóiPerspectivismo animalAntropocentrismoEstranhamentoWhen writing his short-story “The Lion and the Dog”, Lev Tolstoy begins his creative process by establishing a tense intertextuality with the fable’s conventions by challenging the traditional approach to this genre. The present article seeks to understand the object by considering Tolstoy’s narrative technique in the light of Nietzsche’s critique of language and Shklovsky’s concept of defamiliarizing. As a result, the paper brings out the peculiarities of Tolstoy’s work, such as his subversion of moralizing tropes and a sketch of the philosophical implications of his work.O conto de Tolstói "O leão e o cachorro" funciona como uma meditação profunda sobre a linguagem, a percepção e os limites da perspectiva humana. Por meio de um procedimento narrativo de estranhamento, Tolstói desfaz as projeções antropocêntricas e convida os seus leitores a transcender os "muros da prisão da linguagem" (Nietzsche), que confinam a nossa compreensão da realidade. Utilizando o conceito de остранение (estranhamento), do teórico formalista Viktor Chklóvski, o artigo examina como a narrativa sem adornos de Tolstói liberta o leitor das metáforas calcificadas e dos preconceitos impostos pelo discurso cotidiano. A análise traça paralelos entre os objetivos artísticos de Tolstói e a crítica de Nietzsche à verdade como uma "teia de aranha" regressiva construída a partir de metáforas que alienam os seres humanos de suas fontes criativas primordiais. A adoção por Tolstói de um perspectivismo animal subverte o antropocentrismo, minando a ilusão do excepcionalismo humano e oferecendo um caminho para uma compreensão mais rica e matizada da existência.  Em última análise, o artigo posiciona a arte, e a obra de Tolstói em particular, como uma força de desmitologização capaz de revitalizar a percepção e revelar a natureza contingente e construída das fronteiras metafísicas que estruturam o nosso meio ambiente (Umwelt).Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.2024-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/22450710.11606/issn.2317-4765.rus.2024.224507RUS (São Paulo); v. 15 n. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28RUS (Sao Paulo); Vol. 15 No. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28РУС (Сан-Пауло); Том 15 № 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-282317-4765reponame:RUS (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507/205073Copyright (c) 2024 Michael Dennerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDenner, Michael2024-06-03T16:37:36Zoai:revistas.usp.br:article/224507Revistahttp://revistas.usp.br/rus/PUBhttp://www.revistas.usp.br/rus/oairus@usp.br||revistalitrus@gmail.com||2317-47652317-4765opendoar:2024-06-03T16:37:36RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Over the Prison Wall
Over the Prison Wall
title Over the Prison Wall
spellingShingle Over the Prison Wall
Denner, Michael
Lev Tolstoy
Animalian perspective
Anthropocentrism
Defamiliarization
Liév Tolstói
Perspectivismo animal
Antropocentrismo
Estranhamento
title_short Over the Prison Wall
title_full Over the Prison Wall
title_fullStr Over the Prison Wall
title_full_unstemmed Over the Prison Wall
title_sort Over the Prison Wall
author Denner, Michael
author_facet Denner, Michael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Denner, Michael
dc.subject.por.fl_str_mv Lev Tolstoy
Animalian perspective
Anthropocentrism
Defamiliarization
Liév Tolstói
Perspectivismo animal
Antropocentrismo
Estranhamento
topic Lev Tolstoy
Animalian perspective
Anthropocentrism
Defamiliarization
Liév Tolstói
Perspectivismo animal
Antropocentrismo
Estranhamento
description When writing his short-story “The Lion and the Dog”, Lev Tolstoy begins his creative process by establishing a tense intertextuality with the fable’s conventions by challenging the traditional approach to this genre. The present article seeks to understand the object by considering Tolstoy’s narrative technique in the light of Nietzsche’s critique of language and Shklovsky’s concept of defamiliarizing. As a result, the paper brings out the peculiarities of Tolstoy’s work, such as his subversion of moralizing tropes and a sketch of the philosophical implications of his work.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507
10.11606/issn.2317-4765.rus.2024.224507
url https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507
identifier_str_mv 10.11606/issn.2317-4765.rus.2024.224507
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/224507/205073
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Michael Denner
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Michael Denner
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
dc.source.none.fl_str_mv RUS (São Paulo); v. 15 n. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28
RUS (Sao Paulo); Vol. 15 No. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28
РУС (Сан-Пауло); Том 15 № 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 17-28
2317-4765
reponame:RUS (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str RUS (São Paulo)
collection RUS (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rus@usp.br||revistalitrus@gmail.com||
_version_ 1809280378048872448