Machado de Assis y Borges: Dos Clasicistas en Plena Modernidad
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caracol (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/162745 |
Resumo: | We analyze the relationships of specific characters and the malicious narrator created by Machado de Assis, with a character that emerged in the 17th century English: the libertine. From Don Juan transposed into English theater in that century to the eighteenth-century French roman de libertinage, he is characterized by erotic-loving impetus and elitist, cruel and amoral cynicism. In four key tales of Machado – “Missa do Galo” [Rooster's Mass], “Singular ocorrência” [Singular Occurrence], “D. Paula” [Mrs. Paula] and “Almas agradecidas” [Grateful Souls] – we note the higher incidence of female libertines. Character traits are found in the typical narrator of the author, in the novels of the mature phase. From the critical debate about such a narrator, we propose that in its constitution the influence of 17th century French moralists, including their precursors (eg, Castiglione and Gracián), is greater than that of Voltaire. This would indicate this narrator's closeness to the amoral pessimism and libertine aversion to transcendence. Finally, we compare this narrator with that of the Argentine writer Jorge Luis Borges. Like the Brazilian author, Borges created an elitist and cynical narrator, with the same ironic disposition of the premodern literary tradition. If the elements of the fantasy-horror tales created by Borges push the two authors apart, both reflect the cruel indifference of the elitist tone on a continent marked by violent social inequality. |
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Paula” [Mrs. Paula] and “Almas agradecidas” [Grateful Souls] – we note the higher incidence of female libertines. Character traits are found in the typical narrator of the author, in the novels of the mature phase. From the critical debate about such a narrator, we propose that in its constitution the influence of 17th century French moralists, including their precursors (eg, Castiglione and Gracián), is greater than that of Voltaire. This would indicate this narrator's closeness to the amoral pessimism and libertine aversion to transcendence. Finally, we compare this narrator with that of the Argentine writer Jorge Luis Borges. Like the Brazilian author, Borges created an elitist and cynical narrator, with the same ironic disposition of the premodern literary tradition. If the elements of the fantasy-horror tales created by Borges push the two authors apart, both reflect the cruel indifference of the elitist tone on a continent marked by violent social inequality.Analizamos las relaciones de personajes específicos, así como el narrador malicioso creado por Machado de Assis, con un personaje que surgió en el inglés del siglo XVII: el libertino. Desde Don Juan trasladado al teatro inglés en ese siglo hasta la novela de libertinaje francés del siglo XVIII, este personaje se caracteriza por un ímpetu amoroso erótico y un cinismo elitista, cruel y amoral. En cuatro cuentos importantes de Machado – "Misa de gallo", "Ocurrencia singular", "D. Paula" y "Almas agradecidas" – notamos la mayor incidencia de las mujeres libertinas. Los rasgos de los personajes se encuentran en el narrador típico del autor, en las novelas de la fase madura. A partir del debate crítico sobre dicho narrador, proponemos que en su constitución la influencia de los moralistas franceses del siglo XVII, incluidos sus precursores (por ejemplo, Castiglione y Gracián), es mayor que la de Voltaire. Esto indicaría la cercanía de este narrador al pesimismo amoral y la aversión libertina a la trascendencia. Finalmente, comparamos este narrador con el del argentino Jorge Luis Borges. Tal como el autor brasileño, Borges creó un narrador elitista y cínico, con una disposición irónica de la tradición literaria premoderna. Si los elementos del cuento de fantasía y terror de Borges separan a los dos autores, ambos reflejan la cruel indiferencia del tono elitista en un continente marcado por la violenta desigualdad social.Analisamos as relações de personagens específicos, bem como do próprio narrador malicioso criado por Machado de Assis, com um personagem surgido no século XVII inglês: o libertino. Do Don Juan transposto para o teatro inglês naquele século ao romance de libertinagem francês do XVIII, ele se caracteriza pelo ímpeto erótico-amoroso e pelo cinismo elitista, cruel e amoral. Em quatro contos-chave de Machado – “Missa do Galo”, “Singular ocorrência”, “D. Paula” e “Almas agradecidas” –, notamos a incidência maior de libertinas mulheres. Traços dos personagens se acham no narrador típico do autor, nos romances da fase madura. A partir do debate crítico sobre tal narrador, propomos que, em sua constituição, a influência dos moralistas franceses do século XVII, incluindo seus precursores (por ex., Castiglione e Gracián), é maior que a de Voltaire. Isso indicaria proximidade desse narrador com o pessimismo amoral e a aversão a transcendências do libertino. Por fim, comparamos tal narrador com o do argentino Jorge Luis Borges. Como o autor brasileiro, Borges criou um narrador elitista e cínico, a dispor com ironia da tradição literária pré-moderna. Se os elementos do conto de horror fantasista em Borges afastam os dois autores, ambos refletem a indiferença cruel do tom elitista em um continente marcado por violenta desigualdade social.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/16274510.11606/issn.2317-9651.i20p662-695Caracol; Núm. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 662-695Caracol; n. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 662-6952317-96512178-1702reponame:Caracol (São Paulo. 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