Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caracol (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554 |
Resumo: | The guarani people were one of the first in South America to whom a formal educational process was imposed during the settling period, with the Jesuit missions. Until today, this process keeps disregarding the knowledge and the own indigenous people ways of education. This paper proposes to discuss the interculturality in the space of the indigenous school, bearing in mind the relations between guarani education and the state educational system in Brazil. By means of making explicit the place of the narrative and traditional knowledge of the guarani people, the need to rethink the pedagogical practices in intercultural indigenous schools and to reinterpret the notion of interculturality as of a vision centered in the dialogue with a difference arises. |
id |
USP-62_434fa2c61b309c9ce71826652238bd1c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/173554 |
network_acronym_str |
USP-62 |
network_name_str |
Caracol (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o TekoEducación Guarani e interculturalidad: la(s) Historia(s) Nhandeva y el TekoGuarani educationSchoolInterculturalityEducação GuaraniEscolaInterculturalidadeEducación GuaraniEscuelaInterculturalidadThe guarani people were one of the first in South America to whom a formal educational process was imposed during the settling period, with the Jesuit missions. Until today, this process keeps disregarding the knowledge and the own indigenous people ways of education. This paper proposes to discuss the interculturality in the space of the indigenous school, bearing in mind the relations between guarani education and the state educational system in Brazil. By means of making explicit the place of the narrative and traditional knowledge of the guarani people, the need to rethink the pedagogical practices in intercultural indigenous schools and to reinterpret the notion of interculturality as of a vision centered in the dialogue with a difference arises.O povo guarani foi um dos primeiros da América do Sul aos quais se impôs um processo de educação formal durante o período colonial, com as missões jesuíticas. Até hoje, esse processo continua desconsiderando o conhecimento e os modos próprios da educação dos povos indígenas. Este artigo propõe a discussão da interculturalidade no espaço da escola indígena, tendo em conta as relações entre a educação guarani e o sistema de ensino do Estado brasileiro. Por meio da explicitação do lugar das narrativas e dos conhecimentos tradicionais na educação dos guarani, mostra-se a necessidade de se repensar as práticas pedagógicas das escolas interculturais indígenas e de reinterpretar a noção de interculturalidade a partir de uma visão centrada no diálogo com a diferença.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/17355410.11606/issn.2317-9651.i20p188-201Caracol; Núm. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 188-201Caracol; n. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 188-2012317-96512178-1702reponame:Caracol (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554/167091https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554/184832Copyright (c) 2020 Sandra Beníteshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBenítes, Sandra2021-01-26T12:36:37Zoai:revistas.usp.br:article/173554Revistahttp://www.revistas.usp.br/caracol/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/caracol/oairevista.caracol@usp.br||2317-96512178-1702opendoar:2021-01-26T12:36:37Caracol (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko Educación Guarani e interculturalidad: la(s) Historia(s) Nhandeva y el Teko |
title |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko |
spellingShingle |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko Benítes, Sandra Guarani education School Interculturality Educação Guarani Escola Interculturalidade Educación Guarani Escuela Interculturalidad |
title_short |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko |
title_full |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko |
title_fullStr |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko |
title_full_unstemmed |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko |
title_sort |
Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko |
author |
Benítes, Sandra |
author_facet |
Benítes, Sandra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Benítes, Sandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Guarani education School Interculturality Educação Guarani Escola Interculturalidade Educación Guarani Escuela Interculturalidad |
topic |
Guarani education School Interculturality Educação Guarani Escola Interculturalidade Educación Guarani Escuela Interculturalidad |
description |
The guarani people were one of the first in South America to whom a formal educational process was imposed during the settling period, with the Jesuit missions. Until today, this process keeps disregarding the knowledge and the own indigenous people ways of education. This paper proposes to discuss the interculturality in the space of the indigenous school, bearing in mind the relations between guarani education and the state educational system in Brazil. By means of making explicit the place of the narrative and traditional knowledge of the guarani people, the need to rethink the pedagogical practices in intercultural indigenous schools and to reinterpret the notion of interculturality as of a vision centered in the dialogue with a difference arises. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554 10.11606/issn.2317-9651.i20p188-201 |
url |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2317-9651.i20p188-201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554/167091 https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554/184832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Sandra Benítes http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Sandra Benítes http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caracol; Núm. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 188-201 Caracol; n. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 188-201 2317-9651 2178-1702 reponame:Caracol (São Paulo. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Caracol (São Paulo. Online) |
collection |
Caracol (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caracol (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.caracol@usp.br|| |
_version_ |
1797231606805561344 |