Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benítes, Sandra
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caracol (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554
Resumo: The guarani people were one of the first in South America to whom a formal educational process was imposed during the settling period, with the Jesuit missions. Until today, this process keeps disregarding the knowledge and the own indigenous people ways of education. This paper proposes to discuss the interculturality in the space of the indigenous school, bearing in mind the relations between guarani education and the state educational system in Brazil. By means of making explicit the place of the narrative and traditional knowledge of the guarani people, the need to rethink the pedagogical practices in intercultural indigenous schools and to reinterpret the notion of interculturality as of a vision centered in the dialogue with a difference arises.
id USP-62_434fa2c61b309c9ce71826652238bd1c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/173554
network_acronym_str USP-62
network_name_str Caracol (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o TekoEducación Guarani e interculturalidad: la(s) Historia(s) Nhandeva y el TekoGuarani educationSchoolInterculturalityEducação GuaraniEscolaInterculturalidadeEducación GuaraniEscuelaInterculturalidadThe guarani people were one of the first in South America to whom a formal educational process was imposed during the settling period, with the Jesuit missions. Until today, this process keeps disregarding the knowledge and the own indigenous people ways of education. This paper proposes to discuss the interculturality in the space of the indigenous school, bearing in mind the relations between guarani education and the state educational system in Brazil. By means of making explicit the place of the narrative and traditional knowledge of the guarani people, the need to rethink the pedagogical practices in intercultural indigenous schools and to reinterpret the notion of interculturality as of a vision centered in the dialogue with a difference arises.O povo guarani foi um dos primeiros da América do Sul aos quais se impôs um processo de educação formal durante o período colonial, com as missões jesuíticas. Até hoje, esse processo continua desconsiderando o conhecimento e os modos próprios da educação dos povos indígenas. Este artigo propõe a discussão da interculturalidade no espaço da escola indígena, tendo em conta as relações entre a educação guarani e o sistema de ensino do Estado brasileiro. Por meio da explicitação do lugar das narrativas e dos conhecimentos tradicionais na educação dos guarani, mostra-se a necessidade de se repensar as práticas pedagógicas das escolas interculturais indígenas e de reinterpretar a noção de interculturalidade a partir de uma visão centrada no diálogo com a diferença.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/17355410.11606/issn.2317-9651.i20p188-201Caracol; Núm. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 188-201Caracol; n. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 188-2012317-96512178-1702reponame:Caracol (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554/167091https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554/184832Copyright (c) 2020 Sandra Beníteshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBenítes, Sandra2021-01-26T12:36:37Zoai:revistas.usp.br:article/173554Revistahttp://www.revistas.usp.br/caracol/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/caracol/oairevista.caracol@usp.br||2317-96512178-1702opendoar:2021-01-26T12:36:37Caracol (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
Educación Guarani e interculturalidad: la(s) Historia(s) Nhandeva y el Teko
title Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
spellingShingle Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
Benítes, Sandra
Guarani education
School
Interculturality
Educação Guarani
Escola
Interculturalidade
Educación Guarani
Escuela
Interculturalidad
title_short Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
title_full Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
title_fullStr Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
title_full_unstemmed Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
title_sort Educação Guarani e interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko
author Benítes, Sandra
author_facet Benítes, Sandra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Benítes, Sandra
dc.subject.por.fl_str_mv Guarani education
School
Interculturality
Educação Guarani
Escola
Interculturalidade
Educación Guarani
Escuela
Interculturalidad
topic Guarani education
School
Interculturality
Educação Guarani
Escola
Interculturalidade
Educación Guarani
Escuela
Interculturalidad
description The guarani people were one of the first in South America to whom a formal educational process was imposed during the settling period, with the Jesuit missions. Until today, this process keeps disregarding the knowledge and the own indigenous people ways of education. This paper proposes to discuss the interculturality in the space of the indigenous school, bearing in mind the relations between guarani education and the state educational system in Brazil. By means of making explicit the place of the narrative and traditional knowledge of the guarani people, the need to rethink the pedagogical practices in intercultural indigenous schools and to reinterpret the notion of interculturality as of a vision centered in the dialogue with a difference arises.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554
10.11606/issn.2317-9651.i20p188-201
url https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554
identifier_str_mv 10.11606/issn.2317-9651.i20p188-201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554/167091
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/173554/184832
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Sandra Benítes
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Sandra Benítes
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Caracol; Núm. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 188-201
Caracol; n. 20 (2020): (jul-dez 2020) Dossiê: Em torno de uma perspectiva glotopolítica: diálogos, pesquisas, ações; 188-201
2317-9651
2178-1702
reponame:Caracol (São Paulo. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Caracol (São Paulo. Online)
collection Caracol (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Caracol (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revista.caracol@usp.br||
_version_ 1797231606805561344