O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caracol (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/161961 |
Resumo: | This essay aims to understand the approach of grammar in the unpublished Spanish collections approved in 2018 PNLD, namely, Sentidos en lengua española and Confluencia. In order to do so, we have consulted the didactic guide book to rescue the perspectives on language teaching and learning, the structuring points of the units which were considered by the authors, as well as how they claim approaching grammar. Then, we have proceeded to the description of the first two units of the first volume pertaining to each collection, with particular attention to the activities and sections in which language skills are at play. We have been able to conclude that the two collections have very close theoretical references, nevertheless, a slight difference in materialization of the approach towards grammar is noticeable. In both cases, however, there are subversions in the preparation of textbooks. |
id |
USP-62_9db2a352b976c88d537a5c1f6760cc0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/161961 |
network_acronym_str |
USP-62 |
network_name_str |
Caracol (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018The situation and approach of grammar in the unpublished Spanish collections approved in 2018 PNLDLivro didáticoLíngua espanholaPNLD 2018GramáticaTextbooksSpanish2018 PNLDGrammarThis essay aims to understand the approach of grammar in the unpublished Spanish collections approved in 2018 PNLD, namely, Sentidos en lengua española and Confluencia. In order to do so, we have consulted the didactic guide book to rescue the perspectives on language teaching and learning, the structuring points of the units which were considered by the authors, as well as how they claim approaching grammar. Then, we have proceeded to the description of the first two units of the first volume pertaining to each collection, with particular attention to the activities and sections in which language skills are at play. We have been able to conclude that the two collections have very close theoretical references, nevertheless, a slight difference in materialization of the approach towards grammar is noticeable. In both cases, however, there are subversions in the preparation of textbooks.Este artigo tem como objetivo compreender o lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de Língua Espanhola aprovadas no PNLD 2018, a saber, Sentidos en lengua española e Confluencia. Para isso, resgataram-se dos guias didáticos das coleções as perspectivas sobre ensino-aprendizagem de línguas e o(s) eixo(s) estruturador(es) das unidades levado(s) em conta pelos autores e como eles dizem que abordam a gramática em suas obras. Passou-se, então, para a descrição das duas primeiras unidades do primeiro volume de cada coleção, com especial atenção para as atividades e seções em que se trabalham os conhecimentos linguísticos. Pôde-se concluir que as duas coleções têm referenciais teóricos bastante próximos, mas materializam de forma um pouco diferente a abordagem da gramática. Nos dois casos, há, no entanto, subversões na elaboração dos livros didáticos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2020-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/16196110.11606/issn.2317-9651.v0i19p704-733Caracol; Núm. 19 (2020): (jan- jun 2020) Dossiê: A língua espanhola: estudos descritivos, comparativos e sobre aquisição/aprendizagem; 704-733Caracol; n. 19 (2020): (jan- jun 2020) Dossiê: A língua espanhola: estudos descritivos, comparativos e sobre aquisição/aprendizagem; 704-7332317-96512178-1702reponame:Caracol (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/161961/161486https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/161961/184814Copyright (c) 2020 Daniel Mazzarohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMazzaro, Daniel2020-07-01T21:05:53Zoai:revistas.usp.br:article/161961Revistahttp://www.revistas.usp.br/caracol/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/caracol/oairevista.caracol@usp.br||2317-96512178-1702opendoar:2020-07-01T21:05:53Caracol (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018 The situation and approach of grammar in the unpublished Spanish collections approved in 2018 PNLD |
title |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018 |
spellingShingle |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018 Mazzaro, Daniel Livro didático Língua espanhola PNLD 2018 Gramática Textbooks Spanish 2018 PNLD Grammar |
title_short |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018 |
title_full |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018 |
title_fullStr |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018 |
title_full_unstemmed |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018 |
title_sort |
O lugar e a abordagem da gramática nas coleções inéditas de língua espanhola aprovadas no PNLD 2018 |
author |
Mazzaro, Daniel |
author_facet |
Mazzaro, Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mazzaro, Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro didático Língua espanhola PNLD 2018 Gramática Textbooks Spanish 2018 PNLD Grammar |
topic |
Livro didático Língua espanhola PNLD 2018 Gramática Textbooks Spanish 2018 PNLD Grammar |
description |
This essay aims to understand the approach of grammar in the unpublished Spanish collections approved in 2018 PNLD, namely, Sentidos en lengua española and Confluencia. In order to do so, we have consulted the didactic guide book to rescue the perspectives on language teaching and learning, the structuring points of the units which were considered by the authors, as well as how they claim approaching grammar. Then, we have proceeded to the description of the first two units of the first volume pertaining to each collection, with particular attention to the activities and sections in which language skills are at play. We have been able to conclude that the two collections have very close theoretical references, nevertheless, a slight difference in materialization of the approach towards grammar is noticeable. In both cases, however, there are subversions in the preparation of textbooks. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/161961 10.11606/issn.2317-9651.v0i19p704-733 |
url |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/161961 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2317-9651.v0i19p704-733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/161961/161486 https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/161961/184814 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Daniel Mazzaro http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Daniel Mazzaro http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caracol; Núm. 19 (2020): (jan- jun 2020) Dossiê: A língua espanhola: estudos descritivos, comparativos e sobre aquisição/aprendizagem; 704-733 Caracol; n. 19 (2020): (jan- jun 2020) Dossiê: A língua espanhola: estudos descritivos, comparativos e sobre aquisição/aprendizagem; 704-733 2317-9651 2178-1702 reponame:Caracol (São Paulo. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Caracol (São Paulo. Online) |
collection |
Caracol (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caracol (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.caracol@usp.br|| |
_version_ |
1797231606419685376 |