Breve reflexión sobre los rituales de consumo de los museos: entradas, ecobolsas y carteles
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/217853 |
Resumo: | What is the place for consumption in museums? How does this relate to the logics of social distinction? What meanings are evoked by the acquisition of objects in the stores from these spaces? What may this reveal regarding the relations the public keeps with these institutions? Is it possible that the act of consuming the museum brand makes the visitor feel closer to it? These are some questions that we seek to answer, even if partially, in this work. To this end, we consider the museum as a means of communication and a device of knowledge and power, therefore, a vector of mediations that give meaning to social reality. The consumption rituals are inscribed in this intersection as one way of experiencing the museum – understood here as the visit to the museum. |
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Breve reflexión sobre los rituales de consumo de los museos: entradas, ecobolsas y cartelesUma breve reflexão para pensar os rituais de consumo no museu: ingressos, ecobags e pôsteresA brief reflection to think the consumption rituals in the museum: entrance tickets, ecobags, and postersMuseusRitualConsumoMediaçõesDistinçãoMuseumRitualConsumptionMediationDistinctionMuseoRitualConsumoMediaciónDistinciónWhat is the place for consumption in museums? How does this relate to the logics of social distinction? What meanings are evoked by the acquisition of objects in the stores from these spaces? What may this reveal regarding the relations the public keeps with these institutions? Is it possible that the act of consuming the museum brand makes the visitor feel closer to it? These are some questions that we seek to answer, even if partially, in this work. To this end, we consider the museum as a means of communication and a device of knowledge and power, therefore, a vector of mediations that give meaning to social reality. The consumption rituals are inscribed in this intersection as one way of experiencing the museum – understood here as the visit to the museum.Qual é o lugar do consumo nos museus? De que forma isto se relaciona às lógicas de distinção social? Que sentidos a aquisição de objetos nas lojas abrigadas nesses espaços suscita? O que isso pode dizer a respeito das relações que os públicos mantêm com essas instituições? Será que o ato de consumir a marca do museu faz com que o público se sinta mais próximo dele? Estas são algumas das perguntas que ensaiamos responder, ainda que parcialmente, neste trabalho. Para tanto, consideramos o museu enquanto um meio de comunicação, dispositivo de saber e poder e, portanto, vetor de mediações que dão sentido à realidade social. Os rituais de consumo se inscrevem nessa intersecção como uma das formas da experiência museal - aqui entendida como a visita ao museu.¿Qué lugar ocupa el consumo en los museos? ¿Qué relación guarda con la lógica de la distinción social? ¿Qué significados suscita la adquisición de objetos en las tiendas que albergan estos espacios? ¿Qué puede decir esto sobre la relación que el público mantiene con estas instituciones? ¿El acto de consumir la marca del museo hace que los visitantes se sientan más cercanos a él? Estas son algunas de las preguntas que intentamos responder, aunque sea parcialmente, en este trabajo. Para ello, consideramos el museo como un medio de comunicación y un dispositivo de conocimiento y poder, por tanto, un vector de mediaciones que dan sentido a la realidad social. Los rituales de consumo forman parte de esta intersección como una de las formas de la experiencia museística, entendida aquí como la visita al museo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/21785310.11606/issn.1984-5057.v15i2e217853Signos do Consumo; v. 15 n. 2 (2023): Signos do consumo em múltiplas percepções e abordagens; e2178531984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/217853/202491https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/217853/203830Copyright (c) 2023 Lucas Nibbering Alves da Silva, Paulo Roberto Nassarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lucas Nibbering Alves daNassar, Paulo Roberto2024-04-19T21:34:45Zoai:revistas.usp.br:article/217853Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2024-04-19T21:34:45Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
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