La prensa, el consumo (de información, inclusive) y el fetiche de la tecnología

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bucci, Eugênio
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signos do Consumo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/123197
Resumo: This paper thematizes the impact of new technologies on the perception of professionals, users and researchers of Journalism, Advertising and Media. Finding connections between the media and consumer society, mediated by specific communicational techniques of advertising and public relations, this paper collects some testimonials about the advent of disruptive changes, aiming to prove that: (1) the feeling that things have never changed so quickly dates at least from a few centuries ago; and (2) it is necessary to be careful and not to idolize technical innovations as if they were the womb of the future.
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spelling La prensa, el consumo (de información, inclusive) y el fetiche de la tecnologíaMedia, consumption (also of information) and the fetishism of technologyA imprensa, o consumo (de informação, inclusive) e o fetiche da tecnologiaJornalismoConsumoTecnologiaInformaçãoDemocraciaPeriodismoConsumidorTecnologíaInformaciónDemocraciaJournalismConsumerTechnologyInformationDemocracyThis paper thematizes the impact of new technologies on the perception of professionals, users and researchers of Journalism, Advertising and Media. Finding connections between the media and consumer society, mediated by specific communicational techniques of advertising and public relations, this paper collects some testimonials about the advent of disruptive changes, aiming to prove that: (1) the feeling that things have never changed so quickly dates at least from a few centuries ago; and (2) it is necessary to be careful and not to idolize technical innovations as if they were the womb of the future.Este artigo encerra uma reflexão teórica com o objetivo de tematizar o impacto das novas tecnologias na percepção de profissionais, usuários e pesquisadores de jornalismo, publicidade e comunicação social de modo mais amplo. Localizando pontos de conexão entre o universo da imprensa e a sociedade de consumo, mediada por técnicas comunicacionais específicas da publicidade e mesmo das relações públicas, o texto recupera na história recente depoimentos de pensadores sobre o advento de mudanças disruptivas, com o objetivo de mostrar que: (1) a sensação de que as coisas nunca mudaram tão depressa data pelo menos de alguns séculos; e (2) é preciso prudência para não idolatrar as inovações da técnica como se fossem o útero do futuro.Este artículo contiene una reflexión teórica con el objetivo de poner en primer plano el impacto de las nuevas tecnologías en la percepción de los profesionales, usuarios e investigadores del periodismo, la publicidad y los medios de comunicación en general. Encontrar puntos de conexión entre el mundo de los medios de comunicación y la sociedad de consumo, mediada por técnicas de comunicación específicas de la publicidad e de las relaciones públicas, el texto recupera testimonios de pensadores sobre el advenimiento de cambios disruptivos, con el fin de demostrar que : (1) la sensación de que las cosas no han cambiado tan rápidamente la fecha, al menos, un par de siglos; y (2) que es necesaria la precaución de no idolatrar a las innovaciones técnicas como si fueran el vientre del futuro.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/12319710.11606/issn.1984-5057.v8i2p85-96Signos do Consumo; v. 8 n. 2 (2016): Estratégias de construção de vínculos nas redes sociais digitais e as novas formas de hidribrização de conteúdos audiovisuais; 85-961984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/123197/120358Copyright (c) 2018 Eugênio Bucciinfo:eu-repo/semantics/openAccessBucci, Eugênio2019-04-01T12:55:32Zoai:revistas.usp.br:article/123197Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-04-01T12:55:32Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false
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