Campañas de combate al Aedes aegypti en la región amazónica: un análisis de la atención visual con el uso del eye tracker

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kawano, Diogo Rógora
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Jardim, Ana Clara Amorim, Shimabukuro, Marcia, Rodrigues, Luan Matheus Gonçalves, Batista, Leandro Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signos do Consumo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/140589
Resumo: In addition to two important endemic diseases present in Brazil (dengue and chikungunya), the country has faced in recent years another problem linked to the mosquito Aedes aegypti: the Zika virus and one of its consequences, microcephaly. In this scenario, despite its many challenges, risk communication emerges as a key strategy to assist in the fight against these diseases. This article aims to analyze how campaigns advertised in the Amazon region to combat the Aedes aegypti mosquito are perceived by individuals. To do so, it was observed, with the aid of eye tracker, how elements of the campaign, such as the title, images, and texts, besides the identification of the advertisers, were able to attract the visual attention of the participants. The main results show that the saliency of the elements, associated with their disposition in the campaign, were able to modulate the visual attention of the participants, evidencing that (i) the eye tracking methodology was pertinent to the studies of risk communication and (ii) there are bottlenecks in the planning process for these contents, which directly impact the attention given to them.
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This article aims to analyze how campaigns advertised in the Amazon region to combat the Aedes aegypti mosquito are perceived by individuals. To do so, it was observed, with the aid of eye tracker, how elements of the campaign, such as the title, images, and texts, besides the identification of the advertisers, were able to attract the visual attention of the participants. The main results show that the saliency of the elements, associated with their disposition in the campaign, were able to modulate the visual attention of the participants, evidencing that (i) the eye tracking methodology was pertinent to the studies of risk communication and (ii) there are bottlenecks in the planning process for these contents, which directly impact the attention given to them.Además de dos importantes enfermedades endémicas presentes en Brasil (dengue y chikungunya), el país ha enfrentado en los últimos años otro problema relacionado al mosquito del Aedes aegypti: el virus Zika y una de sus consecuencias, la microcefalia. En este escenario, aunque hay muchos desafíos, la comunicación de riesgos surge como una estrategia fundamental para ayudar en la lucha contra estas enfermedades. Este trabajo tiene el propósito de analizar cómo las campañas para combatir el mosquito Aedes aegypti difundidas en la región amazónica son percibidas por los individuos. Para ese propósito se observó, con la ayuda del eye tracker, cómo algunos elementos de la campaña, como el título del anuncio, imágenes y textos, además de la identificación de los anunciantes, fueron capaces de atraer la atención visual de los participantes. Los resultados principales demuestran que el destaque de los elementos, asociado a su forma de disposición en la campaña, había sido capaz de modular la atención visual de los participantes, evidenciando que (i) la metodología del eye tracking se mostró pertinente para los estudios de la comunicación de riesgo y (ii) hay obstáculos en el planeamiento de este contenido que impactan directamente en la atención dada a la campaña.Além de duas importantes doenças endêmicas presentes no Brasil (dengue e chikungunya), o país tem enfrentado nos últimos anos outro problema atrelado ao mosquito Aedes aegypti: o Zika vírus e uma de suas consequências, a microcefalia. Nesse cenário, embora haja muitos desafios, a comunicação de risco emerge enquanto estratégia fundamental para auxiliar no combate a essas doenças. Este trabalho tem o objetivo de analisar como as campanhas de combate ao mosquito Aedes aegypti veiculadas na região amazônica são percebidas pelos indivíduos. Para tanto, observou-se, com o auxílio do equipamento de rastreamento ocular eye tracker, de que modo alguns elementos da campanha, como título do anúncio, imagens e textos, além da identificação dos anunciantes, foram capazes de atrair a atenção visual dos participantes. Os principais resultados mostram que a saliência dos elementos, associada à sua forma de disposição na campanha, foram capazes de modular a atenção visual dos participantes, evidenciando que (i) a metodologia do eye tracking se mostrou assaz pertinente para os estudos de comunicação de risco e (ii) há gargalos no processo de planejamento desses conteúdos, que impactam diretamente a atenção dada a eles.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/14058910.11606/issn.1984-5057.v9i2p106-120Signos do Consumo; v. 9 n. 2 (2017): Consumo, Publicidade e Branding: conexões e especificidades; 106-1201984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/140589/137069Copyright (c) 2018 Diogo Rógora Kawano, Ana Clara Amorim Jardim, Marcia Shimabukuro, Luan Matheus Gonçalves Rodrigues, Leandro Leonardo Batistainfo:eu-repo/semantics/openAccessKawano, Diogo RógoraJardim, Ana Clara AmorimShimabukuro, MarciaRodrigues, Luan Matheus GonçalvesBatista, Leandro Leonardo2019-04-01T12:55:20Zoai:revistas.usp.br:article/140589Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-04-01T12:55:20Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false
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