Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de contabilidade e organizações |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092 |
Resumo: | The aim of this research is to analyze the students' perception regarding the usefulness of the role-play technique in the development of skills and competences required of the accounting professional in the first stage of the Framework-based Teaching. Students' perception of the use of the technique was identified through a survey and focus group with students enrolled in the Introductory Accounting discipline. The results suggest that, in the students' perception, role-play assisted in the development of skills and competences of all categories of the Bloom Taxonomy cognitive domain (Knowledge, Understanding, Application, Analysis, Synthesis and Evaluation), surpassing Framework-based Teaching expectations for development of the first three categories only. |
id |
USP-65_cab230b6775cf1bf784f75cead188a64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/164092 |
network_acronym_str |
USP-65 |
network_name_str |
Revista de contabilidade e organizações |
repository_id_str |
|
spelling |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura ConceitualRole-Play: developing skills of Framework-based TeachingRole-playEnsino Embasado na Estrutura ConceitualTaxonomia de BloomRole-playFramework-based TeachingBloom's TaxonomyThe aim of this research is to analyze the students' perception regarding the usefulness of the role-play technique in the development of skills and competences required of the accounting professional in the first stage of the Framework-based Teaching. Students' perception of the use of the technique was identified through a survey and focus group with students enrolled in the Introductory Accounting discipline. The results suggest that, in the students' perception, role-play assisted in the development of skills and competences of all categories of the Bloom Taxonomy cognitive domain (Knowledge, Understanding, Application, Analysis, Synthesis and Evaluation), surpassing Framework-based Teaching expectations for development of the first three categories only. O objetivo desta pesquisa é analisar a percepção dos estudantes quanto à utilidade da técnica role-play no desenvolvimento de habilidades e competências, requeridas ao profissional da área contábil no primeiro estágio do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual. A percepção sobre o uso da técnica foi identificada por meio de levantamento e grupo focal com os estudantes matriculados na disciplina Contabilidade Introdutória. Os resultados sugerem que, na percepção dos estudantes, o role-play auxilia no desenvolvimento de habilidades e competências de todas as categorias do domínio cognitivo da Taxonomia de Bloom (Conhecimento, Compreensão, Aplicação, Análise, Síntese e Avaliação), superando as expectativas do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual de desenvolvimento apenas das três primeiras categorias.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2020-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/16409210.11606/issn.1982-6486.rco.2020.164092Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e164092Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e164092Revista de Contabilidade e Organizações; v. 14 (2020); e1640921982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/160148https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/172074https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/163887Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizaçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Patricia de SouzaÁvila, Jéssica Rayse de Melo SilvaSantos, Dinah Vieira dosCruz, Fabiana Pereira da2020-06-25T13:32:56Zoai:revistas.usp.br:article/164092Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2020-06-25T13:32:56Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual Role-Play: developing skills of Framework-based Teaching |
title |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual |
spellingShingle |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual Costa, Patricia de Souza Role-play Ensino Embasado na Estrutura Conceitual Taxonomia de Bloom Role-play Framework-based Teaching Bloom's Taxonomy |
title_short |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual |
title_full |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual |
title_fullStr |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual |
title_full_unstemmed |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual |
title_sort |
Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual |
author |
Costa, Patricia de Souza |
author_facet |
Costa, Patricia de Souza Ávila, Jéssica Rayse de Melo Silva Santos, Dinah Vieira dos Cruz, Fabiana Pereira da |
author_role |
author |
author2 |
Ávila, Jéssica Rayse de Melo Silva Santos, Dinah Vieira dos Cruz, Fabiana Pereira da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Patricia de Souza Ávila, Jéssica Rayse de Melo Silva Santos, Dinah Vieira dos Cruz, Fabiana Pereira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Role-play Ensino Embasado na Estrutura Conceitual Taxonomia de Bloom Role-play Framework-based Teaching Bloom's Taxonomy |
topic |
Role-play Ensino Embasado na Estrutura Conceitual Taxonomia de Bloom Role-play Framework-based Teaching Bloom's Taxonomy |
description |
The aim of this research is to analyze the students' perception regarding the usefulness of the role-play technique in the development of skills and competences required of the accounting professional in the first stage of the Framework-based Teaching. Students' perception of the use of the technique was identified through a survey and focus group with students enrolled in the Introductory Accounting discipline. The results suggest that, in the students' perception, role-play assisted in the development of skills and competences of all categories of the Bloom Taxonomy cognitive domain (Knowledge, Understanding, Application, Analysis, Synthesis and Evaluation), surpassing Framework-based Teaching expectations for development of the first three categories only. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092 10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.164092 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.164092 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/160148 https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/172074 https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/163887 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizações http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizações http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e164092 Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e164092 Revista de Contabilidade e Organizações; v. 14 (2020); e164092 1982-6486 reponame:Revista de contabilidade e organizações instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de contabilidade e organizações |
collection |
Revista de contabilidade e organizações |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rco@usp.br |
_version_ |
1797054146021425152 |