Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Patricia de Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ávila, Jéssica Rayse de Melo Silva, Santos, Dinah Vieira dos, Cruz, Fabiana Pereira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de contabilidade e organizações
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092
Resumo: The aim of this research is to analyze the students' perception regarding the usefulness of the role-play technique in the development of skills and competences required of the accounting professional in the first stage of the Framework-based Teaching. Students' perception of the use of the technique was identified through a survey and focus group with students enrolled in the Introductory Accounting discipline. The results suggest that, in the students' perception, role-play assisted in the development of skills and competences of all categories of the Bloom Taxonomy cognitive domain (Knowledge, Understanding, Application, Analysis, Synthesis and Evaluation), surpassing Framework-based Teaching expectations for development of the first three categories only.
id USP-65_cab230b6775cf1bf784f75cead188a64
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/164092
network_acronym_str USP-65
network_name_str Revista de contabilidade e organizações
repository_id_str
spelling Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura ConceitualRole-Play: developing skills of Framework-based TeachingRole-playEnsino Embasado na Estrutura ConceitualTaxonomia de BloomRole-playFramework-based TeachingBloom's TaxonomyThe aim of this research is to analyze the students' perception regarding the usefulness of the role-play technique in the development of skills and competences required of the accounting professional in the first stage of the Framework-based Teaching. Students' perception of the use of the technique was identified through a survey and focus group with students enrolled in the Introductory Accounting discipline. The results suggest that, in the students' perception, role-play assisted in the development of skills and competences of all categories of the Bloom Taxonomy cognitive domain (Knowledge, Understanding, Application, Analysis, Synthesis and Evaluation), surpassing Framework-based Teaching expectations for development of the first three categories only. O objetivo desta pesquisa é analisar a percepção dos estudantes quanto à utilidade da técnica role-play no desenvolvimento de habilidades e competências, requeridas ao profissional da área contábil no primeiro estágio do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual. A percepção sobre o uso da técnica foi identificada por meio de levantamento e grupo focal com os estudantes matriculados na disciplina Contabilidade Introdutória. Os resultados sugerem que, na percepção dos estudantes, o role-play auxilia no desenvolvimento de habilidades e competências de todas as categorias do domínio cognitivo da Taxonomia de Bloom (Conhecimento, Compreensão, Aplicação, Análise, Síntese e Avaliação), superando as expectativas do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual de desenvolvimento apenas das três primeiras categorias.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2020-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/16409210.11606/issn.1982-6486.rco.2020.164092Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e164092Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e164092Revista de Contabilidade e Organizações; v. 14 (2020); e1640921982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/160148https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/172074https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/163887Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizaçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Patricia de SouzaÁvila, Jéssica Rayse de Melo SilvaSantos, Dinah Vieira dosCruz, Fabiana Pereira da2020-06-25T13:32:56Zoai:revistas.usp.br:article/164092Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2020-06-25T13:32:56Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
Role-Play: developing skills of Framework-based Teaching
title Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
spellingShingle Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
Costa, Patricia de Souza
Role-play
Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
Taxonomia de Bloom
Role-play
Framework-based Teaching
Bloom's Taxonomy
title_short Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
title_full Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
title_fullStr Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
title_full_unstemmed Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
title_sort Role-Play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
author Costa, Patricia de Souza
author_facet Costa, Patricia de Souza
Ávila, Jéssica Rayse de Melo Silva
Santos, Dinah Vieira dos
Cruz, Fabiana Pereira da
author_role author
author2 Ávila, Jéssica Rayse de Melo Silva
Santos, Dinah Vieira dos
Cruz, Fabiana Pereira da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Patricia de Souza
Ávila, Jéssica Rayse de Melo Silva
Santos, Dinah Vieira dos
Cruz, Fabiana Pereira da
dc.subject.por.fl_str_mv Role-play
Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
Taxonomia de Bloom
Role-play
Framework-based Teaching
Bloom's Taxonomy
topic Role-play
Ensino Embasado na Estrutura Conceitual
Taxonomia de Bloom
Role-play
Framework-based Teaching
Bloom's Taxonomy
description The aim of this research is to analyze the students' perception regarding the usefulness of the role-play technique in the development of skills and competences required of the accounting professional in the first stage of the Framework-based Teaching. Students' perception of the use of the technique was identified through a survey and focus group with students enrolled in the Introductory Accounting discipline. The results suggest that, in the students' perception, role-play assisted in the development of skills and competences of all categories of the Bloom Taxonomy cognitive domain (Knowledge, Understanding, Application, Analysis, Synthesis and Evaluation), surpassing Framework-based Teaching expectations for development of the first three categories only.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092
10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.164092
url https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.164092
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/160148
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/172074
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/164092/163887
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizações
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizações
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e164092
Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e164092
Revista de Contabilidade e Organizações; v. 14 (2020); e164092
1982-6486
reponame:Revista de contabilidade e organizações
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de contabilidade e organizações
collection Revista de contabilidade e organizações
repository.name.fl_str_mv Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rco@usp.br
_version_ 1797054146021425152