Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rahme, Mônica Maria Farid
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46076
Resumo: This article aims to discuss issues related to the symbolic transmission that may occur among children at school , when some of them realize that a classmate is not able to express his/her needs or cannot adjust himself/herself to the school patterns as the other. In doing so, it discusses the notion of transitivism, articulating it with data obtained from field research performed with a group of children aged six and seven years in a full time public school which adhere to inclusive practices.
id USP-67_09624b30deb936be4094ea1f68b96857
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46076
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre paresTransitivist movements in an inclusive context: a transmission between pairseducação inclusivatransmissão simbólicatransitivismoeducación inclusivatransmisión simbólicatransitivismoinclusive educationsymbolic transmissiontransitivismThis article aims to discuss issues related to the symbolic transmission that may occur among children at school , when some of them realize that a classmate is not able to express his/her needs or cannot adjust himself/herself to the school patterns as the other. In doing so, it discusses the notion of transitivism, articulating it with data obtained from field research performed with a group of children aged six and seven years in a full time public school which adhere to inclusive practices.Este trabajo tiene como objetivo discutir cuestiones referentes a la transmisión simbólica que puede ocurrir entre niños en una escuela, cuando uno de ellos se da cuenta que un compañero no logra expresar como los otros sus necesidades o no se incluye de la misma manera que los otros en el dispositivo escolar. Se dialoga, por lo tanto, con la noción de transitivismo, articulándola a datos extraídos de una investigación de campo, realizada con un grupo de niños en una edad entre seis y siete años, en una escuela pública, de tiempo integral, que se orientaba por la perspectiva inclusiva.Este trabalho tem como objetivo discutir questões referentes à transmissão simbólica que pode ocorrer entre crianças na escola, quando algumas delas percebem que um colega não consegue expressar como os outros suas necessidades ou não se insere do mesmo modo que os outros no dispositivo escolar. Dialoga-se, para tanto, com a noção de transitivismo, articulando-a a dados extraídos de uma pesquisa de campo, realizada com uma turma de crianças na faixa etária de seis e sete anos, em uma escola pública, de tempo integral, que se orientava pela perspectiva inclusiva.Universidade de São Paulo2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4607610.11606/issn.1981-1624.v15i1p26-39Estilos da Clinica; v. 15 n. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-391981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46076/49701Rahme, Mônica Maria Faridinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:00:49Zoai:revistas.usp.br:article/46076Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:00:49Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares
Transitivist movements in an inclusive context: a transmission between pairs
title Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares
spellingShingle Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares
Rahme, Mônica Maria Farid
educação inclusiva
transmissão simbólica
transitivismo
educación inclusiva
transmisión simbólica
transitivismo
inclusive education
symbolic transmission
transitivism
title_short Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares
title_full Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares
title_fullStr Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares
title_full_unstemmed Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares
title_sort Movimientos transitivistas en un contexto de inclusión: una transmisión entre pares
author Rahme, Mônica Maria Farid
author_facet Rahme, Mônica Maria Farid
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rahme, Mônica Maria Farid
dc.subject.por.fl_str_mv educação inclusiva
transmissão simbólica
transitivismo
educación inclusiva
transmisión simbólica
transitivismo
inclusive education
symbolic transmission
transitivism
topic educação inclusiva
transmissão simbólica
transitivismo
educación inclusiva
transmisión simbólica
transitivismo
inclusive education
symbolic transmission
transitivism
description This article aims to discuss issues related to the symbolic transmission that may occur among children at school , when some of them realize that a classmate is not able to express his/her needs or cannot adjust himself/herself to the school patterns as the other. In doing so, it discusses the notion of transitivism, articulating it with data obtained from field research performed with a group of children aged six and seven years in a full time public school which adhere to inclusive practices.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46076
10.11606/issn.1981-1624.v15i1p26-39
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46076
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v15i1p26-39
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46076/49701
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 15 n. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 26-39
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067493000347648