The "problem-child" and the government of the family
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007 |
Resumo: | This paper seeks to discuss the following questions: How did we start to designate part of the pupils in the elementary schools as "problemchild "? By which means a series of minor difficulties common in childhood, such as shyness, jealousy or fear of darkness became behavioral problems to be investigated and treated by educators? Which were the effects of the expression "problem-child" in the educational discourses? The article is based on the analysis of texts about education and psychoanalysis written by Arthur Ramos and published in the 1930 decade. The theoretical frame is based on the concept of "governmentality", by Michel Foucault. |
id |
USP-67_1ebba129408b1712dfdb3db308748afb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46007 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The "problem-child" and the government of the familyEl "niño-problema" y el gobierno de la familiaA "criança-problema" e o governo da famíliaCriança problemaHigiene mentalGoverno da famíliaPsicanálise da criançaArthur RamosNiño problemaHigiene mentalGobierno de la familiaPsicoanálisis del niñoArthur Ramos"Problem-child"Mental hygieneGovernment of the familyPsychoanalysis of the childArthur RamosThis paper seeks to discuss the following questions: How did we start to designate part of the pupils in the elementary schools as "problemchild "? By which means a series of minor difficulties common in childhood, such as shyness, jealousy or fear of darkness became behavioral problems to be investigated and treated by educators? Which were the effects of the expression "problem-child" in the educational discourses? The article is based on the analysis of texts about education and psychoanalysis written by Arthur Ramos and published in the 1930 decade. The theoretical frame is based on the concept of "governmentality", by Michel Foucault.Este texto pretende discutir las siguientes cuestiones: Cómo se ha llegado a designar parte de los alumnos de las escuelas primarias como "niños problema"? De que manera un conjunto de pequeñas dificultades, comunes durante la niñez, como la timidez, los celos o el miedo a la oscuridad se convirtieron en problemas comportamentales a ser investigados y tratados por los educadores? Cuales fueron los efectos del empleo de la expresión "niño problema" en los discursos educacionales? El análisis está basado en el examen de textos sobre educación y psicoanálisis de Arthur Ramos, publicados en la década del 1930. El marco teórico está basado en el concepto de "gubernamentalidad", formulado por Michel Foucault.Neste texto pretende-se discutir as seguintes questões: Como se chegou a denominar uma parte dos alunos das escolas primárias "criançasproblema "? De que maneira uma série de pequenas dificuldades comuns na infância, tais como timidez, ciúme ou medo do escuro, tornaram-se problemas de comportamento a serem investigados e tratados pelos educadores? Quais os efeitos do emprego da expressão "criança-problema" nos discursos educacionais? O artigo baseia-se no exame de textos sobre educação e psicanálise escritos por Arthur Ramos e publicados na década de 1930. Para a análise, emprega-se o conceito de "governamentalidade", tal como formulado por Michel Foucault.Universidade de São Paulo2006-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4600710.11606/issn.1981-1624.v11i21p126-149Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-1491981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007/49632Lima, Ana Laura Godinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:29Zoai:revistas.usp.br:article/46007Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:29Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The "problem-child" and the government of the family El "niño-problema" y el gobierno de la familia A "criança-problema" e o governo da família |
title |
The "problem-child" and the government of the family |
spellingShingle |
The "problem-child" and the government of the family Lima, Ana Laura Godinho Criança problema Higiene mental Governo da família Psicanálise da criança Arthur Ramos Niño problema Higiene mental Gobierno de la familia Psicoanálisis del niño Arthur Ramos "Problem-child" Mental hygiene Government of the family Psychoanalysis of the child Arthur Ramos |
title_short |
The "problem-child" and the government of the family |
title_full |
The "problem-child" and the government of the family |
title_fullStr |
The "problem-child" and the government of the family |
title_full_unstemmed |
The "problem-child" and the government of the family |
title_sort |
The "problem-child" and the government of the family |
author |
Lima, Ana Laura Godinho |
author_facet |
Lima, Ana Laura Godinho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Ana Laura Godinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criança problema Higiene mental Governo da família Psicanálise da criança Arthur Ramos Niño problema Higiene mental Gobierno de la familia Psicoanálisis del niño Arthur Ramos "Problem-child" Mental hygiene Government of the family Psychoanalysis of the child Arthur Ramos |
topic |
Criança problema Higiene mental Governo da família Psicanálise da criança Arthur Ramos Niño problema Higiene mental Gobierno de la familia Psicoanálisis del niño Arthur Ramos "Problem-child" Mental hygiene Government of the family Psychoanalysis of the child Arthur Ramos |
description |
This paper seeks to discuss the following questions: How did we start to designate part of the pupils in the elementary schools as "problemchild "? By which means a series of minor difficulties common in childhood, such as shyness, jealousy or fear of darkness became behavioral problems to be investigated and treated by educators? Which were the effects of the expression "problem-child" in the educational discourses? The article is based on the analysis of texts about education and psychoanalysis written by Arthur Ramos and published in the 1930 decade. The theoretical frame is based on the concept of "governmentality", by Michel Foucault. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007 10.11606/issn.1981-1624.v11i21p126-149 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v11i21p126-149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007/49632 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067492426776576 |