The "problem-child" and the government of the family

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Ana Laura Godinho
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007
Resumo: This paper seeks to discuss the following questions: How did we start to designate part of the pupils in the elementary schools as "problemchild "? By which means a series of minor difficulties common in childhood, such as shyness, jealousy or fear of darkness became behavioral problems to be investigated and treated by educators? Which were the effects of the expression "problem-child" in the educational discourses? The article is based on the analysis of texts about education and psychoanalysis written by Arthur Ramos and published in the 1930 decade. The theoretical frame is based on the concept of "governmentality", by Michel Foucault.
id USP-67_1ebba129408b1712dfdb3db308748afb
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46007
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling The "problem-child" and the government of the familyEl "niño-problema" y el gobierno de la familiaA "criança-problema" e o governo da famíliaCriança problemaHigiene mentalGoverno da famíliaPsicanálise da criançaArthur RamosNiño problemaHigiene mentalGobierno de la familiaPsicoanálisis del niñoArthur Ramos"Problem-child"Mental hygieneGovernment of the familyPsychoanalysis of the childArthur RamosThis paper seeks to discuss the following questions: How did we start to designate part of the pupils in the elementary schools as "problemchild "? By which means a series of minor difficulties common in childhood, such as shyness, jealousy or fear of darkness became behavioral problems to be investigated and treated by educators? Which were the effects of the expression "problem-child" in the educational discourses? The article is based on the analysis of texts about education and psychoanalysis written by Arthur Ramos and published in the 1930 decade. The theoretical frame is based on the concept of "governmentality", by Michel Foucault.Este texto pretende discutir las siguientes cuestiones: Cómo se ha llegado a designar parte de los alumnos de las escuelas primarias como "niños problema"? De que manera un conjunto de pequeñas dificultades, comunes durante la niñez, como la timidez, los celos o el miedo a la oscuridad se convirtieron en problemas comportamentales a ser investigados y tratados por los educadores? Cuales fueron los efectos del empleo de la expresión "niño problema" en los discursos educacionales? El análisis está basado en el examen de textos sobre educación y psicoanálisis de Arthur Ramos, publicados en la década del 1930. El marco teórico está basado en el concepto de "gubernamentalidad", formulado por Michel Foucault.Neste texto pretende-se discutir as seguintes questões: Como se chegou a denominar uma parte dos alunos das escolas primárias "criançasproblema "? De que maneira uma série de pequenas dificuldades comuns na infância, tais como timidez, ciúme ou medo do escuro, tornaram-se problemas de comportamento a serem investigados e tratados pelos educadores? Quais os efeitos do emprego da expressão "criança-problema" nos discursos educacionais? O artigo baseia-se no exame de textos sobre educação e psicanálise escritos por Arthur Ramos e publicados na década de 1930. Para a análise, emprega-se o conceito de "governamentalidade", tal como formulado por Michel Foucault.Universidade de São Paulo2006-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4600710.11606/issn.1981-1624.v11i21p126-149Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-1491981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007/49632Lima, Ana Laura Godinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:29Zoai:revistas.usp.br:article/46007Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:29Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The "problem-child" and the government of the family
El "niño-problema" y el gobierno de la familia
A "criança-problema" e o governo da família
title The "problem-child" and the government of the family
spellingShingle The "problem-child" and the government of the family
Lima, Ana Laura Godinho
Criança problema
Higiene mental
Governo da família
Psicanálise da criança
Arthur Ramos
Niño problema
Higiene mental
Gobierno de la familia
Psicoanálisis del niño
Arthur Ramos
"Problem-child"
Mental hygiene
Government of the family
Psychoanalysis of the child
Arthur Ramos
title_short The "problem-child" and the government of the family
title_full The "problem-child" and the government of the family
title_fullStr The "problem-child" and the government of the family
title_full_unstemmed The "problem-child" and the government of the family
title_sort The "problem-child" and the government of the family
author Lima, Ana Laura Godinho
author_facet Lima, Ana Laura Godinho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Ana Laura Godinho
dc.subject.por.fl_str_mv Criança problema
Higiene mental
Governo da família
Psicanálise da criança
Arthur Ramos
Niño problema
Higiene mental
Gobierno de la familia
Psicoanálisis del niño
Arthur Ramos
"Problem-child"
Mental hygiene
Government of the family
Psychoanalysis of the child
Arthur Ramos
topic Criança problema
Higiene mental
Governo da família
Psicanálise da criança
Arthur Ramos
Niño problema
Higiene mental
Gobierno de la familia
Psicoanálisis del niño
Arthur Ramos
"Problem-child"
Mental hygiene
Government of the family
Psychoanalysis of the child
Arthur Ramos
description This paper seeks to discuss the following questions: How did we start to designate part of the pupils in the elementary schools as "problemchild "? By which means a series of minor difficulties common in childhood, such as shyness, jealousy or fear of darkness became behavioral problems to be investigated and treated by educators? Which were the effects of the expression "problem-child" in the educational discourses? The article is based on the analysis of texts about education and psychoanalysis written by Arthur Ramos and published in the 1930 decade. The theoretical frame is based on the concept of "governmentality", by Michel Foucault.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007
10.11606/issn.1981-1624.v11i21p126-149
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v11i21p126-149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46007/49632
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 126-149
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067492426776576