Quem serão os autistas de amanhã?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
DOI: | 10.11606/issn.1981-1624.v24i3p384-392 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163380 |
Resumo: | To answer, from the perspective of psychoanalysis, the question of who will be the autists of tomorrow, we first seek to draw lines of how autistic people are in the past. During the nineteenth century, the medical eye could not yet differentiate children with disabilities from children who were probably already developing what we now call autism. But we hear their echoes in reports by authors of that time. To reflect on the present moment, we appeal to two conceptual operators: discourse and genetics, concluding that this new way of being autistic combines today with the new forms of desubjectivation that are emerging. The present times also reveals that autistic children, educated by behavioral methods, lose the chance to live in school the truth of their experience, a peculiar and unique experience. They lose the chance to learn to say about themselves. Regarding the future, it is said that there are many becomings of autists. But there will be a common point to all of them: in them the Freudian subject will not be present, in line with the suppression of the subject in the contemporary world. |
id |
USP-67_21e0d2da636310ca4b6bb0c9823a526f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/163380 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
spelling |
Quem serão os autistas de amanhã?Who will be the autists of tomorrow?¿Quiénes serán los autistas del mañana?AutismPsychoanalysisDesubjectivationFreudian subjectAutismoPsicoanálisisDesubjetivaciónSujeto freudianoAutismoPsicanáliseDessubjetivaçãoSujeito freudianoTo answer, from the perspective of psychoanalysis, the question of who will be the autists of tomorrow, we first seek to draw lines of how autistic people are in the past. During the nineteenth century, the medical eye could not yet differentiate children with disabilities from children who were probably already developing what we now call autism. But we hear their echoes in reports by authors of that time. To reflect on the present moment, we appeal to two conceptual operators: discourse and genetics, concluding that this new way of being autistic combines today with the new forms of desubjectivation that are emerging. The present times also reveals that autistic children, educated by behavioral methods, lose the chance to live in school the truth of their experience, a peculiar and unique experience. They lose the chance to learn to say about themselves. Regarding the future, it is said that there are many becomings of autists. But there will be a common point to all of them: in them the Freudian subject will not be present, in line with the suppression of the subject in the contemporary world.Para responder, da perspectiva da psicanálise, à pergunta sobre quem serão os autistas de amanhã, busca-se, em primeiro lugar, traçar linhas de como se encontram os autistas no passado. Durante o século XIX, olhar médico não podia ainda diferenciar os débeis das crianças que já estavam provavelmente desenvolvendo aquilo que hoje chamamos de autismo. Mas ouvimos seus ecos em relatos de autores da época. Para refletir sobre o momento presente, apela-se para dois operadores conceituais: o discurso e a genética, concluindo que esse novo modo de ser autista combina hoje com as novas formas de dessubjetivação que estão surgindo. O presente revela ainda que as crianças autistas, escolarizadas pelos métodos comportamentais, perdem a chance de viver na escola a verdade de sua experiência, uma experiência peculiar e única. Perdem a chance de aprender a se dizer. Em relação ao futuro, afirma-se que são muitos os devires dos autistas. Mas haverá um ponto comum a todos eles: neles o sujeito freudiano não estará, em consonância com a supressão do sujeito no mundo contemporâneo.Para responder, desde la perspectiva del psicoanálisis, la pregunta de quiénes serán los autistas del mañana, primero buscamos trazar líneas de cómo las personas autistas son en el pasado. Durante el siglo XIX, el ojo médico aún no podía diferenciar a los débiles de los niños que probablemente ya estaban desarrollando lo que ahora llamamos autismo. Pero escuchamos sus ecos en los informes de los autores de la época. Para reflexionar sobre el momento presente, recurrimos a dos operadores conceptuales: el discurso y la genética, concluyendo que esta nueva forma de ser autista se combina hoy con las nuevas formas de desubjetivación que están surgiendo. El presente también revela que los niños autistas, educados por métodos de comportamiento, pierden la oportunidad de vivir en la escuela la verdad de su experiencia, una experiencia peculiar y única. Pierden la oportunidad de aprender a decirse a sí mismos. Con respecto al futuro, se dice que hay muchos devires de autistas. Pero habrá un punto en común para todos ellos: en ellos el sujeto freudiano no estará presente, en línea con la supresión del sujeto en el mundo contemporáneo.Universidade de São Paulo2019-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/16338010.11606/issn.1981-1624.v24i3p384-392Estilos da Clinica; v. 24 n. 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 384-392Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 384-392Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 384-392Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 3 (2019): The unbearable lightness of the school; 384-392Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 384-392Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 3 (2019): La insoportable levedad de la escuela; 384-3921981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163380/158884Kupfer, Maria Cristina Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:56:07Zoai:revistas.usp.br:article/163380Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:56:07Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quem serão os autistas de amanhã? Who will be the autists of tomorrow? ¿Quiénes serán los autistas del mañana? |
title |
Quem serão os autistas de amanhã? |
spellingShingle |
Quem serão os autistas de amanhã? Quem serão os autistas de amanhã? Kupfer, Maria Cristina Machado Autism Psychoanalysis Desubjectivation Freudian subject Autismo Psicoanálisis Desubjetivación Sujeto freudiano Autismo Psicanálise Dessubjetivação Sujeito freudiano Kupfer, Maria Cristina Machado Autism Psychoanalysis Desubjectivation Freudian subject Autismo Psicoanálisis Desubjetivación Sujeto freudiano Autismo Psicanálise Dessubjetivação Sujeito freudiano |
title_short |
Quem serão os autistas de amanhã? |
title_full |
Quem serão os autistas de amanhã? |
title_fullStr |
Quem serão os autistas de amanhã? Quem serão os autistas de amanhã? |
title_full_unstemmed |
Quem serão os autistas de amanhã? Quem serão os autistas de amanhã? |
title_sort |
Quem serão os autistas de amanhã? |
author |
Kupfer, Maria Cristina Machado |
author_facet |
Kupfer, Maria Cristina Machado Kupfer, Maria Cristina Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kupfer, Maria Cristina Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autism Psychoanalysis Desubjectivation Freudian subject Autismo Psicoanálisis Desubjetivación Sujeto freudiano Autismo Psicanálise Dessubjetivação Sujeito freudiano |
topic |
Autism Psychoanalysis Desubjectivation Freudian subject Autismo Psicoanálisis Desubjetivación Sujeto freudiano Autismo Psicanálise Dessubjetivação Sujeito freudiano |
description |
To answer, from the perspective of psychoanalysis, the question of who will be the autists of tomorrow, we first seek to draw lines of how autistic people are in the past. During the nineteenth century, the medical eye could not yet differentiate children with disabilities from children who were probably already developing what we now call autism. But we hear their echoes in reports by authors of that time. To reflect on the present moment, we appeal to two conceptual operators: discourse and genetics, concluding that this new way of being autistic combines today with the new forms of desubjectivation that are emerging. The present times also reveals that autistic children, educated by behavioral methods, lose the chance to live in school the truth of their experience, a peculiar and unique experience. They lose the chance to learn to say about themselves. Regarding the future, it is said that there are many becomings of autists. But there will be a common point to all of them: in them the Freudian subject will not be present, in line with the suppression of the subject in the contemporary world. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163380 10.11606/issn.1981-1624.v24i3p384-392 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163380 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v24i3p384-392 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163380/158884 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 24 n. 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 384-392 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 384-392 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 384-392 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 3 (2019): The unbearable lightness of the school; 384-392 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 384-392 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 3 (2019): La insoportable levedad de la escuela; 384-392 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1822178840144773120 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v24i3p384-392 |