Hyperactivity: the "undecided" of the structure or the "infantile" still in the childhood time
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46046 |
Resumo: | The current article criticizes the medical diagnostic construction of the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, pointing out that this discourse relies on an ideal deficit presented nowadays as a hegemonic point of view. Due to it, the present article proposes a return to the main clinical characteristics arisen by the above mentioned field with the aim to discuss it with the regard of the psychoanalyses' conceptual theory. A child's diagnostic evaluation is presented. Our hypothesis that the "difference" in children with a diagnosis of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, goes in the direction of a non-decided structural organization; which surrounds the clinical structures - neuroses, psychoses and perversion - ; indicating a bordering subjective position, on the limit of such structures. |
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Hyperactivity: the "undecided" of the structure or the "infantile" still in the childhood timeHiperactividad: lo "no-decidido" de la estructura ó lo "infantil" todavia en el tiempo de la niñezHiperatividade: o "não-decidido" da estrutura ou o "infantil" ainda no tempo da infânciaTranstorno de Déficit de Atenção e HiperatividadeinfantilinfânciaDéficit de Atención y HiperactividadinfantilniñezAttention-Deficit/Hyperactivity Disorderchildhoodnessinfant timesThe current article criticizes the medical diagnostic construction of the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, pointing out that this discourse relies on an ideal deficit presented nowadays as a hegemonic point of view. Due to it, the present article proposes a return to the main clinical characteristics arisen by the above mentioned field with the aim to discuss it with the regard of the psychoanalyses' conceptual theory. A child's diagnostic evaluation is presented. Our hypothesis that the "difference" in children with a diagnosis of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, goes in the direction of a non-decided structural organization; which surrounds the clinical structures - neuroses, psychoses and perversion - ; indicating a bordering subjective position, on the limit of such structures.El artículo se refiere a la formación discursiva al rededor del Diagnóstico del Déficit de Atención y Hiperactividad, destacándose que ese discurso, preso al ideário del déficit, se ha hecho hegemónico en la actualidad. Retóma, por lo tanto, las características atribuídas a ese cuadro para discutirlas bajo la óptica del psicoanálisis. Presenta, para ilustrar tales reflexiones, fragmentos clínicos de un caso de un niño diagnosticado como "portador" de TDA/H. Defiénde la hipótesis de que la diferencia que surge em esos niños apunta para una organización estructural no-decidida, que se resvala en las delimitaciones de las estructuras clínicas - neurosis, psicosis, perversión - sinalizando para una posición subjetiva que está en el límite de las referidas estructuras.O artigo aborda criticamente a formação discursiva em torno do diagnóstico de Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade, destacando que este discurso, preso ao ideário do déficit, se tornou hegemônico, na atualidade. Retoma, então, as características atribuídas a esse quadro para discuti-las sob a ótica da psicanálise. Apresenta, para ilustrar tais reflexões, fragmentos clínicos de um estudo de caso de uma criança diagnosticada como "portadora" de TDA/H. Defende a hipótese de que a diferença que comparece nas crianças com este diagnóstico aponta para uma organização estrutural não-decidida, que esbarra nas delimitações das estruturas clínicas - neurose, psicose, perversão - sinalizando para uma posição subjetiva que está no limite das referidas estruturas.Universidade de São Paulo2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4604610.11606/issn.1981-1624.v14i26p14-35Estilos da Clinica; v. 14 n. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 14-35Estilos da Clinica; ##issue.vol## 14 ##issue.no## 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 14-35Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 14 N. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 14-35Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 14 No. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 14-35Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 14 No 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 14-35Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 14 Núm. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 14-351981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46046/49671Legnani, Viviane NevesAlmeida, Sandra Francesca Conte deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:01:27Zoai:revistas.usp.br:article/46046Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:01:27Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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