The listening of teens in school: sexuality as a school symptom
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79863 |
Resumo: | This article presents a reflection about a work conducted with adolescents in a private school. The demand of the school emerged at a time when the science teacher comes across with the impossibility of the transmission of the knowledge about the sexed body. Teachers confront with the equivocal of the educational transmission, with the untranslatable impulsive surplus of students, and with their own discomfort and perplexity over this situation. This impasse makes possible a conversation with teenagers at school. The blooming of puberty, the encounter with the other sex, the love, the conflict between generations, the image of the changeable body, generate anxiety and agitation. In conversation with the psychoanalyst, questions and answers emerge, enabling a symptomatization of what appeared to be an opacity in the knowledge and language provocations. |
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The listening of teens in school: sexuality as a school symptom El escuchar a los adolescentes en la escuela: la sexualidad como síntoma académico A escuta de adolescentes na escola: a sexualidade como um sintoma escolar This article presents a reflection about a work conducted with adolescents in a private school. The demand of the school emerged at a time when the science teacher comes across with the impossibility of the transmission of the knowledge about the sexed body. Teachers confront with the equivocal of the educational transmission, with the untranslatable impulsive surplus of students, and with their own discomfort and perplexity over this situation. This impasse makes possible a conversation with teenagers at school. The blooming of puberty, the encounter with the other sex, the love, the conflict between generations, the image of the changeable body, generate anxiety and agitation. In conversation with the psychoanalyst, questions and answers emerge, enabling a symptomatization of what appeared to be an opacity in the knowledge and language provocations. En este artículo se presenta una reflexión sobre un trabajo realizado con adolescentes en una escuela privada. La demanda de la escuela se produjo en un momento en que el profesor de ciencias se enfrenta a la imposibilidad de la transmisión de um saber sobre el cuerpo sexuado. El maestro se confronta con las fallas en la transmisión pedagógica, con lo excedente pulsional intraducible, y con su propio mal estar y perplejidad frente a esa situación. Ese impase hace posible una conversación con los adolescentes en la escuela. La eclosión de la pubertad, el encuentro con el otro sexo, el amor, el conflicto entre generaciones, la imagen corporal cambiante, generan angustia y agitación. En la conversación con el psicoanalista, surgen preguntas y respuestas, lo que permite una sintomatización de lo que se manifestaba como una opacidad en el saber y provocaciones lenguajeras. Apresentamos uma reflexão sobre um trabalho realizado com adolescentes em uma escola particular. A demanda da escola surgiu quando o professor se deparou com a impossibilidade da transmissão de um saber sobre o corpo sexuado aos adolescentes. O professor se confrontou com as falhas na transmissão pedagógica, com o excedente pulsional intraduzível dos alunos, e com o próprio mal-estar e a perplexidade diante dessa situação. A eclosão da puberdade, o encontro com o outro sexo, o amor, o conflito entre as gerações, a imagem corporal cambiante geraram angústia e agitação. Nas conversações de orientação psicanalítica com um grupo de adolescentes na escola, emergiram perguntas e respostas, tornando possível uma simbolização do que aparecia como uma opacidade no saber e provocações linguageiras. Universidade de São Paulo2013-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/7986310.11606/issn.1981-1624.v18i3p508-517Estilos da Clinica; v. 18 n. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 508-517Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 508-517Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 508-517Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 508-517Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 508-517Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 508-5171981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79863/83820Cunha, Cristiane de FreitasLima, Nádia Laguárdia deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:58:52Zoai:revistas.usp.br:article/79863Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:58:52Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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