Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46061 |
Resumo: | This paper expands issues developed in our doctoral research, included on the subject psychoanalysis and education. Our starting point is the documentary movie Pro dia nascer feliz, by João Jardim, about education of young Brazilian citizens and their perspectives for the future. We took some elements of the film in order to propose that unconscious desire makes possible to these youth a commitment with tomorrow, as well as standing up against anguish and abandonment, both aroused by contemporary uncertainties. In this context, first education is questioned and the issue of parenthood is fundamental to consider the exogamy that adolescence traversing requires to accomplish. |
id |
USP-67_99fc814760e2e5bde336beeb9c3153ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46061 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescênciaFormulaciones del deseo y la economía de la angustia en la adolescenciaFormulations about the unconscious desire and the economy of anguish in adolescenceadolescencedesireparenthoodanguisheducationadolescenciadeseofunciones parentalesangustiaeducaciónadolescênciadesejoparentalidadeangústiaeducaçãoThis paper expands issues developed in our doctoral research, included on the subject psychoanalysis and education. Our starting point is the documentary movie Pro dia nascer feliz, by João Jardim, about education of young Brazilian citizens and their perspectives for the future. We took some elements of the film in order to propose that unconscious desire makes possible to these youth a commitment with tomorrow, as well as standing up against anguish and abandonment, both aroused by contemporary uncertainties. In this context, first education is questioned and the issue of parenthood is fundamental to consider the exogamy that adolescence traversing requires to accomplish.O texto desdobra questões desenvolvidas em nossa pesquisa de doutorado, dentro da temática da psicanálise e educação. Procuramos resgatar elementos do documentário Pro dia nascer feliz (Jardim, 2006), que aborda a educação entre os jovens brasileiros e suas perspectivas de futuro, para propor o desejo inconsciente como possibilitador de um compromisso com o amanhã; bem como o enfrentamento da angústia e do desamparo provocados pelas incertezas contemporâneas, como um tempo necessário à articulação de um percurso aberto à dimensão desejante. Nesse contexto, a primeira educação passa a ser interrogada, e o tema da parentalidade é um elemento fundamental para pensar a exogamia que a passagem adolescente requer realizar.El texto desdobla las cuestiones desarrolladas en nuestra investigación de doctorado, en el tema del psicoanálisis y la educación. Recuperamos elementos del documental Pro dia nascer feliz, de João Jardim, que aborda la educación de los jóvenes brasileños y sus perspectivas de futuro, para proponer el deseo inconsciente como posibilitador de un compromiso con el futuro, así como hacer frente a la angustia y al desamparo causado por la incertidumbre contemporánea, como un tiempo requerido para articular un camino abierto a la dimensión deseante. En este contexto, la primera educación es interrogada y el tema de la parentalidad es un elemento fundamental para pensar la exogamia que la transición adolescente exige.Universidade de São Paulo2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4606110.11606/issn.1981-1624.v14i27p34-47Estilos da Clinica; v. 14 n. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47Estilos da Clinica; ##issue.vol## 14 ##issue.no## 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 14 N. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 14 No. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 14 No 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 14 Núm. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-471981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46061/49686Cabistani, Roséli Maria Olabarriagainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:01:13Zoai:revistas.usp.br:article/46061Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:01:13Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência Formulaciones del deseo y la economía de la angustia en la adolescencia Formulations about the unconscious desire and the economy of anguish in adolescence |
title |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência |
spellingShingle |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência Cabistani, Roséli Maria Olabarriaga adolescence desire parenthood anguish education adolescencia deseo funciones parentales angustia educación adolescência desejo parentalidade angústia educação |
title_short |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência |
title_full |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência |
title_fullStr |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência |
title_full_unstemmed |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência |
title_sort |
Formulações sobre o desejo e a economia da angústia na adolescência |
author |
Cabistani, Roséli Maria Olabarriaga |
author_facet |
Cabistani, Roséli Maria Olabarriaga |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabistani, Roséli Maria Olabarriaga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
adolescence desire parenthood anguish education adolescencia deseo funciones parentales angustia educación adolescência desejo parentalidade angústia educação |
topic |
adolescence desire parenthood anguish education adolescencia deseo funciones parentales angustia educación adolescência desejo parentalidade angústia educação |
description |
This paper expands issues developed in our doctoral research, included on the subject psychoanalysis and education. Our starting point is the documentary movie Pro dia nascer feliz, by João Jardim, about education of young Brazilian citizens and their perspectives for the future. We took some elements of the film in order to propose that unconscious desire makes possible to these youth a commitment with tomorrow, as well as standing up against anguish and abandonment, both aroused by contemporary uncertainties. In this context, first education is questioned and the issue of parenthood is fundamental to consider the exogamy that adolescence traversing requires to accomplish. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46061 10.11606/issn.1981-1624.v14i27p34-47 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46061 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v14i27p34-47 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46061/49686 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 14 n. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 14 ##issue.no## 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 14 N. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 14 No. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 14 No 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 14 Núm. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 34-47 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067492957356032 |