Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Anaís Oliveira Caribé
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lisboa, Milena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/173540
Resumo: Using the methodology of integrative review, this text proposes to analyze some contributions of Psychoanalysis to the development of the Therapeutic Accompaniment (TA) clinic with children, analyzing the magazine Styles da Clínica - USP. In this article, we ask about the therapeutic companion (AT), its functions and the possibility of connection with the child's desire in psychological distress. Thirteen articles on Accompaniment and Childhood published in Revista Estilos da Clínica were analyzed. From an interpretative reading, 3 categories were built: Therapeutic Accompaniment (structure, training and ethics of the device); Therapeutic Accompaniment with typical and atypical children and; Therapeutic Accompaniment with autistic, psychotic or undiagnosed children.
id USP-67_9b2adaa1773fc50e3625af14ed6eeb79
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/173540
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da ClínicaContributions of psychoanalysis in the Therapeutic Accompaniment of children: a review of the magazine Estilos da ClínicaContributions de la psychanalyse dans l'accompagnement thérapeutique des enfants: une revue de la revue Estilos da ClínicaContribuições da psicanálise no Acompanhamento Terapêutico de crianças: uma revisão da revista Estilos da ClínicaTherapeutic accompanimentPsychoanalysisChildAutismPsychosisAcompañamiento terapéuticoPsicoanálisisNiñoAutismoPsicosisAcompanhamento terapêuticoPsicanáliseCriançaAutismoPsicoseSuivi thérapeutiquePsychanalyseEnfantAutismePsychoseUsing the methodology of integrative review, this text proposes to analyze some contributions of Psychoanalysis to the development of the Therapeutic Accompaniment (TA) clinic with children, analyzing the magazine Styles da Clínica - USP. In this article, we ask about the therapeutic companion (AT), its functions and the possibility of connection with the child's desire in psychological distress. Thirteen articles on Accompaniment and Childhood published in Revista Estilos da Clínica were analyzed. From an interpretative reading, 3 categories were built: Therapeutic Accompaniment (structure, training and ethics of the device); Therapeutic Accompaniment with typical and atypical children and; Therapeutic Accompaniment with autistic, psychotic or undiagnosed children. Utilizando la metodología de la revisión integradora, este texto propone analizar contribuciones del Psicoanálisis al desarrollo de la clínica de Acompañamiento Terapéutico (AT) con niños, analizando la revista Estilos da Clínica - USP. En este artículo, preguntamos sobre el acompañante terapéutico (AT), sus funciones y la posibilidad de conexión con el deseo del niño en la angustia psicológica. Se analizaron 13 artículos sobre Monitoreo y Infancia publicados en Revista Estilos da Clínica. A partir de una lectura interpretativa, se construyeron 3 categorías: acompañamiento terapéutico (estructura, capacitación y ética del dispositivo); Acompañamiento terapéutico con niños típicos y atípicos y; Acompañamiento terapéutico con niños autistas, psicóticos o no diagnosticados.A presente revisão de literatura se propõe a analisar algumas contribuições da Psicanálise para a clínica do Acompanhamento Terapêutico (AT) com crianças, revisitando artigos da revista Estilos da Clínica - USP. Neste artigo, interroga-se acerca do acompanhante terapêutico (at), suas funções e a possibilidade de conexão com o desejo da criança em sofrimento psíquico. Foram analisados 13 artigos sobre Acompanhamento e Infância publicados na revista. A partir de uma leitura interpretativa, foram construídas três categorias: Acompanhamento Terapêutico (estrutura, formação e ética do dispositivo); Acompanhamento Terapêutico com crianças; e Acompanhamento Terapêutico com crianças autistas, psicóticas ou sem diagnóstico fechado. Assim, compreende-se a psicanálise como um excelente recurso teórico para o norteamento do Acompanhamento Terapêutico, visto que sua aposta subjetiva pode ser um trampolim para o desenvolvimento infantil.Universidade de São Paulo2021-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/17354010.11606/issn.1981-1624.v26i3p476-493Estilos da Clinica; v. 26 n. 3 (2021): Infância com problemas; 476-493Estilos da Clinica; ##issue.vol## 26 ##issue.no## 3 (2021): Infância com problemas; 476-493Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 26 N. 3 (2021): Infância com problemas; 476-493Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 26 No. 3 (2021): Childhood with problems; 476-493Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 26 No 3 (2021): Enfance avec des problèmes; 476-493Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 26 Núm. 3 (2021): Infancia con problemas; 476-4931981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/173540/178499Copyright (c) 2021 Anaís Oliveira Caribé Cavalcante, Milena Lisboahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Anaís Oliveira CaribéLisboa, Milena2021-12-18T18:59:20Zoai:revistas.usp.br:article/173540Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2021-12-18T18:59:20Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica
Contributions of psychoanalysis in the Therapeutic Accompaniment of children: a review of the magazine Estilos da Clínica
Contributions de la psychanalyse dans l'accompagnement thérapeutique des enfants: une revue de la revue Estilos da Clínica
Contribuições da psicanálise no Acompanhamento Terapêutico de crianças: uma revisão da revista Estilos da Clínica
title Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica
spellingShingle Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica
Cavalcante, Anaís Oliveira Caribé
Therapeutic accompaniment
Psychoanalysis
Child
Autism
Psychosis
Acompañamiento terapéutico
Psicoanálisis
Niño
Autismo
Psicosis
Acompanhamento terapêutico
Psicanálise
Criança
Autismo
Psicose
Suivi thérapeutique
Psychanalyse
Enfant
Autisme
Psychose
title_short Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica
title_full Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica
title_fullStr Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica
title_full_unstemmed Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica
title_sort Contribuciones del psicoanálisis en el acompañamiento terapéutico de niños: una reseña de la revista Estilos da Clínica
author Cavalcante, Anaís Oliveira Caribé
author_facet Cavalcante, Anaís Oliveira Caribé
Lisboa, Milena
author_role author
author2 Lisboa, Milena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Anaís Oliveira Caribé
Lisboa, Milena
dc.subject.por.fl_str_mv Therapeutic accompaniment
Psychoanalysis
Child
Autism
Psychosis
Acompañamiento terapéutico
Psicoanálisis
Niño
Autismo
Psicosis
Acompanhamento terapêutico
Psicanálise
Criança
Autismo
Psicose
Suivi thérapeutique
Psychanalyse
Enfant
Autisme
Psychose
topic Therapeutic accompaniment
Psychoanalysis
Child
Autism
Psychosis
Acompañamiento terapéutico
Psicoanálisis
Niño
Autismo
Psicosis
Acompanhamento terapêutico
Psicanálise
Criança
Autismo
Psicose
Suivi thérapeutique
Psychanalyse
Enfant
Autisme
Psychose
description Using the methodology of integrative review, this text proposes to analyze some contributions of Psychoanalysis to the development of the Therapeutic Accompaniment (TA) clinic with children, analyzing the magazine Styles da Clínica - USP. In this article, we ask about the therapeutic companion (AT), its functions and the possibility of connection with the child's desire in psychological distress. Thirteen articles on Accompaniment and Childhood published in Revista Estilos da Clínica were analyzed. From an interpretative reading, 3 categories were built: Therapeutic Accompaniment (structure, training and ethics of the device); Therapeutic Accompaniment with typical and atypical children and; Therapeutic Accompaniment with autistic, psychotic or undiagnosed children.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/173540
10.11606/issn.1981-1624.v26i3p476-493
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/173540
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v26i3p476-493
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/173540/178499
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Anaís Oliveira Caribé Cavalcante, Milena Lisboa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Anaís Oliveira Caribé Cavalcante, Milena Lisboa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 26 n. 3 (2021): Infância com problemas; 476-493
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 26 ##issue.no## 3 (2021): Infância com problemas; 476-493
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 26 N. 3 (2021): Infância com problemas; 476-493
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 26 No. 3 (2021): Childhood with problems; 476-493
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 26 No 3 (2021): Enfance avec des problèmes; 476-493
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 26 Núm. 3 (2021): Infancia con problemas; 476-493
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067496974450688