El diablo y la educación

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Geraldo Reimão dos
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117
Resumo: This article deals with the problem of evil and desire, and their repercussions en the area of education. Thinking about education by way of a psychoanalytical base implies acceptance of one's lack, one's unconsciousness, and ones errors, aberrations, mistakes and principally one's multiple possibilities of meaning with respect to the signs in one's environment. The condition of desire cannot be universalized, but it can be understood. The devil appears, as resistance and desire, as counterpoint toward good and the moral silencer of means of existence. We propose an opening of thought and dialogue along these lines.
id USP-67_ae6302fd4e5b996c2ef43b56a13fbedd
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46117
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling El diablo y la educaciónO diabo e a educaçãoThe devil and educationpsicanáliseeducaçãodesejodiabopsicoanálisiseducacióndeseodiablopsychoanalysiseducationdesiredevilThis article deals with the problem of evil and desire, and their repercussions en the area of education. Thinking about education by way of a psychoanalytical base implies acceptance of one's lack, one's unconsciousness, and ones errors, aberrations, mistakes and principally one's multiple possibilities of meaning with respect to the signs in one's environment. The condition of desire cannot be universalized, but it can be understood. The devil appears, as resistance and desire, as counterpoint toward good and the moral silencer of means of existence. We propose an opening of thought and dialogue along these lines.Este artigo trata da questão do mal, do desejo e suas repercussões no campo educacional. Pensar a educação a partir da psicanálise implica aceitar a falta, a dimensão do inconsciente, o erro, as aberrações, os equívocos e, principalmente, as múltiplas possibilidades de significações. A condição desejante não pode ser universalizada, mas pode ser compreendida. O diabo surge como resistência e desejo, em contraponto a direção do bem e a moralidade silenciadora dos modos de existir. O que propomos nesse trabalho é uma abertura para o exercício do pensar.Este artículo se trata del problema del mal y del deseo y sus repercusiones en el campo educacional. Pensar en la educación desde la base de la psicoanálisis implica aceptación de lo que le falta a uno, la dimensión de la inconsciencia de uno, y sus errores, aberraciones, equivocaciones y principalmente las múltiples posibilidades de significación con respecto a los signos en sus alrededores. La condición del deseo no puede ser universalizada, pero puede ser comprendida. Surge el diablo como resistencia y deseo, contrapunteando en la dirección del bien y la moralidad silenciadora de los modos de existir. Lo que proponemos en este trabajo, entonces, es una abertura para ejercitar el pensamiento.Universidade de São Paulo2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4611710.11606/issn.1981-1624.v16i1p246-259Estilos da Clinica; v. 16 n. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Estilos da Clinica; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 16 N. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 16 No. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 16 No 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-2591981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117/49742Reis, Geraldo Reimão dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:43Zoai:revistas.usp.br:article/46117Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:43Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv El diablo y la educación
O diabo e a educação
The devil and education
title El diablo y la educación
spellingShingle El diablo y la educación
Reis, Geraldo Reimão dos
psicanálise
educação
desejo
diabo
psicoanálisis
educación
deseo
diablo
psychoanalysis
education
desire
devil
title_short El diablo y la educación
title_full El diablo y la educación
title_fullStr El diablo y la educación
title_full_unstemmed El diablo y la educación
title_sort El diablo y la educación
author Reis, Geraldo Reimão dos
author_facet Reis, Geraldo Reimão dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Geraldo Reimão dos
dc.subject.por.fl_str_mv psicanálise
educação
desejo
diabo
psicoanálisis
educación
deseo
diablo
psychoanalysis
education
desire
devil
topic psicanálise
educação
desejo
diabo
psicoanálisis
educación
deseo
diablo
psychoanalysis
education
desire
devil
description This article deals with the problem of evil and desire, and their repercussions en the area of education. Thinking about education by way of a psychoanalytical base implies acceptance of one's lack, one's unconsciousness, and ones errors, aberrations, mistakes and principally one's multiple possibilities of meaning with respect to the signs in one's environment. The condition of desire cannot be universalized, but it can be understood. The devil appears, as resistance and desire, as counterpoint toward good and the moral silencer of means of existence. We propose an opening of thought and dialogue along these lines.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117
10.11606/issn.1981-1624.v16i1p246-259
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v16i1p246-259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117/49742
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 16 n. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 16 N. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 16 No. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 16 No 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067493091573760