El diablo y la educación
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117 |
Resumo: | This article deals with the problem of evil and desire, and their repercussions en the area of education. Thinking about education by way of a psychoanalytical base implies acceptance of one's lack, one's unconsciousness, and ones errors, aberrations, mistakes and principally one's multiple possibilities of meaning with respect to the signs in one's environment. The condition of desire cannot be universalized, but it can be understood. The devil appears, as resistance and desire, as counterpoint toward good and the moral silencer of means of existence. We propose an opening of thought and dialogue along these lines. |
id |
USP-67_ae6302fd4e5b996c2ef43b56a13fbedd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46117 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
El diablo y la educaciónO diabo e a educaçãoThe devil and educationpsicanáliseeducaçãodesejodiabopsicoanálisiseducacióndeseodiablopsychoanalysiseducationdesiredevilThis article deals with the problem of evil and desire, and their repercussions en the area of education. Thinking about education by way of a psychoanalytical base implies acceptance of one's lack, one's unconsciousness, and ones errors, aberrations, mistakes and principally one's multiple possibilities of meaning with respect to the signs in one's environment. The condition of desire cannot be universalized, but it can be understood. The devil appears, as resistance and desire, as counterpoint toward good and the moral silencer of means of existence. We propose an opening of thought and dialogue along these lines.Este artigo trata da questão do mal, do desejo e suas repercussões no campo educacional. Pensar a educação a partir da psicanálise implica aceitar a falta, a dimensão do inconsciente, o erro, as aberrações, os equívocos e, principalmente, as múltiplas possibilidades de significações. A condição desejante não pode ser universalizada, mas pode ser compreendida. O diabo surge como resistência e desejo, em contraponto a direção do bem e a moralidade silenciadora dos modos de existir. O que propomos nesse trabalho é uma abertura para o exercício do pensar.Este artículo se trata del problema del mal y del deseo y sus repercusiones en el campo educacional. Pensar en la educación desde la base de la psicoanálisis implica aceptación de lo que le falta a uno, la dimensión de la inconsciencia de uno, y sus errores, aberraciones, equivocaciones y principalmente las múltiples posibilidades de significación con respecto a los signos en sus alrededores. La condición del deseo no puede ser universalizada, pero puede ser comprendida. Surge el diablo como resistencia y deseo, contrapunteando en la dirección del bien y la moralidad silenciadora de los modos de existir. Lo que proponemos en este trabajo, entonces, es una abertura para ejercitar el pensamiento.Universidade de São Paulo2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4611710.11606/issn.1981-1624.v16i1p246-259Estilos da Clinica; v. 16 n. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Estilos da Clinica; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 16 N. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 16 No. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 16 No 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-2591981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117/49742Reis, Geraldo Reimão dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:43Zoai:revistas.usp.br:article/46117Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:43Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
El diablo y la educación O diabo e a educação The devil and education |
title |
El diablo y la educación |
spellingShingle |
El diablo y la educación Reis, Geraldo Reimão dos psicanálise educação desejo diabo psicoanálisis educación deseo diablo psychoanalysis education desire devil |
title_short |
El diablo y la educación |
title_full |
El diablo y la educación |
title_fullStr |
El diablo y la educación |
title_full_unstemmed |
El diablo y la educación |
title_sort |
El diablo y la educación |
author |
Reis, Geraldo Reimão dos |
author_facet |
Reis, Geraldo Reimão dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Geraldo Reimão dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
psicanálise educação desejo diabo psicoanálisis educación deseo diablo psychoanalysis education desire devil |
topic |
psicanálise educação desejo diabo psicoanálisis educación deseo diablo psychoanalysis education desire devil |
description |
This article deals with the problem of evil and desire, and their repercussions en the area of education. Thinking about education by way of a psychoanalytical base implies acceptance of one's lack, one's unconsciousness, and ones errors, aberrations, mistakes and principally one's multiple possibilities of meaning with respect to the signs in one's environment. The condition of desire cannot be universalized, but it can be understood. The devil appears, as resistance and desire, as counterpoint toward good and the moral silencer of means of existence. We propose an opening of thought and dialogue along these lines. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117 10.11606/issn.1981-1624.v16i1p246-259 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v16i1p246-259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46117/49742 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 16 n. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 16 N. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 16 No. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 16 No 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Dossiê: Psicose e autismo; 246-259 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067493091573760 |