Psychoanalytical contibution to the action in the special education field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardino, Leda Mariza Fischer
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46017
Resumo: This article analyses the rapports between psychoanalysis and special education. The professional care of children who have developmental problems request the knowledge about the subject constitution process and its relations with the development. The psychoanalytical concepts of subject and desire when used like axes of the rehabilitation process may offer to children a place of subjects and not an object place of techniques and trainings. It discusses the concept of difference, since the Freud’s concept of ‘the uncanny’. The article presents examples of psychoanalytical listening to promote the subject place, in the clinic and in the institutions.
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spelling Psychoanalytical contibution to the action in the special education fieldLa contribución del psicoanálisis para la actuación en el campo de la educación especialA contribuição da psicanálise para a atuação no campo da educação especialPsicanáliseCrianças com problemas de desenvolvimentoEducação especialSujeitoDesejoPsicoanálisisNiños con problemas de desenvolvimientoEducación especialSujetoDeseoPsychoanalysisChildren which have developmental problemsSpecial educationSubjectDesireThis article analyses the rapports between psychoanalysis and special education. The professional care of children who have developmental problems request the knowledge about the subject constitution process and its relations with the development. The psychoanalytical concepts of subject and desire when used like axes of the rehabilitation process may offer to children a place of subjects and not an object place of techniques and trainings. It discusses the concept of difference, since the Freud’s concept of ‘the uncanny’. The article presents examples of psychoanalytical listening to promote the subject place, in the clinic and in the institutions.El artículo analiza las relaciones entre psicoan álisis y educación especial. El trabajo con niños con problemas de desenvolvimiento requiere el conocimiento del proceso de constitución subjetiva y su entrecruzamiento con el desarrollo. Los conceptos psicoanalíticos como ejes de un proceso de rehabilitación ofrecen al niño un lugar de sujeto y no de objeto de técnicas o entrenamientos. Discute-se la cuestión de la diferencia a partir del concepto de extraño familiar para Freud y las consecuencias clínicas de este abordaje. Son presentados ejemplos de como la escucha psicoanalítica promove este lugar de sujeto, en la clínica y en instituciones.O artigo analisa as relações entre psicanálise e educação especial. O trabalho com crian ças com problemas de desenvolvimento requer o conhecimento do processo de constitui ção subjetiva e seu entrecruzamento com o desenvolvimento. Os conceitos psicanal íticos de sujeito e desejo, como eixos de um processo de reabilita ção, oferecem à criança um lugar de sujeito e não de objeto de técnicas ou treinamentos. Discute-se a questão da diferença, a partir do conceito de estranho familiar para Freud e as conseqüências clínicas desta abordagem. São apresentados exemplos de como a escuta psicanalítica promove este lugar de sujeito, tanto na clínica quanto em instituições.Universidade de São Paulo2007-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4601710.11606/issn.1981-1624.v12i22p48-67Estilos da Clinica; v. 12 n. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 48-67Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 48-67Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 48-67Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 48-67Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 48-67Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 48-671981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46017/49642Bernardino, Leda Mariza Fischerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:20Zoai:revistas.usp.br:article/46017Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:20Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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