From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moschen, Simone Zanon
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Gurski, Roselene, Vasques, Carla Karnoppi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20046
Resumo: Starting from the conception of language that reinforces the thinking of Freud and Lacan, the present article proposes to think about the subject of special education= and the knowledge involved in the pedagogical acting. The articulators of our propositions are: a posteriori as psychic temporality; playing as a paradigm of creation; torsion that conjugates the separation between me and the other and between reality and language; desecration of educational devices as an emerging political task. Working with the operators mentioned above allows us to assess what it is proposed as “pedagogical jerry-rigging”, namely, the attempt to make the cultural heritage which has been accumulated over the generations go through not institutionalized ways.
id PUC_RS-18_605c6baadbf7559b78f343bd030ba359
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20046
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special educationDe juegos, profanaciones y trucos – por una educación especial subversivaDe jogos, profanações e gambiarras – por uma educação especial subversivaSpecial education. Psychoanalysis. Subject. Play.Educación especial. Psicoanálisis. Sujeto. Jugar.Educação especial. Psicanálise. Sujeito. Brincar.Starting from the conception of language that reinforces the thinking of Freud and Lacan, the present article proposes to think about the subject of special education= and the knowledge involved in the pedagogical acting. The articulators of our propositions are: a posteriori as psychic temporality; playing as a paradigm of creation; torsion that conjugates the separation between me and the other and between reality and language; desecration of educational devices as an emerging political task. Working with the operators mentioned above allows us to assess what it is proposed as “pedagogical jerry-rigging”, namely, the attempt to make the cultural heritage which has been accumulated over the generations go through not institutionalized ways.Partiendo de la concepción de lenguaje que basa el pensamiento de Freud y Lacan, el artículo aborda el sujeto de la educación especial y la artesanía implicada en el hacer pedagógico. Son articuladores de sus proposiciones: el a posteriori como temporalidad psíquica; el jugar como paradigma de la creación; la torsión que conjuga las separaciones entre yo y otro y entre realidad y lenguaje; la profanación de los dispositivos educacionales como tarea política emergente. El trabajo con los operadores citados permite valorar lo que aquí se propone como “truco pedagógico”, a saber, el intento de hacer pasar, por caminos no instituidos, el patrimonio cultural acumulado a lo largo de las generaciones.Partindo da concepção de linguagem que embasa o pensamento de Freud e Lacan, o artigo aborda o sujeito da educação especial e a artesania implicada no fazer pedagógico. São articuladores de suas proposições: o a posteriori como temporalidade psíquica; o brincar como paradigma da criação; a torsão que conjuga as separações entre o eu e o outro e entre a realidade e a linguagem; a profanação dos dispositivos educacionais como tarefa política emergente. O trabalho com os operadores citados permite valorar o que aqui se propõe como “gambiarra pedagógica”, a saber, a tentativa de fazer passar, por caminhos não instituídos, o patrimônio cultural acumulado ao longo das gerações.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2004610.15448/1981-2582.2015.2.20046Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 203-211Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 203-211Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 203-2111981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20046/13658Copyright (c) 2015 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoschen, Simone ZanonGurski, RoseleneVasques, Carla Karnoppi2018-06-28T16:32:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20046Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:32:37Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education
De juegos, profanaciones y trucos – por una educación especial subversiva
De jogos, profanações e gambiarras – por uma educação especial subversiva
title From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education
spellingShingle From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education
Moschen, Simone Zanon
Special education. Psychoanalysis. Subject. Play.
Educación especial. Psicoanálisis. Sujeto. Jugar.
Educação especial. Psicanálise. Sujeito. Brincar.
title_short From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education
title_full From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education
title_fullStr From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education
title_full_unstemmed From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education
title_sort From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education
author Moschen, Simone Zanon
author_facet Moschen, Simone Zanon
Gurski, Roselene
Vasques, Carla Karnoppi
author_role author
author2 Gurski, Roselene
Vasques, Carla Karnoppi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moschen, Simone Zanon
Gurski, Roselene
Vasques, Carla Karnoppi
dc.subject.por.fl_str_mv Special education. Psychoanalysis. Subject. Play.
Educación especial. Psicoanálisis. Sujeto. Jugar.
Educação especial. Psicanálise. Sujeito. Brincar.
topic Special education. Psychoanalysis. Subject. Play.
Educación especial. Psicoanálisis. Sujeto. Jugar.
Educação especial. Psicanálise. Sujeito. Brincar.
description Starting from the conception of language that reinforces the thinking of Freud and Lacan, the present article proposes to think about the subject of special education= and the knowledge involved in the pedagogical acting. The articulators of our propositions are: a posteriori as psychic temporality; playing as a paradigm of creation; torsion that conjugates the separation between me and the other and between reality and language; desecration of educational devices as an emerging political task. Working with the operators mentioned above allows us to assess what it is proposed as “pedagogical jerry-rigging”, namely, the attempt to make the cultural heritage which has been accumulated over the generations go through not institutionalized ways.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20046
10.15448/1981-2582.2015.2.20046
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20046
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.2.20046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20046/13658
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 203-211
Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 203-211
Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 203-211
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744264204288