Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gurski, Roselene
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Vasquez, Carla, Moschen, Simone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79846
Resumo: This paper discusses the possibilities created by the conjunction of psychoanalysis, education and movies. Under the widespread notion of a smaller dimension of experience in culture, this work discusses to what extent the polysemic power of movies could be used as a tool for the transference of legacy by culture to subjects still restricted from the access to cultural goods. From the conjunction of Psychoanalysis and Benjamin's idea of experience, showing movies in school is proposed as a mechanism for articulating an Other scene, capable of producing new and different meanings for the inclusive education.
id USP-67_cc7b503fcf152ac3f12add83b9806976
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/79846
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues Psicoanálisis, educación y cine: diálogos posibles Psicanálise, educação e cinema: diálogos possíveis This paper discusses the possibilities created by the conjunction of psychoanalysis, education and movies. Under the widespread notion of a smaller dimension of experience in culture, this work discusses to what extent the polysemic power of movies could be used as a tool for the transference of legacy by culture to subjects still restricted from the access to cultural goods. From the conjunction of Psychoanalysis and Benjamin's idea of experience, showing movies in school is proposed as a mechanism for articulating an Other scene, capable of producing new and different meanings for the inclusive education. Este artículo discute las posibilidades de la articulación del trípode psicoanálisis, educación y cine. En medio del tan propagado empobrecimiento de la dimensión de la experiencia en la cultura, el trabajo analiza el grado en que la potencia polisémica del cine se podría aprovechar como una herramienta para transmitir la herencia cultural a los sujetos al margen del acceso a los bienes culturales. Desde la articulación del Psicoanálisis con el tema de la experiencia en Benjamin, se propone el cine en la escuela como un medio para articular una Otra escena, con la posibilidad de producir nuevos sentidos para la educación inclusiva. Este artigo discute as possibilidades colocadas na articulação do tripé psicanálise, educação e cinema. Em meio ao propalado empobrecimento da dimensão da experiência na cultura, o artigo problematiza em que medida a potência polissêmica do cinema poderia ser aproveitada como ferramenta de transmissão do legado da cultura aos sujeitos ainda apartados do acesso aos bens culturais. A partir da articulação da psicanálise com o tema da experiência em Benjamin, o cinema na escola é proposto como um dispositivo de articulação de uma Outra cena, passível de produzir outros e novos sentidos para a educação especial. Universidade de São Paulo2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/7984610.11606/issn.1981-1624.v18i2p234-250Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-2501981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79846/83803Gurski, RoseleneVasquez, CarlaMoschen, Simoneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:04Zoai:revistas.usp.br:article/79846Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:04Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues
Psicoanálisis, educación y cine: diálogos posibles
Psicanálise, educação e cinema: diálogos possíveis
title Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues
spellingShingle Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues
Gurski, Roselene
title_short Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues
title_full Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues
title_fullStr Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues
title_full_unstemmed Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues
title_sort Psychoanalysis, education and movies: possible dialogues
author Gurski, Roselene
author_facet Gurski, Roselene
Vasquez, Carla
Moschen, Simone
author_role author
author2 Vasquez, Carla
Moschen, Simone
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gurski, Roselene
Vasquez, Carla
Moschen, Simone
description This paper discusses the possibilities created by the conjunction of psychoanalysis, education and movies. Under the widespread notion of a smaller dimension of experience in culture, this work discusses to what extent the polysemic power of movies could be used as a tool for the transference of legacy by culture to subjects still restricted from the access to cultural goods. From the conjunction of Psychoanalysis and Benjamin's idea of experience, showing movies in school is proposed as a mechanism for articulating an Other scene, capable of producing new and different meanings for the inclusive education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79846
10.11606/issn.1981-1624.v18i2p234-250
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79846
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v18i2p234-250
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79846/83803
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 234-250
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067494678069248