Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Sàndra Francesca Conte de
Data de Publicação: 1998
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737
Resumo: The author stands that the acquisition of knowledge, sustained by the desire of knowing, becomes one of the possible phallic significations, written down on the symbolic order, depending on the subjective position of the child towards the Other desire, which is represented, imaginary or simbollically, by the teacher's image.
id USP-67_ef32a6aa55f81953e12ea00a66d34e46
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/60737
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaningDesejo e aprendizagem na criança: o conhecimento como uma significação fálica possívelDesejoaprendizagemPsicanáliseDesireknowledgePsychoanalysisThe author stands that the acquisition of knowledge, sustained by the desire of knowing, becomes one of the possible phallic significations, written down on the symbolic order, depending on the subjective position of the child towards the Other desire, which is represented, imaginary or simbollically, by the teacher's image.Tal como no Complexo de Édipo, vivenciado no núcleo da estrutura de parentesco, a relação que caracteriza a aquisição do conhecimento, pela criança, na aprendizagem escolar, pode ser interpretada desde as suas funções imaginária (a relação transferencial especular educador/aluno), simbólica (o objeto de conhecimento enquanto conhecimento do Outro, inserido na linguagem e na cultura) e real (a ausência de garantias que marca o "impossível" da educação tanto quanto a impossibilidade radical de satisfação do desejo - furo do real no corpo pulsional). A autora postula a tese de que a aquisição do conhecimento, sustentada pelo desejo de saber, torna-se uma das significações fálicas possíveis, inscrita na ordem simbólica, dependendo da posição subjetiva da criança diante do desejo do Outro, representado, imaginária e simbolicamente, pela figura do professor.Universidade de São Paulo1998-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6073710.11606/issn.1981-1624.v3i5p84-93Estilos da Clinica; v. 3 n. 5 (1998); 84-93Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 5 (1998); 84-93Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 5 (1998); 84-93Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 5 (1998); 84-93Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 5 (1998); 84-93Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 5 (1998); 84-931981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737/63786Almeida, Sàndra Francesca Conte deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:05:53Zoai:revistas.usp.br:article/60737Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:05:53Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
Desejo e aprendizagem na criança: o conhecimento como uma significação fálica possível
title Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
spellingShingle Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
Almeida, Sàndra Francesca Conte de
Desejo
aprendizagem
Psicanálise
Desire
knowledge
Psychoanalysis
title_short Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
title_full Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
title_fullStr Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
title_full_unstemmed Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
title_sort Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
author Almeida, Sàndra Francesca Conte de
author_facet Almeida, Sàndra Francesca Conte de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Sàndra Francesca Conte de
dc.subject.por.fl_str_mv Desejo
aprendizagem
Psicanálise
Desire
knowledge
Psychoanalysis
topic Desejo
aprendizagem
Psicanálise
Desire
knowledge
Psychoanalysis
description The author stands that the acquisition of knowledge, sustained by the desire of knowing, becomes one of the possible phallic significations, written down on the symbolic order, depending on the subjective position of the child towards the Other desire, which is represented, imaginary or simbollically, by the teacher's image.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737
10.11606/issn.1981-1624.v3i5p84-93
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v3i5p84-93
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737/63786
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 3 n. 5 (1998); 84-93
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 5 (1998); 84-93
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 5 (1998); 84-93
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 5 (1998); 84-93
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 5 (1998); 84-93
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 5 (1998); 84-93
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067493574967296