Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737 |
Resumo: | The author stands that the acquisition of knowledge, sustained by the desire of knowing, becomes one of the possible phallic significations, written down on the symbolic order, depending on the subjective position of the child towards the Other desire, which is represented, imaginary or simbollically, by the teacher's image. |
id |
USP-67_ef32a6aa55f81953e12ea00a66d34e46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/60737 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaningDesejo e aprendizagem na criança: o conhecimento como uma significação fálica possívelDesejoaprendizagemPsicanáliseDesireknowledgePsychoanalysisThe author stands that the acquisition of knowledge, sustained by the desire of knowing, becomes one of the possible phallic significations, written down on the symbolic order, depending on the subjective position of the child towards the Other desire, which is represented, imaginary or simbollically, by the teacher's image.Tal como no Complexo de Édipo, vivenciado no núcleo da estrutura de parentesco, a relação que caracteriza a aquisição do conhecimento, pela criança, na aprendizagem escolar, pode ser interpretada desde as suas funções imaginária (a relação transferencial especular educador/aluno), simbólica (o objeto de conhecimento enquanto conhecimento do Outro, inserido na linguagem e na cultura) e real (a ausência de garantias que marca o "impossível" da educação tanto quanto a impossibilidade radical de satisfação do desejo - furo do real no corpo pulsional). A autora postula a tese de que a aquisição do conhecimento, sustentada pelo desejo de saber, torna-se uma das significações fálicas possíveis, inscrita na ordem simbólica, dependendo da posição subjetiva da criança diante do desejo do Outro, representado, imaginária e simbolicamente, pela figura do professor.Universidade de São Paulo1998-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6073710.11606/issn.1981-1624.v3i5p84-93Estilos da Clinica; v. 3 n. 5 (1998); 84-93Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 5 (1998); 84-93Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 5 (1998); 84-93Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 5 (1998); 84-93Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 5 (1998); 84-93Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 5 (1998); 84-931981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737/63786Almeida, Sàndra Francesca Conte deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:05:53Zoai:revistas.usp.br:article/60737Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:05:53Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning Desejo e aprendizagem na criança: o conhecimento como uma significação fálica possível |
title |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning |
spellingShingle |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning Almeida, Sàndra Francesca Conte de Desejo aprendizagem Psicanálise Desire knowledge Psychoanalysis |
title_short |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning |
title_full |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning |
title_fullStr |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning |
title_full_unstemmed |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning |
title_sort |
Desire and learning of the child: the knowledge as a possible phallic meaning |
author |
Almeida, Sàndra Francesca Conte de |
author_facet |
Almeida, Sàndra Francesca Conte de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Sàndra Francesca Conte de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desejo aprendizagem Psicanálise Desire knowledge Psychoanalysis |
topic |
Desejo aprendizagem Psicanálise Desire knowledge Psychoanalysis |
description |
The author stands that the acquisition of knowledge, sustained by the desire of knowing, becomes one of the possible phallic significations, written down on the symbolic order, depending on the subjective position of the child towards the Other desire, which is represented, imaginary or simbollically, by the teacher's image. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737 10.11606/issn.1981-1624.v3i5p84-93 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v3i5p84-93 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60737/63786 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 3 n. 5 (1998); 84-93 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 5 (1998); 84-93 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 5 (1998); 84-93 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 5 (1998); 84-93 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 5 (1998); 84-93 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 5 (1998); 84-93 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067493574967296 |