Acompanhamento terapêutico escolar e autismo: caminhos para a emergência do sujeito
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117769 |
Resumo: | This paper aims to report a therapeutic monitoring experience at school with an autistic child, carried out for three and a half years in a private school in Salvador. Data were recorded in a diary and analyzed from the psychoanalytic approach. There were significant developments about the emergence of the subject, such as changes in speech, recognition of himself, of his body and at symbolic playing. This practice shows up as an important resource for the inclusion and development of autistic children. |
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Acompanhamento terapêutico escolar e autismo: caminhos para a emergência do sujeito Acompañamiento terapéutico en la escuela y autismo: camiños a la emergencia del sujeto Therapeutic accompaniment at school and autism: paths to the emergency of subject This paper aims to report a therapeutic monitoring experience at school with an autistic child, carried out for three and a half years in a private school in Salvador. Data were recorded in a diary and analyzed from the psychoanalytic approach. There were significant developments about the emergence of the subject, such as changes in speech, recognition of himself, of his body and at symbolic playing. This practice shows up as an important resource for the inclusion and development of autistic children. O objetivo do artigo é relatar uma experiência de acompanhamento terapêutico escolar com uma criança autista, realizado durante três anos e meio em uma escola particular de Salvador. Os dados foram registrados em um diário de campo e analisados a partir da abordagem psicanalítica. Observaram-se avanços significativos relacionados à emergência do sujeito, como mudanças na fala, no reconhecimento de si, do corpo e no brincar simbólico. A prática mostra-se como um recurso importante para a inclusão e para o desenvolvimento de crianças autistas. Este texto tiene el propósito de informar sobre una experiencia de acompañamiento terapéutico en una escuela con un niño autista, realizada durante tres años y medio en un colegio privado de Salvador, Brasil. Se registraron los datos en un diario y se los analizaron desde el enfoque psicoanalítico. Se produjeron avances significativos relacionados con la emergencia del sujeto, tales como, cambios en el habla, reconocimiento de sí mismo, del cuerpo y del juego simbólico. La práctica muestra como un recurso importante para la inclusión y el desarrollo de niños autistas. Universidade de São Paulo2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/11776910.11606/issn.1981-1624.v20i3p520-534Estilos da Clinica; v. 20 n. 3 (2015); 520-534Estilos da Clinica; ##issue.vol## 20 ##issue.no## 3 (2015); 520-534Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 20 N. 3 (2015); 520-534Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 20 No. 3 (2015); 520-534Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 20 No 3 (2015); 520-534Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 20 Núm. 3 (2015); 520-5341981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117769/115415Nascimento, Verônica GomesSilva, Alan Souza PereiraDazzani, Maria Virgínia Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:57:55Zoai:revistas.usp.br:article/117769Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:57:55Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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