Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227 |
Resumo: | The objective is to investigate the consequences of the adoption of an essayistic language in films that revolve around the family background of the directors. Our hypothesis is that the essayistic language assumed by works operates a double transformation in home movies as files, documents: on the one hand, structure them narratively, giving new meaning to them; and secondly, it converts the intimate and private nature of these images in part of a public screening of the film. We intend to analyze Otto (2012) and Elena (2012), to finally signal that for Elena side reveals how new meaning to life through death, Otto does the reverse movement, reframes through birth. |
id |
USP-70_27627634cd249f69b882f29689bce35b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/122227 |
network_acronym_str |
USP-70 |
network_name_str |
Matrizes (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-filmEntre a chegada e a partida: reciclagens do cinema doméstico no filme-ensaioEssay-filmhome moviearchiveOttoElenaFilme-ensaiofilme de famíliaarquivoOttoElenaThe objective is to investigate the consequences of the adoption of an essayistic language in films that revolve around the family background of the directors. Our hypothesis is that the essayistic language assumed by works operates a double transformation in home movies as files, documents: on the one hand, structure them narratively, giving new meaning to them; and secondly, it converts the intimate and private nature of these images in part of a public screening of the film. We intend to analyze Otto (2012) and Elena (2012), to finally signal that for Elena side reveals how new meaning to life through death, Otto does the reverse movement, reframes through birth.Objetiva-se investigar os desdobramentos da adoção de uma linguagem ensaística em filmes que giram em torno do contexto familiar dos realizadores. Partimos da hipótese de que a linguagem ensaística assumida pelas obras opera uma dupla transformação nos filmes de família, enquanto arquivos originais: por um lado, estrutura-os narrativamente, ressignificando-os; e, por outro, converte a natureza íntima e privada dessas imagens em parte de um filme de projeção pública. Pretende-se analisar Otto (2012) e Elena (2012) para, por fim, sinalizar que se por um lado Elena nos revela como ressignificar a vida por meio da morte, Otto faz o movimento inverso, ressignifica-a por meio do nascimento.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2017-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/12222710.11606/issn.1982-8160.v11i2p271-286MATRIZes; v. 11 n. 2 (2017); 271-286MATRIZes; Vol. 11 No 2 (2017); 271-286MATRIZes; V. 11 N. 2 (2017); 271-286MATRIZes; Vol. 11 No. 2 (2017); 271-286MATRIZes; Vol. 11 Núm. 2 (2017); 271-2861982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227/133223https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227/133289Copyright (c) 2017 Matrizesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Rafael de2020-06-06T00:06:49Zoai:revistas.usp.br:article/122227Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:30.646703Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film Entre a chegada e a partida: reciclagens do cinema doméstico no filme-ensaio |
title |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film |
spellingShingle |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film Almeida, Rafael de Essay-film home movie archive Otto Elena Filme-ensaio filme de família arquivo Otto Elena |
title_short |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film |
title_full |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film |
title_fullStr |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film |
title_full_unstemmed |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film |
title_sort |
Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film |
author |
Almeida, Rafael de |
author_facet |
Almeida, Rafael de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Rafael de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Essay-film home movie archive Otto Elena Filme-ensaio filme de família arquivo Otto Elena |
topic |
Essay-film home movie archive Otto Elena Filme-ensaio filme de família arquivo Otto Elena |
description |
The objective is to investigate the consequences of the adoption of an essayistic language in films that revolve around the family background of the directors. Our hypothesis is that the essayistic language assumed by works operates a double transformation in home movies as files, documents: on the one hand, structure them narratively, giving new meaning to them; and secondly, it converts the intimate and private nature of these images in part of a public screening of the film. We intend to analyze Otto (2012) and Elena (2012), to finally signal that for Elena side reveals how new meaning to life through death, Otto does the reverse movement, reframes through birth. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227 10.11606/issn.1982-8160.v11i2p271-286 |
url |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-8160.v11i2p271-286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227/133223 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227/133289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Matrizes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Matrizes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
MATRIZes; v. 11 n. 2 (2017); 271-286 MATRIZes; Vol. 11 No 2 (2017); 271-286 MATRIZes; V. 11 N. 2 (2017); 271-286 MATRIZes; Vol. 11 No. 2 (2017); 271-286 MATRIZes; Vol. 11 Núm. 2 (2017); 271-286 1982-8160 1982-2073 reponame:Matrizes (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Matrizes (Online) |
collection |
Matrizes (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
matrizes@usp.br |
_version_ |
1797051314693210112 |