Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Rafael de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Matrizes (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227
Resumo: The objective is to investigate the consequences of the adoption of an essayistic language in films that revolve around the family background of the directors. Our hypothesis is that the essayistic language assumed by works operates a double transformation in home movies as files, documents: on the one hand, structure them narratively, giving new meaning to them; and secondly, it converts the intimate and private nature of these images in part of a public screening of the film. We intend to analyze Otto (2012) and Elena (2012), to finally signal that for Elena side reveals how new meaning to life through death, Otto does the reverse movement, reframes through birth.
id USP-70_27627634cd249f69b882f29689bce35b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/122227
network_acronym_str USP-70
network_name_str Matrizes (Online)
repository_id_str
spelling Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-filmEntre a chegada e a partida: reciclagens do cinema doméstico no filme-ensaioEssay-filmhome moviearchiveOttoElenaFilme-ensaiofilme de famíliaarquivoOttoElenaThe objective is to investigate the consequences of the adoption of an essayistic language in films that revolve around the family background of the directors. Our hypothesis is that the essayistic language assumed by works operates a double transformation in home movies as files, documents: on the one hand, structure them narratively, giving new meaning to them; and secondly, it converts the intimate and private nature of these images in part of a public screening of the film. We intend to analyze Otto (2012) and Elena (2012), to finally signal that for Elena side reveals how new meaning to life through death, Otto does the reverse movement, reframes through birth.Objetiva-se investigar os desdobramentos da adoção de uma linguagem ensaística em filmes que giram em torno do contexto familiar dos realizadores. Partimos da hipótese de que a linguagem ensaística assumida pelas obras opera uma dupla transformação nos filmes de família, enquanto arquivos originais: por um lado, estrutura-os narrativamente, ressignificando-os; e, por outro, converte a natureza íntima e privada dessas imagens em parte de um filme de projeção pública. Pretende-se analisar Otto (2012) e Elena (2012) para, por fim, sinalizar que se por um lado Elena nos revela como ressignificar a vida por meio da morte, Otto faz o movimento inverso, ressignifica-a por meio do nascimento.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2017-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/12222710.11606/issn.1982-8160.v11i2p271-286MATRIZes; v. 11 n. 2 (2017); 271-286MATRIZes; Vol. 11 No 2 (2017); 271-286MATRIZes; V. 11 N. 2 (2017); 271-286MATRIZes; Vol. 11 No. 2 (2017); 271-286MATRIZes; Vol. 11 Núm. 2 (2017); 271-2861982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227/133223https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227/133289Copyright (c) 2017 Matrizesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Rafael de2020-06-06T00:06:49Zoai:revistas.usp.br:article/122227Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:30.646703Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
Entre a chegada e a partida: reciclagens do cinema doméstico no filme-ensaio
title Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
spellingShingle Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
Almeida, Rafael de
Essay-film
home movie
archive
Otto
Elena
Filme-ensaio
filme de família
arquivo
Otto
Elena
title_short Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
title_full Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
title_fullStr Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
title_full_unstemmed Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
title_sort Between arrival and departure: recycling of home movies in the essay-film
author Almeida, Rafael de
author_facet Almeida, Rafael de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Rafael de
dc.subject.por.fl_str_mv Essay-film
home movie
archive
Otto
Elena
Filme-ensaio
filme de família
arquivo
Otto
Elena
topic Essay-film
home movie
archive
Otto
Elena
Filme-ensaio
filme de família
arquivo
Otto
Elena
description The objective is to investigate the consequences of the adoption of an essayistic language in films that revolve around the family background of the directors. Our hypothesis is that the essayistic language assumed by works operates a double transformation in home movies as files, documents: on the one hand, structure them narratively, giving new meaning to them; and secondly, it converts the intimate and private nature of these images in part of a public screening of the film. We intend to analyze Otto (2012) and Elena (2012), to finally signal that for Elena side reveals how new meaning to life through death, Otto does the reverse movement, reframes through birth.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227
10.11606/issn.1982-8160.v11i2p271-286
url https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-8160.v11i2p271-286
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227/133223
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122227/133289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Matrizes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Matrizes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv MATRIZes; v. 11 n. 2 (2017); 271-286
MATRIZes; Vol. 11 No 2 (2017); 271-286
MATRIZes; V. 11 N. 2 (2017); 271-286
MATRIZes; Vol. 11 No. 2 (2017); 271-286
MATRIZes; Vol. 11 Núm. 2 (2017); 271-286
1982-8160
1982-2073
reponame:Matrizes (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Matrizes (Online)
collection Matrizes (Online)
repository.name.fl_str_mv Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv matrizes@usp.br
_version_ 1797051314693210112