A afetividade do conhecimento na epistemologia: a subjetividade das escolhas na pesquisa em Comunicação
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/140592 |
Resumo: | This essay outlines some aspects of subjectivity and otherness in Communication Research. It argues that, in Communication Research, subjectivity is the prime research condition, and the relationship with the otherness preceds any epistemological action. Historically, from a Positivist point of view, subjectivity is an obstacle for scientific research, as it would be the place for affects and emotions that disturbs the rational evaluation of anything. However, distinguished epistemologists such as Bachelard and Morin have argued that subjectivity is a condition of scientific knowledge, as there is no ‘objective’ knowledge outside the conditions of knowing. |
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A afetividade do conhecimento na epistemologia: a subjetividade das escolhas na pesquisa em ComunicaçãoKnowledge affects in epistemology: choice and subjectivity in Communication researchEpistemologyOthernessSubjectivityEpistemologiaAlteridadeSubjetividadeThis essay outlines some aspects of subjectivity and otherness in Communication Research. It argues that, in Communication Research, subjectivity is the prime research condition, and the relationship with the otherness preceds any epistemological action. Historically, from a Positivist point of view, subjectivity is an obstacle for scientific research, as it would be the place for affects and emotions that disturbs the rational evaluation of anything. However, distinguished epistemologists such as Bachelard and Morin have argued that subjectivity is a condition of scientific knowledge, as there is no ‘objective’ knowledge outside the conditions of knowing.Este ensaio propõe uma reflexão sobre a alteridade e as relações intersubjetivas nos estudos de comunicação, partindo das experiências de orientação de pesquisa em diversos níveis, da iniciação científica ao pós-doutorado. De um ponto de vista positivista, a subjetividade é compreendida como um obstáculo para a pesquisa, na medida em que, local de cruzamento de emoções e afetos, opõe-se à análise racional. Contrariamente, alguns epistemólogos como Bachelard e Morin argumentam que não há conhecimento fora de condições subjetivas específicas. Argumentamos que na pesquisa em comunicação não apenas a subjetividade é uma condição fundamental, como a relação com a alteridade precede qualquer ação epistemológica.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2018-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/14059210.11606/issn.1982-8160.v12i2p217-234MATRIZes; v. 12 n. 2 (2018); 217-234MATRIZes; Vol. 12 No 2 (2018); 217-234MATRIZes; V. 12 N. 2 (2018); 217-234MATRIZes; Vol. 12 No. 2 (2018); 217-234MATRIZes; Vol. 12 Núm. 2 (2018); 217-2341982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/140592/147052https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/140592/147054Copyright (c) 2018 Matrizesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartino, Luis Mauro SaMarques, Angela Cristina Salgueiro2020-06-02T10:37:29Zoai:revistas.usp.br:article/140592Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:33.666682Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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