Body, destruction and potency in White out, black in
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460 |
Resumo: | This article discusses two stress fields. The first one regards the place of the body in philosophy from the dialogue with Nietzsche and Foucault. The second one comprehend the field of cinema, in which we propose a dialogue with White out, black in (2014), by Adirley Queirós, a film that shuffles bodies marked by police violence and that finds in the devices of science fiction a line of flight against the refuge of history. Between these two fields in dialogue – the thought of philosophy on the concept of body and the cinematographic work as artifice and strategy to documentary reports on resistance and fabling of the characters –, relations between memory and fiction, true and false arise |
id |
USP-70_a1f740465423cec787d388df51a46c38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/119460 |
network_acronym_str |
USP-70 |
network_name_str |
Matrizes (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Body, destruction and potency in White out, black inCorpo, destruição e potência em Branco sai, preto ficaCinemaficção científicacorpoCinemascience fictionbodyThis article discusses two stress fields. The first one regards the place of the body in philosophy from the dialogue with Nietzsche and Foucault. The second one comprehend the field of cinema, in which we propose a dialogue with White out, black in (2014), by Adirley Queirós, a film that shuffles bodies marked by police violence and that finds in the devices of science fiction a line of flight against the refuge of history. Between these two fields in dialogue – the thought of philosophy on the concept of body and the cinematographic work as artifice and strategy to documentary reports on resistance and fabling of the characters –, relations between memory and fiction, true and false ariseEste artigo apresenta dois campos de tensão. O primeiro se refere ao lugar do corpo na filosofia a partir do diálogo com Nietzsche e Foucault. O segundo abrange o campo do cinema, no qual propomos uma interlocução com Branco sai, preto fica (2014), de Adirley Queirós, filme que embaralha corpos marcados pela violência policial e que encontra nos artifícios da ficção científica uma linha de fuga contra o refúgio da história. Entre esses dois campos em diálogo – o do pensamento da filosofia sobre o conceito de corpo e o da obra cinematográfica como artifício e estratégia para relatos documentais sobre a resistência e a fabulação dos personagens – se colocam as rela- ções entre a memória e a ficção, o verdadeiro e o falsoUniversidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2016-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/11946010.11606/issn.1982-8160.v10i1p133-147MATRIZes; v. 10 n. 1 (2016); 133-147MATRIZes; Vol. 10 No 1 (2016); 133-147MATRIZes; V. 10 N. 1 (2016); 133-147MATRIZes; Vol. 10 No. 1 (2016); 133-147MATRIZes; Vol. 10 Núm. 1 (2016); 133-1471982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460/116956https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460/116957Copyright (c) 2016 Matrizesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurtado, BeatrizLima, Érico Oliveira de Araújo2016-10-25T13:36:41Zoai:revistas.usp.br:article/119460Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:29.594005Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Body, destruction and potency in White out, black in Corpo, destruição e potência em Branco sai, preto fica |
title |
Body, destruction and potency in White out, black in |
spellingShingle |
Body, destruction and potency in White out, black in Furtado, Beatriz Cinema ficção científica corpo Cinema science fiction body |
title_short |
Body, destruction and potency in White out, black in |
title_full |
Body, destruction and potency in White out, black in |
title_fullStr |
Body, destruction and potency in White out, black in |
title_full_unstemmed |
Body, destruction and potency in White out, black in |
title_sort |
Body, destruction and potency in White out, black in |
author |
Furtado, Beatriz |
author_facet |
Furtado, Beatriz Lima, Érico Oliveira de Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Érico Oliveira de Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Furtado, Beatriz Lima, Érico Oliveira de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema ficção científica corpo Cinema science fiction body |
topic |
Cinema ficção científica corpo Cinema science fiction body |
description |
This article discusses two stress fields. The first one regards the place of the body in philosophy from the dialogue with Nietzsche and Foucault. The second one comprehend the field of cinema, in which we propose a dialogue with White out, black in (2014), by Adirley Queirós, a film that shuffles bodies marked by police violence and that finds in the devices of science fiction a line of flight against the refuge of history. Between these two fields in dialogue – the thought of philosophy on the concept of body and the cinematographic work as artifice and strategy to documentary reports on resistance and fabling of the characters –, relations between memory and fiction, true and false arise |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460 10.11606/issn.1982-8160.v10i1p133-147 |
url |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-8160.v10i1p133-147 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460/116956 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460/116957 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Matrizes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Matrizes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
MATRIZes; v. 10 n. 1 (2016); 133-147 MATRIZes; Vol. 10 No 1 (2016); 133-147 MATRIZes; V. 10 N. 1 (2016); 133-147 MATRIZes; Vol. 10 No. 1 (2016); 133-147 MATRIZes; Vol. 10 Núm. 1 (2016); 133-147 1982-8160 1982-2073 reponame:Matrizes (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Matrizes (Online) |
collection |
Matrizes (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
matrizes@usp.br |
_version_ |
1797051314656509952 |