Body, destruction and potency in White out, black in

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furtado, Beatriz
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lima, Érico Oliveira de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matrizes (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460
Resumo: This article discusses two stress fields. The first one regards the place of the body in philosophy from the dialogue with Nietzsche and Foucault. The second one comprehend the field of cinema, in which we propose a dialogue with White out, black in (2014), by Adirley Queirós, a film that shuffles bodies marked by police violence and that finds in the devices of science fiction a line of flight against the refuge of history. Between these two fields in dialogue – the thought of philosophy on the concept of body and the cinematographic work as artifice and strategy to documentary reports on resistance and fabling of the characters –, relations between memory and fiction, true and false arise
id USP-70_a1f740465423cec787d388df51a46c38
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/119460
network_acronym_str USP-70
network_name_str Matrizes (Online)
repository_id_str
spelling Body, destruction and potency in White out, black inCorpo, destruição e potência em Branco sai, preto ficaCinemaficção científicacorpoCinemascience fictionbodyThis article discusses two stress fields. The first one regards the place of the body in philosophy from the dialogue with Nietzsche and Foucault. The second one comprehend the field of cinema, in which we propose a dialogue with White out, black in (2014), by Adirley Queirós, a film that shuffles bodies marked by police violence and that finds in the devices of science fiction a line of flight against the refuge of history. Between these two fields in dialogue – the thought of philosophy on the concept of body and the cinematographic work as artifice and strategy to documentary reports on resistance and fabling of the characters –, relations between memory and fiction, true and false ariseEste artigo apresenta dois campos de tensão. O primeiro se refere ao lugar do corpo na filosofia a partir do diálogo com Nietzsche e Foucault. O segundo abrange o campo do cinema, no qual propomos uma interlocução com Branco sai, preto fica (2014), de Adirley Queirós, filme que embaralha corpos marcados pela violência policial e que encontra nos artifícios da ficção científica uma linha de fuga contra o refúgio da história. Entre esses dois campos em diálogo – o do pensamento da filosofia sobre o conceito de corpo e o da obra cinematográfica como artifício e estratégia para relatos documentais sobre a resistência e a fabulação dos personagens – se colocam as rela- ções entre a memória e a ficção, o verdadeiro e o falsoUniversidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2016-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/11946010.11606/issn.1982-8160.v10i1p133-147MATRIZes; v. 10 n. 1 (2016); 133-147MATRIZes; Vol. 10 No 1 (2016); 133-147MATRIZes; V. 10 N. 1 (2016); 133-147MATRIZes; Vol. 10 No. 1 (2016); 133-147MATRIZes; Vol. 10 Núm. 1 (2016); 133-1471982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460/116956https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460/116957Copyright (c) 2016 Matrizesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurtado, BeatrizLima, Érico Oliveira de Araújo2016-10-25T13:36:41Zoai:revistas.usp.br:article/119460Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:29.594005Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Body, destruction and potency in White out, black in
Corpo, destruição e potência em Branco sai, preto fica
title Body, destruction and potency in White out, black in
spellingShingle Body, destruction and potency in White out, black in
Furtado, Beatriz
Cinema
ficção científica
corpo
Cinema
science fiction
body
title_short Body, destruction and potency in White out, black in
title_full Body, destruction and potency in White out, black in
title_fullStr Body, destruction and potency in White out, black in
title_full_unstemmed Body, destruction and potency in White out, black in
title_sort Body, destruction and potency in White out, black in
author Furtado, Beatriz
author_facet Furtado, Beatriz
Lima, Érico Oliveira de Araújo
author_role author
author2 Lima, Érico Oliveira de Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furtado, Beatriz
Lima, Érico Oliveira de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
ficção científica
corpo
Cinema
science fiction
body
topic Cinema
ficção científica
corpo
Cinema
science fiction
body
description This article discusses two stress fields. The first one regards the place of the body in philosophy from the dialogue with Nietzsche and Foucault. The second one comprehend the field of cinema, in which we propose a dialogue with White out, black in (2014), by Adirley Queirós, a film that shuffles bodies marked by police violence and that finds in the devices of science fiction a line of flight against the refuge of history. Between these two fields in dialogue – the thought of philosophy on the concept of body and the cinematographic work as artifice and strategy to documentary reports on resistance and fabling of the characters –, relations between memory and fiction, true and false arise
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460
10.11606/issn.1982-8160.v10i1p133-147
url https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-8160.v10i1p133-147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460/116956
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119460/116957
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Matrizes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Matrizes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv MATRIZes; v. 10 n. 1 (2016); 133-147
MATRIZes; Vol. 10 No 1 (2016); 133-147
MATRIZes; V. 10 N. 1 (2016); 133-147
MATRIZes; Vol. 10 No. 1 (2016); 133-147
MATRIZes; Vol. 10 Núm. 1 (2016); 133-147
1982-8160
1982-2073
reponame:Matrizes (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Matrizes (Online)
collection Matrizes (Online)
repository.name.fl_str_mv Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv matrizes@usp.br
_version_ 1797051314656509952