Access denied: circuit bending, borderlands narratives and lo-fi sci-fi in White Out, Black in
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Data de Publicação: | 2017 |
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Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24331 |
Resumo: | Adirley Queirós’s White Out, Black In (Branco Sai, Preto Fica, 2014) mixes documentary and science fiction film to discuss civil rights and citizenship menaced by the state, Produced with funds originating from a call targeted at documentary filmmaking, the film resorts to all sorts of circuit bending in terms of its narrative, set designs and mise-en-scène, in order to provoke cognitive estrangement out of seemingly familiar and ordinary circumstances and landscapes. White Out, Black In is also a borderlands film, an interesting case of genre chimera whose narrative is set in a frontier area, the one that isolates Brasília, the federal district, from Ceilândia, a working class city. This work aims to analyze Adirley Queirós’s film under the perspective of three contemporary cultural concepts: circuit bending, borderlands science fiction and lo-fi sci-fi. |
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Access denied: circuit bending, borderlands narratives and lo-fi sci-fi in White Out, Black inAcceso negado: circuit bending, borderlands science fiction y lo-fi sci-fi en Branco Sai, Preto FicaAcesso negado: circuit bending, borderlands science fiction e lo-fi sci-fi em Branco Sai, Preto FicaCinemaDocumentaryScience fictionCinemaBranco SaiPreto FicaAdirley QueirósFicción científicaFicción científicaBranco SaiPreto FicaAdirley Queirósficção científicaCinema brasileiroAdirley Queirós’s White Out, Black In (Branco Sai, Preto Fica, 2014) mixes documentary and science fiction film to discuss civil rights and citizenship menaced by the state, Produced with funds originating from a call targeted at documentary filmmaking, the film resorts to all sorts of circuit bending in terms of its narrative, set designs and mise-en-scène, in order to provoke cognitive estrangement out of seemingly familiar and ordinary circumstances and landscapes. White Out, Black In is also a borderlands film, an interesting case of genre chimera whose narrative is set in a frontier area, the one that isolates Brasília, the federal district, from Ceilândia, a working class city. This work aims to analyze Adirley Queirós’s film under the perspective of three contemporary cultural concepts: circuit bending, borderlands science fiction and lo-fi sci-fi.Branco Sai, Preto Fica (2014), de Adirley Queirós, es una mezcla de documental y ficción científica para distinguir la ciudadanía y los derechos civiles bajo la emergente mirada del Estado. Realizado con presupuesto de una licitación pública destinada a la producción de filmes documentales, el filme de Adirley Queirós recurre a todo tipo de circuit bending narrativo, escenográfico y de mise-en-scène en el sentido de provocar el extrañamiento cognitivo de escenarios y situaciones aparentemente familiares y habituales. Branco Sai, Preto Fica es también un filme fronterizo, híbrido en términos de género y régimen de presentación, y también su fábula se sitúa en un territorio de frontera. Este trabajo pretende analizar Branco Sai, Preto Fica, a la luz de los conceptos contemporáneos de circuit bending, borderlands science fiction, y lo-fi sci-fi. Branco Sai, Preto Fica (2014), de Adirley Queirós, mescla documentário e ficção científica para discutir a cidadania e os direitos civis sob a alça de mira do estado. Realizado com verba de um edital público destinado à produção de filmes documentários, o filme de Adirley Queirós recorre a toda sorte de circuit bending narrativo, cenográfico e de mise-en-scène no sentido de provocar o estranhamento cognitivo de cenários e situações aparentemente familiares e corriqueiros. Branco Sai, Preto Fica é também um filme fronteiriço, híbrido em termos de gênero e regime de representação, e também sua fábula se situa num território de fronteira. Este trabalho pretende analisar Branco Sai, Preto Fica à luz dos conceitos contemporâneos de circuit bending, borderlands science fiction e lo-fi sci-fi. Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2433110.15448/1980-3729.2017.1.24331Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 1 (2017); ID24331Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2017); ID24331Revista FAMECOS; v. 24 n. 1 (2017); ID243311980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24331/15017Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessSuppia, Alfredo2017-06-21T14:48:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24331Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-21T14:48:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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