A adaptação como ficção expandida na série contemporânea
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/200134 |
Resumo: | In this article, I discuss how contemporary serial fiction has led adaptation to another stage, no longer characterized by plot or characters condensation, but by the expansion of the fictional world. Based on the analysis of the series The haunting of Bly manor, created by Mike Flanagan from Henry James’ work The turn of the screw, I aim at understanding how expanded fiction democratizes the fictional population without breaking the intrigue thread, in dialogue with a contemporary sensibility and reception condition. |
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A adaptação como ficção expandida na série contemporâneaAdaptation as expanded fiction in contemporary seriesAdaptaçãoFicção seriada audiovisualA maldição da mansão Bly, criada por Mike FlanaganAdaptationTV seriesThe haunting of Bly manor, created by Mike FlanaganIn this article, I discuss how contemporary serial fiction has led adaptation to another stage, no longer characterized by plot or characters condensation, but by the expansion of the fictional world. Based on the analysis of the series The haunting of Bly manor, created by Mike Flanagan from Henry James’ work The turn of the screw, I aim at understanding how expanded fiction democratizes the fictional population without breaking the intrigue thread, in dialogue with a contemporary sensibility and reception condition.Neste artigo, discuto como a ficção seriada contemporânea levou a adaptação a outro estágio, não mais marcado pela contração da trama ou da psicologia das personagens, mas pela expansão do universo ficcional. Por meio da análise da série A maldição da mansão Bly, criada por Mike Flanagan a partir de A outra volta do parafuso, de Henry James, busco compreender como a ficção expandida democratiza a população ficcional sem romper o fio da intriga, em diálogo com uma sensibilidade e condição de recepção contemporâneas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmltext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/20013410.11606/issn.1982-8160.v17i1p21-36MATRIZes; Vol. 17 Núm. 1 (2023); 21-36MATRIZes; v. 17 n. 1 (2023); 21-36MATRIZes; Vol. 17 No 1 (2023); 21-36MATRIZes; Vol. 17 No. 1 (2023); 21-36MATRIZes; V. 17 N. 1 (2023); 21-361982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/200134/193628https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/200134/193629https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/200134/196325https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/200134/196326Copyright (c) 2023 Marcio Serellehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSerelle, MarcioSerelle, MarcioSerelle, MarcioSerelle, MarcioSerelle, Marcio2023-07-07T14:55:23Zoai:revistas.usp.br:article/200134Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-07-07T14:55:23Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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