The fragmented body of contemporary cinema
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/120019 |
Resumo: | In The cinematic body, Steven Shaviro explores the relationship between the cinematic apparatus and the life of the body, suggesting that both are not alien or extrinsic to each other, since their symbolic and parasitic interpretation is part of the postmodern culture of social and technological relations of capitalist society. Understanding the cinema as a living medium that causes bodily reactions of desire and fear, pleasure and disgust, fascination and shame, the author seeks relations with postmodernity, the politics of human bodies, the construction of masculinity and the masochistic aesthetic, present in films. |
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The fragmented body of contemporary cinemaO corpo fragmentado do cinema contemporâneoCinemacinematic bodyaestheticsimageCinemacorpo cinemáticoestéticaimagemIn The cinematic body, Steven Shaviro explores the relationship between the cinematic apparatus and the life of the body, suggesting that both are not alien or extrinsic to each other, since their symbolic and parasitic interpretation is part of the postmodern culture of social and technological relations of capitalist society. Understanding the cinema as a living medium that causes bodily reactions of desire and fear, pleasure and disgust, fascination and shame, the author seeks relations with postmodernity, the politics of human bodies, the construction of masculinity and the masochistic aesthetic, present in films.Em O corpo cinemático, Steven Shaviro procura explorar as relações entre o aparelho cinemático e a vida do corpo, sugerindo que os dois não são alheios ou extrínsecos um ao outro, uma vez que sua interpretação simbólica e parasitária faz parte da cultura pós-moderna das relações sociais e tecnológicas da sociedade capitalista. Compreendendo o cinema como um medium vívido que provoca reações corpóreas de desejo e medo, prazer e nojo, fascínio e vergonha, o autor busca as relações com a pós-modernidade, a política dos corpos humanos, a construção da masculinidade e a estética masoquista, presentes nos filmes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/12001910.11606/issn.1982-8160.v10i2p197-201MATRIZes; v. 10 n. 2 (2016); 197-201MATRIZes; Vol. 10 No 2 (2016); 197-201MATRIZes; V. 10 N. 2 (2016); 197-201MATRIZes; Vol. 10 No. 2 (2016); 197-201MATRIZes; Vol. 10 Núm. 2 (2016); 197-2011982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/120019/117266https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/120019/117298Copyright (c) 2016 Matrizesinfo:eu-repo/semantics/openAccessDantas, Elenildes2017-08-14T18:43:30Zoai:revistas.usp.br:article/120019Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:30.445517Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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In The cinematic body, Steven Shaviro explores the relationship between the cinematic apparatus and the life of the body, suggesting that both are not alien or extrinsic to each other, since their symbolic and parasitic interpretation is part of the postmodern culture of social and technological relations of capitalist society. Understanding the cinema as a living medium that causes bodily reactions of desire and fear, pleasure and disgust, fascination and shame, the author seeks relations with postmodernity, the politics of human bodies, the construction of masculinity and the masochistic aesthetic, present in films. |
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