Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/178062 |
Resumo: | Climax in movies and TV series is built by a combination of images and sounds that impact emotionally on the audience generating catharsis. The cathartic effect is essential in genres like adventure, western, and horror. This essay analyzes the role of archetypes as an emotional trigger for catharsis in audiovisual narratives. The article articulates theories about catharsis (Aristotle, Jauss) and archetype (Jung, Durand) to establish the basis of relations among them and to understand how they operate in examples of movies and TV series. Results show the archetypal opposition hero-monster acting as an emotional trigger in catharsis and the relation between archetypical images and historical-social context in cathartic scenes. |
id |
USP-70_dded2178457fb4c521932eddacef4006 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/178062 |
network_acronym_str |
USP-70 |
network_name_str |
Matrizes (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuaisArchetype and catharsis in audiovisual narrativesCatarseArquétipoNarrativa audiovisualFilmeSérie de TVCatharsisArchetypesAudiovisual narrativesMovieTV seriesClimax in movies and TV series is built by a combination of images and sounds that impact emotionally on the audience generating catharsis. The cathartic effect is essential in genres like adventure, western, and horror. This essay analyzes the role of archetypes as an emotional trigger for catharsis in audiovisual narratives. The article articulates theories about catharsis (Aristotle, Jauss) and archetype (Jung, Durand) to establish the basis of relations among them and to understand how they operate in examples of movies and TV series. Results show the archetypal opposition hero-monster acting as an emotional trigger in catharsis and the relation between archetypical images and historical-social context in cathartic scenes.O clímax em filmes e séries televisivas é construído pela combinação de imagens e sons que impactam emocionalmente a audiência, gerando a catarse. O efeito catártico é peça-chave em gêneros como aventura, western e horror. Este artigo analisa o papel que o arquétipo tem na catarse em narrativas audiovisuais ao operar como acionador de emoções. Articulam-se as teorias sobre catarse (Aristóteles, Jauss) e arquétipos (Jung, Durand) para estabelecer as relações entre esses elementos e entender como operam a partir de exemplos de filmes e séries. Resultados mostram a oposição arquetípica herói-monstro como gatilho emocional nas catarses e a relação entre imagens arquetípicas e contexto sócio-histórico em cenas catárticas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/17806210.11606/issn.1982-8160.v15i2p73-93MATRIZes; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 73-93MATRIZes; v. 15 n. 2 (2021); 73-93MATRIZes; Vol. 15 No 2 (2021); 73-93MATRIZes; Vol. 15 No. 2 (2021); 73-93MATRIZes; V. 15 N. 2 (2021); 73-931982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/178062/175630https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/178062/175631https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnaz, Sílvio Antonio LuizAnaz, Sílvio Antonio Luiz2023-05-18T17:13:50Zoai:revistas.usp.br:article/178062Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-05-18T17:13:50Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais Archetype and catharsis in audiovisual narratives |
title |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais |
spellingShingle |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais Anaz, Sílvio Antonio Luiz Catarse Arquétipo Narrativa audiovisual Filme Série de TV Catharsis Archetypes Audiovisual narratives Movie TV series |
title_short |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais |
title_full |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais |
title_fullStr |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais |
title_full_unstemmed |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais |
title_sort |
Arquétipo e catarse nas narrativas audiovisuais |
author |
Anaz, Sílvio Antonio Luiz |
author_facet |
Anaz, Sílvio Antonio Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anaz, Sílvio Antonio Luiz Anaz, Sílvio Antonio Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Catarse Arquétipo Narrativa audiovisual Filme Série de TV Catharsis Archetypes Audiovisual narratives Movie TV series |
topic |
Catarse Arquétipo Narrativa audiovisual Filme Série de TV Catharsis Archetypes Audiovisual narratives Movie TV series |
description |
Climax in movies and TV series is built by a combination of images and sounds that impact emotionally on the audience generating catharsis. The cathartic effect is essential in genres like adventure, western, and horror. This essay analyzes the role of archetypes as an emotional trigger for catharsis in audiovisual narratives. The article articulates theories about catharsis (Aristotle, Jauss) and archetype (Jung, Durand) to establish the basis of relations among them and to understand how they operate in examples of movies and TV series. Results show the archetypal opposition hero-monster acting as an emotional trigger in catharsis and the relation between archetypical images and historical-social context in cathartic scenes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/178062 10.11606/issn.1982-8160.v15i2p73-93 |
url |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/178062 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-8160.v15i2p73-93 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/178062/175630 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/178062/175631 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
MATRIZes; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 73-93 MATRIZes; v. 15 n. 2 (2021); 73-93 MATRIZes; Vol. 15 No 2 (2021); 73-93 MATRIZes; Vol. 15 No. 2 (2021); 73-93 MATRIZes; V. 15 N. 2 (2021); 73-93 1982-8160 1982-2073 reponame:Matrizes (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Matrizes (Online) |
collection |
Matrizes (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
matrizes@usp.br |
_version_ |
1797051312762781696 |