David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calixto, Douglas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Luz-Carvalho, Tatiana Garcia, Citelli, Adilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/182270
Resumo: British researcher David Buckingham gave an interview to Revista Comunicação & Educação, via a virtual conference, recently in Brazil. Buckingham analyzes issues of the communication and education interface, the theoretical references shared with cultural studies, and primarily, the understanding that it is necessary to overcome the instrumental bias of the media in favor of a comprehensive understanding of digital capitalism. In the interview, Buckingham answers questions related to teacher training in the field of digital technologies, the development of pedagogical strategies to deal with digital capitalism at school and, above all, the concept of media education.
id USP-71_03b7b45f9e76b17b6d7c15a06dd77fd1
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/182270
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something differentDavid Buckingham: a Educação Midiática não deve apenas lidar com o mundo digital, mas sim exigir algo diferenteMedia educationChildhoodYouthDigital capitalismTechnologiesEducação midiáticaInfânciasJuventudesCapitalismo digitalTecnologiasBritish researcher David Buckingham gave an interview to Revista Comunicação & Educação, via a virtual conference, recently in Brazil. Buckingham analyzes issues of the communication and education interface, the theoretical references shared with cultural studies, and primarily, the understanding that it is necessary to overcome the instrumental bias of the media in favor of a comprehensive understanding of digital capitalism. In the interview, Buckingham answers questions related to teacher training in the field of digital technologies, the development of pedagogical strategies to deal with digital capitalism at school and, above all, the concept of media education.David Buckingham concedeu entrevista exclusiva à Revista Comunicação & Educação. Realizado remotamente, o diálogo tem o intuito de elucidar aspectos práticos e teóricos que marcam a obra do autor. Buckingham analisa questões da interface comunicação e educação, as referências teóricas compartilhadas com os estudos culturais e, sobretudo, o entendimento de que é necessário superar o viés instrumental da mídia em favor de uma compreensão abrangente sobre o capitalismo digital. Na entrevista, o pesquisador responde questões relacionadas à formação docente no campo das tecnologias digitais, ao desenvolvimento de estratégias pedagógicas para lidar com o capitalismo digital no âmbito escolar e, especialmente, ao conceito de educação midiática.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/18227010.11606/issn.2316-9125.v25i2p127-137Comunicação & Educação; v. 25 n. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 127-137Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 127-137Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 127-1372316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/182270/169339https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/182270/169338Copyright (c) 2020 Douglas Calixto, Tatiana Garcia Luz-Carvalho, Adilson Citellihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalixto, DouglasLuz-Carvalho, Tatiana GarciaCitelli, Adilson2022-07-07T20:34:30Zoai:revistas.usp.br:article/182270Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:32.823925Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different
David Buckingham: a Educação Midiática não deve apenas lidar com o mundo digital, mas sim exigir algo diferente
title David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different
spellingShingle David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different
Calixto, Douglas
Media education
Childhood
Youth
Digital capitalism
Technologies
Educação midiática
Infâncias
Juventudes
Capitalismo digital
Tecnologias
title_short David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different
title_full David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different
title_fullStr David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different
title_full_unstemmed David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different
title_sort David Buckingham: Media Education should not only deal with the digital world, but demand something different
author Calixto, Douglas
author_facet Calixto, Douglas
Luz-Carvalho, Tatiana Garcia
Citelli, Adilson
author_role author
author2 Luz-Carvalho, Tatiana Garcia
Citelli, Adilson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calixto, Douglas
Luz-Carvalho, Tatiana Garcia
Citelli, Adilson
dc.subject.por.fl_str_mv Media education
Childhood
Youth
Digital capitalism
Technologies
Educação midiática
Infâncias
Juventudes
Capitalismo digital
Tecnologias
topic Media education
Childhood
Youth
Digital capitalism
Technologies
Educação midiática
Infâncias
Juventudes
Capitalismo digital
Tecnologias
description British researcher David Buckingham gave an interview to Revista Comunicação & Educação, via a virtual conference, recently in Brazil. Buckingham analyzes issues of the communication and education interface, the theoretical references shared with cultural studies, and primarily, the understanding that it is necessary to overcome the instrumental bias of the media in favor of a comprehensive understanding of digital capitalism. In the interview, Buckingham answers questions related to teacher training in the field of digital technologies, the development of pedagogical strategies to deal with digital capitalism at school and, above all, the concept of media education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/182270
10.11606/issn.2316-9125.v25i2p127-137
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/182270
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v25i2p127-137
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/182270/169339
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/182270/169338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Douglas Calixto, Tatiana Garcia Luz-Carvalho, Adilson Citelli
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Douglas Calixto, Tatiana Garcia Luz-Carvalho, Adilson Citelli
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 25 n. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 127-137
Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 127-137
Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 127-137
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092737212416