Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Lígia Beatriz Carvalho de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45492
Resumo: This article describes those who can apply for a permission to administrate Brazilian educative radio stations, the contents to be broadcasted, which actors control the FM band and the paradigms present in the relationship between the listener and the FM station. Is related the experience of author as a programming coordinator in a regional educative FM radio station, showing how the programming profile was defined, which were the criterions to hire the employees and theirtraining processes, how extension projects were designed. The experience reveals that is possible to please the audienceand make the programming meet the educational needs of the public. Political and financial interests in Brazil manipulatingthe medium are responsible for blocking the development of public broadcasting and the citizen’s needs for educationalprograms.
id USP-71_35595ac3aca72dca68d5703b2f40d5f7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/45492
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challengeIntencionalidade educativa em freqüência modulada: um desafio radiofônicorádio educativaparadigma culturalprogramação radiofônicarádio FMmídia regional.educative radiocultural paradigmradio programmingFM radioregional media.This article describes those who can apply for a permission to administrate Brazilian educative radio stations, the contents to be broadcasted, which actors control the FM band and the paradigms present in the relationship between the listener and the FM station. Is related the experience of author as a programming coordinator in a regional educative FM radio station, showing how the programming profile was defined, which were the criterions to hire the employees and theirtraining processes, how extension projects were designed. The experience reveals that is possible to please the audienceand make the programming meet the educational needs of the public. Political and financial interests in Brazil manipulatingthe medium are responsible for blocking the development of public broadcasting and the citizen’s needs for educationalprograms.O artigo mostra quem pode pleitear permissão para gerir as emissoras educativas no Brasil, qual a natureza do conteúdo a ser veiculado, quais atores dominam as emissões radiofônicas em freqüência modulada e que paradigmas permeiam a relação ouvinte/emissora FM. Na seqüência, é relatada a experiência da autora como coordenadora de programaçãode uma emissora regional FM educativa, na qual pôde delinear a linha de programação, selecionar e treinar os primeiros colaboradores e formatar projetos de extensão. As dificuldades encontradas mostram que, apesar do contexto, é possível veicular conceitos os quais privilegiem os interesses públicos e sociais, captando e mantendo a audiência de diversas camadas sociais. Finalmente, a conclusão aponta para as forças político-financeiras, que dominam o cenário midiático brasileiro, como sendo os principais entraves ao desenvolvimento de uma mídia educativa e cidadã.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2008-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4549210.11606/issn.2316-9125.v13i1p83-90Comunicação & Educação; v. 13 n. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 83-90Comunicação & Educação; Vol. 13 No. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 83-90Comunicação & Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 83-902316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45492/49101Almeida, Lígia Beatriz Carvalho deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:54:07Zoai:revistas.usp.br:article/45492Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:12.502036Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge
Intencionalidade educativa em freqüência modulada: um desafio radiofônico
title Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge
spellingShingle Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge
Almeida, Lígia Beatriz Carvalho de
rádio educativa
paradigma cultural
programação radiofônica
rádio FM
mídia regional.
educative radio
cultural paradigm
radio programming
FM radio
regional media.
title_short Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge
title_full Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge
title_fullStr Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge
title_full_unstemmed Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge
title_sort Educative intentionality in FM broadcasting: a radiophonic challenge
author Almeida, Lígia Beatriz Carvalho de
author_facet Almeida, Lígia Beatriz Carvalho de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Lígia Beatriz Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv rádio educativa
paradigma cultural
programação radiofônica
rádio FM
mídia regional.
educative radio
cultural paradigm
radio programming
FM radio
regional media.
topic rádio educativa
paradigma cultural
programação radiofônica
rádio FM
mídia regional.
educative radio
cultural paradigm
radio programming
FM radio
regional media.
description This article describes those who can apply for a permission to administrate Brazilian educative radio stations, the contents to be broadcasted, which actors control the FM band and the paradigms present in the relationship between the listener and the FM station. Is related the experience of author as a programming coordinator in a regional educative FM radio station, showing how the programming profile was defined, which were the criterions to hire the employees and theirtraining processes, how extension projects were designed. The experience reveals that is possible to please the audienceand make the programming meet the educational needs of the public. Political and financial interests in Brazil manipulatingthe medium are responsible for blocking the development of public broadcasting and the citizen’s needs for educationalprograms.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45492
10.11606/issn.2316-9125.v13i1p83-90
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45492
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v13i1p83-90
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45492/49101
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 13 n. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 83-90
Comunicação & Educação; Vol. 13 No. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 83-90
Comunicação & Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 83-90
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091317440512