Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Citelli, Adilson Odair
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237
Resumo: The recent approval of the new Law that will govern the Brazilian Upper Secondary Education entailed a series of questions about its procedural strategy and about the very feasibility of its implementation. Issued as a Provisional Executive Order, it was quickly assessed and approved by the Chamber of Deputies and the Senate, excluding from the discussion the social sectors focused on education. The necessary communication processes, understood as dialogical processes – crucial to discussing a matter possibly affecting the practices of the whole level of basic education – were not pursued, resulting in a Law debated solely in ministerial offices and in the National Congress offices of government leaders.
id USP-71_45c39fdd8b0aa58248f99a7921ceaa38
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/150237
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticasUpper secondary education reform: communication deficit and political intercurrencesupper secondary educationreformcommunicationeducationpublic policyensino médioreformacomunicaçãoeducaçãopolíticas públicasThe recent approval of the new Law that will govern the Brazilian Upper Secondary Education entailed a series of questions about its procedural strategy and about the very feasibility of its implementation. Issued as a Provisional Executive Order, it was quickly assessed and approved by the Chamber of Deputies and the Senate, excluding from the discussion the social sectors focused on education. The necessary communication processes, understood as dialogical processes – crucial to discussing a matter possibly affecting the practices of the whole level of basic education – were not pursued, resulting in a Law debated solely in ministerial offices and in the National Congress offices of government leaders.A recente aprovação da nova Lei que regerá o Ensino Médio brasileiro trouxe consigo uma série de indagações acerca da estratégia como foi encaminhada e da própria factibilidade quanto à sua implantação. Nascida como Medida Provisória, conheceu rápido trâmite na Câmara e no Senado, deixando à margem a participação dos setores sociais voltados ao tema da educação. Os necessários processos de comunicação, compreendidos como trânsitos dialógicos – decisivos para o tratamento de matéria com o alcance de uma mudança de rota em ciclo do ensino básico –, deixaram de ser acionados, resultando em uma Lei cujos interlocutores foram os gabinetes ministeriais e as salas de lideranças governistas do Congresso Nacional.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/15023710.11606/issn.2316-9125.v23i2p7-19Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 7-19Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 7-19Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 7-192316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237/149962https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237/149963Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCitelli, Adilson Odair2019-02-19T18:54:16Zoai:revistas.usp.br:article/150237Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:27.377217Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
Upper secondary education reform: communication deficit and political intercurrences
title Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
spellingShingle Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
Citelli, Adilson Odair
upper secondary education
reform
communication
education
public policy
ensino médio
reforma
comunicação
educação
políticas públicas
title_short Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
title_full Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
title_fullStr Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
title_full_unstemmed Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
title_sort Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
author Citelli, Adilson Odair
author_facet Citelli, Adilson Odair
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Citelli, Adilson Odair
dc.subject.por.fl_str_mv upper secondary education
reform
communication
education
public policy
ensino médio
reforma
comunicação
educação
políticas públicas
topic upper secondary education
reform
communication
education
public policy
ensino médio
reforma
comunicação
educação
políticas públicas
description The recent approval of the new Law that will govern the Brazilian Upper Secondary Education entailed a series of questions about its procedural strategy and about the very feasibility of its implementation. Issued as a Provisional Executive Order, it was quickly assessed and approved by the Chamber of Deputies and the Senate, excluding from the discussion the social sectors focused on education. The necessary communication processes, understood as dialogical processes – crucial to discussing a matter possibly affecting the practices of the whole level of basic education – were not pursued, resulting in a Law debated solely in ministerial offices and in the National Congress offices of government leaders.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237
10.11606/issn.2316-9125.v23i2p7-19
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v23i2p7-19
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237/149962
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237/149963
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 7-19
Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 7-19
Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 7-19
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092563148800