Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237 |
Resumo: | The recent approval of the new Law that will govern the Brazilian Upper Secondary Education entailed a series of questions about its procedural strategy and about the very feasibility of its implementation. Issued as a Provisional Executive Order, it was quickly assessed and approved by the Chamber of Deputies and the Senate, excluding from the discussion the social sectors focused on education. The necessary communication processes, understood as dialogical processes – crucial to discussing a matter possibly affecting the practices of the whole level of basic education – were not pursued, resulting in a Law debated solely in ministerial offices and in the National Congress offices of government leaders. |
id |
USP-71_45c39fdd8b0aa58248f99a7921ceaa38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/150237 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticasUpper secondary education reform: communication deficit and political intercurrencesupper secondary educationreformcommunicationeducationpublic policyensino médioreformacomunicaçãoeducaçãopolíticas públicasThe recent approval of the new Law that will govern the Brazilian Upper Secondary Education entailed a series of questions about its procedural strategy and about the very feasibility of its implementation. Issued as a Provisional Executive Order, it was quickly assessed and approved by the Chamber of Deputies and the Senate, excluding from the discussion the social sectors focused on education. The necessary communication processes, understood as dialogical processes – crucial to discussing a matter possibly affecting the practices of the whole level of basic education – were not pursued, resulting in a Law debated solely in ministerial offices and in the National Congress offices of government leaders.A recente aprovação da nova Lei que regerá o Ensino Médio brasileiro trouxe consigo uma série de indagações acerca da estratégia como foi encaminhada e da própria factibilidade quanto à sua implantação. Nascida como Medida Provisória, conheceu rápido trâmite na Câmara e no Senado, deixando à margem a participação dos setores sociais voltados ao tema da educação. Os necessários processos de comunicação, compreendidos como trânsitos dialógicos – decisivos para o tratamento de matéria com o alcance de uma mudança de rota em ciclo do ensino básico –, deixaram de ser acionados, resultando em uma Lei cujos interlocutores foram os gabinetes ministeriais e as salas de lideranças governistas do Congresso Nacional.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/15023710.11606/issn.2316-9125.v23i2p7-19Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 7-19Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 7-19Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 7-192316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237/149962https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237/149963Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCitelli, Adilson Odair2019-02-19T18:54:16Zoai:revistas.usp.br:article/150237Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:27.377217Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas Upper secondary education reform: communication deficit and political intercurrences |
title |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas |
spellingShingle |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas Citelli, Adilson Odair upper secondary education reform communication education public policy ensino médio reforma comunicação educação políticas públicas |
title_short |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas |
title_full |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas |
title_fullStr |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas |
title_full_unstemmed |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas |
title_sort |
Reforma do ensino médio: déficit de comunicação e intercorrências políticas |
author |
Citelli, Adilson Odair |
author_facet |
Citelli, Adilson Odair |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Citelli, Adilson Odair |
dc.subject.por.fl_str_mv |
upper secondary education reform communication education public policy ensino médio reforma comunicação educação políticas públicas |
topic |
upper secondary education reform communication education public policy ensino médio reforma comunicação educação políticas públicas |
description |
The recent approval of the new Law that will govern the Brazilian Upper Secondary Education entailed a series of questions about its procedural strategy and about the very feasibility of its implementation. Issued as a Provisional Executive Order, it was quickly assessed and approved by the Chamber of Deputies and the Senate, excluding from the discussion the social sectors focused on education. The necessary communication processes, understood as dialogical processes – crucial to discussing a matter possibly affecting the practices of the whole level of basic education – were not pursued, resulting in a Law debated solely in ministerial offices and in the National Congress offices of government leaders. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237 10.11606/issn.2316-9125.v23i2p7-19 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v23i2p7-19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237/149962 https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150237/149963 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 7-19 Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 7-19 Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 7-19 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092563148800 |