Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Christofoletti, Rogério
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862
Resumo: The teaching of ethics in journalism is rarely studied and discussed in Brazil. This scenario is not unique to journalism. In this work, professors of ethics provide important information about how to teach ethics in journalism courses in the country. We use a sample of one hundred more traditional courses and teachers respondedto a questionnaire about teaching practices, methodologies and technologies used. The results suggest that, although ubiquitous,the teaching of journalistic ethics has yet to consolidate content and approaches. The data also point to efforts to boost teachers’ classes.
id USP-71_51666eb65730e0c21121e2272ac30858
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44862
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologiesEnsino de ética jornalística: pedagogias e metodologias de professoresÉtica JornalísticaEnsino de JornalismoPedagogiaComunicaçãoEducação.Journalistic EthicsJournalism EducationPedagogyCommunicationEducation.The teaching of ethics in journalism is rarely studied and discussed in Brazil. This scenario is not unique to journalism. In this work, professors of ethics provide important information about how to teach ethics in journalism courses in the country. We use a sample of one hundred more traditional courses and teachers respondedto a questionnaire about teaching practices, methodologies and technologies used. The results suggest that, although ubiquitous,the teaching of journalistic ethics has yet to consolidate content and approaches. The data also point to efforts to boost teachers’ classes.O ensino de ética no jornalismo é pouco estudado e ainda insuficientemente discutido no Brasil. De fato, este cenárionão é exclusividade do Jornalismo. Neste artigo, são os professores das disciplinas de ética jornalística quem fornecem dados importantes sobre como se ensina deontologia nos cursos superiores da área no país. O estudo se apoia numa amostra dos cem cursos brasileiros mais tradicionais, e os professores responderam a um questionário onde apontam como baseiam suas práticas pedagógicas, que metodologias e tecnologias utilizam. Os resultados sugerem que, embora onipresente, o ensino de ética jornalística ainda carece consolidar conteúdos e abordagens. Apontam também para esforços dos docentes para dinamizar as aulas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4486210.11606/issn.2316-9125.v16i1p25-32Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-322316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862/48494Christofoletti, Rogérioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:02Zoai:revistas.usp.br:article/44862Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:08.656835Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
Ensino de ética jornalística: pedagogias e metodologias de professores
title Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
spellingShingle Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
Christofoletti, Rogério
Ética Jornalística
Ensino de Jornalismo
Pedagogia
Comunicação
Educação.
Journalistic Ethics
Journalism Education
Pedagogy
Communication
Education.
title_short Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
title_full Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
title_fullStr Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
title_full_unstemmed Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
title_sort Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
author Christofoletti, Rogério
author_facet Christofoletti, Rogério
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Christofoletti, Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv Ética Jornalística
Ensino de Jornalismo
Pedagogia
Comunicação
Educação.
Journalistic Ethics
Journalism Education
Pedagogy
Communication
Education.
topic Ética Jornalística
Ensino de Jornalismo
Pedagogia
Comunicação
Educação.
Journalistic Ethics
Journalism Education
Pedagogy
Communication
Education.
description The teaching of ethics in journalism is rarely studied and discussed in Brazil. This scenario is not unique to journalism. In this work, professors of ethics provide important information about how to teach ethics in journalism courses in the country. We use a sample of one hundred more traditional courses and teachers respondedto a questionnaire about teaching practices, methodologies and technologies used. The results suggest that, although ubiquitous,the teaching of journalistic ethics has yet to consolidate content and approaches. The data also point to efforts to boost teachers’ classes.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862
10.11606/issn.2316-9125.v16i1p25-32
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v16i1p25-32
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862/48494
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32
Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32
Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091222020096