Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862 |
Resumo: | The teaching of ethics in journalism is rarely studied and discussed in Brazil. This scenario is not unique to journalism. In this work, professors of ethics provide important information about how to teach ethics in journalism courses in the country. We use a sample of one hundred more traditional courses and teachers respondedto a questionnaire about teaching practices, methodologies and technologies used. The results suggest that, although ubiquitous,the teaching of journalistic ethics has yet to consolidate content and approaches. The data also point to efforts to boost teachers’ classes. |
id |
USP-71_51666eb65730e0c21121e2272ac30858 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44862 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologiesEnsino de ética jornalística: pedagogias e metodologias de professoresÉtica JornalísticaEnsino de JornalismoPedagogiaComunicaçãoEducação.Journalistic EthicsJournalism EducationPedagogyCommunicationEducation.The teaching of ethics in journalism is rarely studied and discussed in Brazil. This scenario is not unique to journalism. In this work, professors of ethics provide important information about how to teach ethics in journalism courses in the country. We use a sample of one hundred more traditional courses and teachers respondedto a questionnaire about teaching practices, methodologies and technologies used. The results suggest that, although ubiquitous,the teaching of journalistic ethics has yet to consolidate content and approaches. The data also point to efforts to boost teachers’ classes.O ensino de ética no jornalismo é pouco estudado e ainda insuficientemente discutido no Brasil. De fato, este cenárionão é exclusividade do Jornalismo. Neste artigo, são os professores das disciplinas de ética jornalística quem fornecem dados importantes sobre como se ensina deontologia nos cursos superiores da área no país. O estudo se apoia numa amostra dos cem cursos brasileiros mais tradicionais, e os professores responderam a um questionário onde apontam como baseiam suas práticas pedagógicas, que metodologias e tecnologias utilizam. Os resultados sugerem que, embora onipresente, o ensino de ética jornalística ainda carece consolidar conteúdos e abordagens. Apontam também para esforços dos docentes para dinamizar as aulas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4486210.11606/issn.2316-9125.v16i1p25-32Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-322316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862/48494Christofoletti, Rogérioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:02Zoai:revistas.usp.br:article/44862Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:08.656835Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies Ensino de ética jornalística: pedagogias e metodologias de professores |
title |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies |
spellingShingle |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies Christofoletti, Rogério Ética Jornalística Ensino de Jornalismo Pedagogia Comunicação Educação. Journalistic Ethics Journalism Education Pedagogy Communication Education. |
title_short |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies |
title_full |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies |
title_fullStr |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies |
title_full_unstemmed |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies |
title_sort |
Teaching journalism ethics Pedagogies and teachers’ methodologies |
author |
Christofoletti, Rogério |
author_facet |
Christofoletti, Rogério |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Christofoletti, Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ética Jornalística Ensino de Jornalismo Pedagogia Comunicação Educação. Journalistic Ethics Journalism Education Pedagogy Communication Education. |
topic |
Ética Jornalística Ensino de Jornalismo Pedagogia Comunicação Educação. Journalistic Ethics Journalism Education Pedagogy Communication Education. |
description |
The teaching of ethics in journalism is rarely studied and discussed in Brazil. This scenario is not unique to journalism. In this work, professors of ethics provide important information about how to teach ethics in journalism courses in the country. We use a sample of one hundred more traditional courses and teachers respondedto a questionnaire about teaching practices, methodologies and technologies used. The results suggest that, although ubiquitous,the teaching of journalistic ethics has yet to consolidate content and approaches. The data also point to efforts to boost teachers’ classes. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862 10.11606/issn.2316-9125.v16i1p25-32 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v16i1p25-32 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44862/48494 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32 Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32 Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 25-32 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047091222020096 |