The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Adriano Lopes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Rodrigues, Edivânia Duarte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44884
Resumo: This article analyzes the argumentative discourse developed by the Basis Educational Movement (MEB) throughout the classes broadcasted by Natal Rural Education Radio. It reveals the argumentative techniques in the discursive production of theclasses, identifying the defended ideological positions, the formats in the radio, and the dialogical characteristic of that interaction.The distance education throughout the Rural broadcasting promoted a dialogue with the students, motivating the youths’ and the adults’ persuasion, regarding to the action to transform the reality, according to the social justice desires of the popular class.
id USP-71_52951c27ba82a2a623d8743742f33cf9
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44884
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in BrazilOs discursos da Rádio Rural de Natal nos anos 1960: um capítulo da relação Comunicação/Educação no BrasilMEBNatal Rural Radioradio classesdiscourseargumentation.MEBRádio Rural de Natalaulas radiofônicasdiscursoargumentação.This article analyzes the argumentative discourse developed by the Basis Educational Movement (MEB) throughout the classes broadcasted by Natal Rural Education Radio. It reveals the argumentative techniques in the discursive production of theclasses, identifying the defended ideological positions, the formats in the radio, and the dialogical characteristic of that interaction.The distance education throughout the Rural broadcasting promoted a dialogue with the students, motivating the youths’ and the adults’ persuasion, regarding to the action to transform the reality, according to the social justice desires of the popular class.Este artigo analisa o discurso argumentativo desenvolvido pelo Movimento de Educação de Base (MEB) por intermédio das aulas transmitidas pela Emissora de Educação Rural de Natal. Revela as técnicas argumentativas na produção discursiva das aulas, identificando as posições ideológicas defendidas, os formatos no rádio e o caráter dialógico dessa interação. A educação a distância por meio da emissora Rural promoveu um diálogo com os alunos, instigando a persuasão dos jovens e adultos, no que se refere à ação sobre a realidade para transformá-la, segundo os desejos dejustiça social da classe popular.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2012-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4488410.11606/issn.2316-9125.v16i2p35-42Comunicação & Educação; v. 16 n. 2 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 35-42Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 2 (2011): Public media and alternatives for participatory democracy; 35-42Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 2 (2011): Medios de comunicación públicos y alternativas para la democracia participativa; 35-422316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44884/48514Gomes, Adriano LopesRodrigues, Edivânia Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:32:39Zoai:revistas.usp.br:article/44884Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:10.011202Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil
Os discursos da Rádio Rural de Natal nos anos 1960: um capítulo da relação Comunicação/Educação no Brasil
title The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil
spellingShingle The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil
Gomes, Adriano Lopes
MEB
Natal Rural Radio
radio classes
discourse
argumentation.
MEB
Rádio Rural de Natal
aulas radiofônicas
discurso
argumentação.
title_short The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil
title_full The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil
title_fullStr The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil
title_full_unstemmed The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil
title_sort The speeches of the Agricultural Radio of Christmas in years 1960: a chapter of the relation Communication/Education in Brazil
author Gomes, Adriano Lopes
author_facet Gomes, Adriano Lopes
Rodrigues, Edivânia Duarte
author_role author
author2 Rodrigues, Edivânia Duarte
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Adriano Lopes
Rodrigues, Edivânia Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv MEB
Natal Rural Radio
radio classes
discourse
argumentation.
MEB
Rádio Rural de Natal
aulas radiofônicas
discurso
argumentação.
topic MEB
Natal Rural Radio
radio classes
discourse
argumentation.
MEB
Rádio Rural de Natal
aulas radiofônicas
discurso
argumentação.
description This article analyzes the argumentative discourse developed by the Basis Educational Movement (MEB) throughout the classes broadcasted by Natal Rural Education Radio. It reveals the argumentative techniques in the discursive production of theclasses, identifying the defended ideological positions, the formats in the radio, and the dialogical characteristic of that interaction.The distance education throughout the Rural broadcasting promoted a dialogue with the students, motivating the youths’ and the adults’ persuasion, regarding to the action to transform the reality, according to the social justice desires of the popular class.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44884
10.11606/issn.2316-9125.v16i2p35-42
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44884
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v16i2p35-42
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44884/48514
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 16 n. 2 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 35-42
Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 2 (2011): Public media and alternatives for participatory democracy; 35-42
Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 2 (2011): Medios de comunicación públicos y alternativas para la democracia participativa; 35-42
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091250331648