The communication in service of teenagers citizenship and identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lahni, Cláudia Regina
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Coelho, Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43854
Resumo: This study makes a short historical analysis of the youths’ situation in Brazil and approaches the Educommunication theme, highlighting it as a methodology of the communication use, specially the radio, as a tool to the promotion and rescue of citizenship of youths in Brazil. Some projects and initiativesare presented as a way to reach such objective. This is the case of the project Jornal e Radio no UFJF: Território de Oportunidades(Newspaper and Radio in the UFJF Opportunities Territory, in English), about which a research (quantitative and qualitative) with the participating youths was performed, and the results are showed in the following article.
id USP-71_6d48ea04799018f9ba45c72d0dec6dac
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/43854
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling The communication in service of teenagers citizenship and identityA comunicação a serviço da cidadania e identidade de adolescentescidadaniacomunicação comunitáriajuventudeparticipação e rádio.citizenshipcommunity communicationyouthparticipation and radio.This study makes a short historical analysis of the youths’ situation in Brazil and approaches the Educommunication theme, highlighting it as a methodology of the communication use, specially the radio, as a tool to the promotion and rescue of citizenship of youths in Brazil. Some projects and initiativesare presented as a way to reach such objective. This is the case of the project Jornal e Radio no UFJF: Território de Oportunidades(Newspaper and Radio in the UFJF Opportunities Territory, in English), about which a research (quantitative and qualitative) with the participating youths was performed, and the results are showed in the following article.O estudo faz uma breve análise histórica da situação da juventude no Brasil, abordando o tema da educomunicação, apontando‑o como a metodologia do uso da comunicação, em especial do rádio, como instrumento para a contribuição do exercício da cidadania dos jovens, principalmente das classes populares, no Brasil. Apresenta algumas iniciativas como meios para se chegar a tal objetivo. É o caso do projeto Jornal e Rádio na UFJF: Territóriode Oportunidades, de cujos participantes foi realizada uma pesquisa quantitativa e qualitativa de resultados dispostos nesteartigo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4385410.11606/issn.2316-9125.v14i3p119-126Comunicação & Educação; v. 14 n. 3 (2009): Comunicação & educação; 119-126Comunicação & Educação; Vol. 14 No. 3 (2009): Comunicação & educação; 119-126Comunicação & Educação; Vol. 14 Núm. 3 (2009): Comunicação & educação; 119-1262316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43854/47475Lahni, Cláudia ReginaCoelho, Fernandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:38:41Zoai:revistas.usp.br:article/43854Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:04.174551Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The communication in service of teenagers citizenship and identity
A comunicação a serviço da cidadania e identidade de adolescentes
title The communication in service of teenagers citizenship and identity
spellingShingle The communication in service of teenagers citizenship and identity
Lahni, Cláudia Regina
cidadania
comunicação comunitária
juventude
participação e rádio.
citizenship
community communication
youth
participation and radio.
title_short The communication in service of teenagers citizenship and identity
title_full The communication in service of teenagers citizenship and identity
title_fullStr The communication in service of teenagers citizenship and identity
title_full_unstemmed The communication in service of teenagers citizenship and identity
title_sort The communication in service of teenagers citizenship and identity
author Lahni, Cláudia Regina
author_facet Lahni, Cláudia Regina
Coelho, Fernanda
author_role author
author2 Coelho, Fernanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lahni, Cláudia Regina
Coelho, Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv cidadania
comunicação comunitária
juventude
participação e rádio.
citizenship
community communication
youth
participation and radio.
topic cidadania
comunicação comunitária
juventude
participação e rádio.
citizenship
community communication
youth
participation and radio.
description This study makes a short historical analysis of the youths’ situation in Brazil and approaches the Educommunication theme, highlighting it as a methodology of the communication use, specially the radio, as a tool to the promotion and rescue of citizenship of youths in Brazil. Some projects and initiativesare presented as a way to reach such objective. This is the case of the project Jornal e Radio no UFJF: Território de Oportunidades(Newspaper and Radio in the UFJF Opportunities Territory, in English), about which a research (quantitative and qualitative) with the participating youths was performed, and the results are showed in the following article.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43854
10.11606/issn.2316-9125.v14i3p119-126
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43854
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v14i3p119-126
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43854/47475
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 14 n. 3 (2009): Comunicação & educação; 119-126
Comunicação & Educação; Vol. 14 No. 3 (2009): Comunicação & educação; 119-126
Comunicação & Educação; Vol. 14 Núm. 3 (2009): Comunicação & educação; 119-126
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047090784763904