Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Pablo Nabarrete
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/109708
Resumo: This article presents some results of a thesis developed between 2010 and 2015, abouth political formation of the Landless Rural Workers (MST). The focus of this article is the level of struggle for hegemony of / in art and culture, from the narratives of young peasants who are part of the rap group Veneno [Poison] H2. We use the dialectical method and applied qualitative techniques, semi-structured interviews with young rappers of the MST, and analysis of lyrics from the album Terra Militante [Militant Earth]. Research shows that the narratives of young peasants, as a result of interactions between the countryside and the city, indicate narrowing political ties among the youth of these spaces through cultural identification, which can strengthen and deepen alliances and political dialogues.
id USP-71_77667ae591dc6b9083dd5957953dc9c3
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/109708
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groupsRap da roça – Diálogos políticos entre a juventude do campo e da cidadeMovimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST)raphegemonia popularjuventudecampo e cidadeEducomunicaçãoMovement of Landless Rural Workers (MST)rappopular hegemonyyouthcountryside and city.EducommunicationThis article presents some results of a thesis developed between 2010 and 2015, abouth political formation of the Landless Rural Workers (MST). The focus of this article is the level of struggle for hegemony of / in art and culture, from the narratives of young peasants who are part of the rap group Veneno [Poison] H2. We use the dialectical method and applied qualitative techniques, semi-structured interviews with young rappers of the MST, and analysis of lyrics from the album Terra Militante [Militant Earth]. Research shows that the narratives of young peasants, as a result of interactions between the countryside and the city, indicate narrowing political ties among the youth of these spaces through cultural identification, which can strengthen and deepen alliances and political dialogues.Este artigo apresenta resultados de tese de doutorado desenvolvida, entre 2010 e 2015, sobre a formação política do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). O foco deste artigo é o nível de luta pela hegemonia da/na arte e cultura, a partir das narrativas de jovens camponeses que compõem o grupo de rap Veneno H2. Utiliza-se o método dialético e são aplicadas técnicas qualitativas, entrevistas semiestruturadas, com os jovens rappers do MST, e análise de letras do álbum Militante da Terra. A pesquisa mostra que as narrativas dos jovens camponeses, resultantes de espaços de fronteira entre o campo e a cidade, sinalizam aproximação política entre a juventude desses espaços por meio da identificação cultural, o que pode fortalecer e aprofundar as alianças e os diálogos políticos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/10970810.11606/issn.2316-9125.v21i2p39-47Comunicação & Educação; v. 21 n. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 39-47Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 39-47Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 39-472316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/109708/120936Copyright (c) 2016 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBastos, Pablo Nabarrete2017-06-07T19:44:40Zoai:revistas.usp.br:article/109708Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:21.490374Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups
Rap da roça – Diálogos políticos entre a juventude do campo e da cidade
title Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups
spellingShingle Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups
Bastos, Pablo Nabarrete
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST)
rap
hegemonia popular
juventude
campo e cidade
Educomunicação
Movement of Landless Rural Workers (MST)
rap
popular hegemony
youth
countryside and city.
Educommunication
title_short Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups
title_full Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups
title_fullStr Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups
title_full_unstemmed Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups
title_sort Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups
author Bastos, Pablo Nabarrete
author_facet Bastos, Pablo Nabarrete
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Pablo Nabarrete
dc.subject.por.fl_str_mv Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST)
rap
hegemonia popular
juventude
campo e cidade
Educomunicação
Movement of Landless Rural Workers (MST)
rap
popular hegemony
youth
countryside and city.
Educommunication
topic Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST)
rap
hegemonia popular
juventude
campo e cidade
Educomunicação
Movement of Landless Rural Workers (MST)
rap
popular hegemony
youth
countryside and city.
Educommunication
description This article presents some results of a thesis developed between 2010 and 2015, abouth political formation of the Landless Rural Workers (MST). The focus of this article is the level of struggle for hegemony of / in art and culture, from the narratives of young peasants who are part of the rap group Veneno [Poison] H2. We use the dialectical method and applied qualitative techniques, semi-structured interviews with young rappers of the MST, and analysis of lyrics from the album Terra Militante [Militant Earth]. Research shows that the narratives of young peasants, as a result of interactions between the countryside and the city, indicate narrowing political ties among the youth of these spaces through cultural identification, which can strengthen and deepen alliances and political dialogues.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/109708
10.11606/issn.2316-9125.v21i2p39-47
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/109708
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v21i2p39-47
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/109708/120936
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 21 n. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 39-47
Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 39-47
Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 39-47
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092091289600