Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Ismail
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36923
Resumo: The author analyses the filmography that emerged in Brazil especially as of 1995, highlighting the variety in styles and themes. The diversity characterizes this production that is not concerned with proclaiming ruptures with previous production. It is possible to claim, according to the author, that this filmography guards certain thematic continuity with the past, working on different aesthetic keys. Movie directors have searched for, currently, the compositions of stories that have dialogue as a theme and that have more popular fiction: melodrama, the noir film, the slap-stick comedy, and the thriller. The author claims, furthermore, that this movie production has a dramaturgy that lives together the current picture of insecurity, including with the instability of its own survival due to uncertainties in the Country's cultural policy.
id USP-71_78d03117d6fca6dec652005593383b17
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36923
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégiascinema brasileiroLei do Audiovisualdiversidadecinema novocultura de massagênerosBrazilian cinemaAudiovisual Lawdiversitynew cinemamass culturegenreThe author analyses the filmography that emerged in Brazil especially as of 1995, highlighting the variety in styles and themes. The diversity characterizes this production that is not concerned with proclaiming ruptures with previous production. It is possible to claim, according to the author, that this filmography guards certain thematic continuity with the past, working on different aesthetic keys. Movie directors have searched for, currently, the compositions of stories that have dialogue as a theme and that have more popular fiction: melodrama, the noir film, the slap-stick comedy, and the thriller. The author claims, furthermore, that this movie production has a dramaturgy that lives together the current picture of insecurity, including with the instability of its own survival due to uncertainties in the Country's cultural policy. O autor analisa a filmografia que emerge no Brasil a partir, principalmente, de 1995, destacando a variedade de estilos e de temas. A diversidade caracteriza essa produção que não está preocupada em proclamar rupturas com a produção anterior. Pode-se afirmar, segundo o autor, que essa filmografia guarda certa continuidade temática com o passado, trabalhando sobre chaves estéticas diferentes. Os cineastas têm buscado, na atualidade, a composição de histórias que tematizam o diálogo com a ficção mais popular: o melodrama, o filme noir, a chanchada, o thriller. O autor afirma, ainda, que essa produção cinematográfica esboça uma dramaturgia que convive com o cenário de insegurança da atualidade, inclusive com a instabilidade de sua própria sobrevivência, devido às incertezas da política cultural no país.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2000-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3692310.11606/issn.2316-9125.v0i18p81-86Comunicação & Educação; n. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-86Comunicação & Educação; No. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-86Comunicação & Educação; Núm. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-862316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36923/39645Xavier, Ismailinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:19Zoai:revistas.usp.br:article/36923Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:38.508010Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
title Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
spellingShingle Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
Xavier, Ismail
cinema brasileiro
Lei do Audiovisual
diversidade
cinema novo
cultura de massa
gêneros
Brazilian cinema
Audiovisual Law
diversity
new cinema
mass culture
genre
title_short Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
title_full Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
title_fullStr Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
title_full_unstemmed Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
title_sort Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
author Xavier, Ismail
author_facet Xavier, Ismail
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier, Ismail
dc.subject.por.fl_str_mv cinema brasileiro
Lei do Audiovisual
diversidade
cinema novo
cultura de massa
gêneros
Brazilian cinema
Audiovisual Law
diversity
new cinema
mass culture
genre
topic cinema brasileiro
Lei do Audiovisual
diversidade
cinema novo
cultura de massa
gêneros
Brazilian cinema
Audiovisual Law
diversity
new cinema
mass culture
genre
description The author analyses the filmography that emerged in Brazil especially as of 1995, highlighting the variety in styles and themes. The diversity characterizes this production that is not concerned with proclaiming ruptures with previous production. It is possible to claim, according to the author, that this filmography guards certain thematic continuity with the past, working on different aesthetic keys. Movie directors have searched for, currently, the compositions of stories that have dialogue as a theme and that have more popular fiction: melodrama, the noir film, the slap-stick comedy, and the thriller. The author claims, furthermore, that this movie production has a dramaturgy that lives together the current picture of insecurity, including with the instability of its own survival due to uncertainties in the Country's cultural policy.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36923
10.11606/issn.2316-9125.v0i18p81-86
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36923
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i18p81-86
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36923/39645
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-86
Comunicação & Educação; No. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-86
Comunicação & Educação; Núm. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-86
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047088861675520