Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégias
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Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36923 |
Resumo: | The author analyses the filmography that emerged in Brazil especially as of 1995, highlighting the variety in styles and themes. The diversity characterizes this production that is not concerned with proclaiming ruptures with previous production. It is possible to claim, according to the author, that this filmography guards certain thematic continuity with the past, working on different aesthetic keys. Movie directors have searched for, currently, the compositions of stories that have dialogue as a theme and that have more popular fiction: melodrama, the noir film, the slap-stick comedy, and the thriller. The author claims, furthermore, that this movie production has a dramaturgy that lives together the current picture of insecurity, including with the instability of its own survival due to uncertainties in the Country's cultural policy. |
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Cinema nacional: táticas para um tempo sem estratégiascinema brasileiroLei do Audiovisualdiversidadecinema novocultura de massagênerosBrazilian cinemaAudiovisual Lawdiversitynew cinemamass culturegenreThe author analyses the filmography that emerged in Brazil especially as of 1995, highlighting the variety in styles and themes. The diversity characterizes this production that is not concerned with proclaiming ruptures with previous production. It is possible to claim, according to the author, that this filmography guards certain thematic continuity with the past, working on different aesthetic keys. Movie directors have searched for, currently, the compositions of stories that have dialogue as a theme and that have more popular fiction: melodrama, the noir film, the slap-stick comedy, and the thriller. The author claims, furthermore, that this movie production has a dramaturgy that lives together the current picture of insecurity, including with the instability of its own survival due to uncertainties in the Country's cultural policy. O autor analisa a filmografia que emerge no Brasil a partir, principalmente, de 1995, destacando a variedade de estilos e de temas. A diversidade caracteriza essa produção que não está preocupada em proclamar rupturas com a produção anterior. Pode-se afirmar, segundo o autor, que essa filmografia guarda certa continuidade temática com o passado, trabalhando sobre chaves estéticas diferentes. Os cineastas têm buscado, na atualidade, a composição de histórias que tematizam o diálogo com a ficção mais popular: o melodrama, o filme noir, a chanchada, o thriller. O autor afirma, ainda, que essa produção cinematográfica esboça uma dramaturgia que convive com o cenário de insegurança da atualidade, inclusive com a instabilidade de sua própria sobrevivência, devido às incertezas da política cultural no país.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2000-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3692310.11606/issn.2316-9125.v0i18p81-86Comunicação & Educação; n. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-86Comunicação & Educação; No. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-86Comunicação & Educação; Núm. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 81-862316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36923/39645Xavier, Ismailinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:19Zoai:revistas.usp.br:article/36923Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:38.508010Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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