School and television: going beyond antagonism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973 |
Resumo: | The article discusses the proximities and distances there are between school and television. First, it analyses the particularities of television in Brazil, a country in which it is the mass medium that has the greatest insertion and reach, covering all the levels of the public in the most different locations, regardless of social class, gender or age. Then, the author discusses the role school has in society, briefly covering the theoretical tendencies that, on one token, analyze the school as an institution that reproduces the dominant ideology; while on the other, analyze the schooling institution as a space where resistance and knowledge production is possible. To finalize, the article discusses the relationship between school and television, linking this discussion to the wider relationship there is between television and society. |
id |
USP-71_846540d53e7fde4571d211abef861339 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/36973 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School and television: going beyond antagonismEscola e televisão: para além dos antagonismosCultura de massatelevisãoprofessormediaçõesescolaMass culturetelevisionprofessormediationschoolThe article discusses the proximities and distances there are between school and television. First, it analyses the particularities of television in Brazil, a country in which it is the mass medium that has the greatest insertion and reach, covering all the levels of the public in the most different locations, regardless of social class, gender or age. Then, the author discusses the role school has in society, briefly covering the theoretical tendencies that, on one token, analyze the school as an institution that reproduces the dominant ideology; while on the other, analyze the schooling institution as a space where resistance and knowledge production is possible. To finalize, the article discusses the relationship between school and television, linking this discussion to the wider relationship there is between television and society. O artigo discute as proximidades e distanciamentos entre a escola e a televisão. Primeiramente se analisam as particularidades da televisão no Brasil, país no qual ela é o veículo de comunicação de massa com maior inserção e alcance, abarcando todo tipo de público nos mais diferentes lugares, independente da situação de classe, sexo ou idade. Posteriormente, a autora discute o papel da escola na sociedade. Faz uma rápida recuperação das tendências teóricas que, de um lado, analisam a escola como instituição de reprodução da ideologia dominante; e de outro analisam a instituição escolar como espaço de possibilidade de resistência e produção de conhecimento. Para finalizar, o artigo discute a relação entre escola e televisão, vinculando esta discussão à relação mais ampla entre televisão e sociedade.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2001-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3697310.11606/issn.2316-9125.v0i21p17-28Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-282316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973/39695Guimarães, Iara Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:00Zoai:revistas.usp.br:article/36973Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:41.489744Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School and television: going beyond antagonism Escola e televisão: para além dos antagonismos |
title |
School and television: going beyond antagonism |
spellingShingle |
School and television: going beyond antagonism Guimarães, Iara Vieira Cultura de massa televisão professor mediações escola Mass culture television professor mediation school |
title_short |
School and television: going beyond antagonism |
title_full |
School and television: going beyond antagonism |
title_fullStr |
School and television: going beyond antagonism |
title_full_unstemmed |
School and television: going beyond antagonism |
title_sort |
School and television: going beyond antagonism |
author |
Guimarães, Iara Vieira |
author_facet |
Guimarães, Iara Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Iara Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura de massa televisão professor mediações escola Mass culture television professor mediation school |
topic |
Cultura de massa televisão professor mediações escola Mass culture television professor mediation school |
description |
The article discusses the proximities and distances there are between school and television. First, it analyses the particularities of television in Brazil, a country in which it is the mass medium that has the greatest insertion and reach, covering all the levels of the public in the most different locations, regardless of social class, gender or age. Then, the author discusses the role school has in society, briefly covering the theoretical tendencies that, on one token, analyze the school as an institution that reproduces the dominant ideology; while on the other, analyze the schooling institution as a space where resistance and knowledge production is possible. To finalize, the article discusses the relationship between school and television, linking this discussion to the wider relationship there is between television and society. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973 10.11606/issn.2316-9125.v0i21p17-28 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v0i21p17-28 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973/39695 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28 Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28 Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047088962338816 |