School and television: going beyond antagonism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Iara Vieira
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973
Resumo: The article discusses the proximities and distances there are between school and television. First, it analyses the particularities of television in Brazil, a country in which it is the mass medium that has the greatest insertion and reach, covering all the levels of the public in the most different locations, regardless of social class, gender or age. Then, the author discusses the role school has in society, briefly covering the theoretical tendencies that, on one token, analyze the school as an institution that reproduces the dominant ideology; while on the other, analyze the schooling institution as a space where resistance and knowledge production is possible. To finalize, the article discusses the relationship between school and television, linking this discussion to the wider relationship there is between television and society.
id USP-71_846540d53e7fde4571d211abef861339
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36973
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling School and television: going beyond antagonismEscola e televisão: para além dos antagonismosCultura de massatelevisãoprofessormediaçõesescolaMass culturetelevisionprofessormediationschoolThe article discusses the proximities and distances there are between school and television. First, it analyses the particularities of television in Brazil, a country in which it is the mass medium that has the greatest insertion and reach, covering all the levels of the public in the most different locations, regardless of social class, gender or age. Then, the author discusses the role school has in society, briefly covering the theoretical tendencies that, on one token, analyze the school as an institution that reproduces the dominant ideology; while on the other, analyze the schooling institution as a space where resistance and knowledge production is possible. To finalize, the article discusses the relationship between school and television, linking this discussion to the wider relationship there is between television and society. O artigo discute as proximidades e distanciamentos entre a escola e a televisão. Primeiramente se analisam as particularidades da televisão no Brasil, país no qual ela é o veículo de comunicação de massa com maior inserção e alcance, abarcando todo tipo de público nos mais diferentes lugares, independente da situação de classe, sexo ou idade. Posteriormente, a autora discute o papel da escola na sociedade. Faz uma rápida recuperação das tendências teóricas que, de um lado, analisam a escola como instituição de reprodução da ideologia dominante; e de outro analisam a instituição escolar como espaço de possibilidade de resistência e produção de conhecimento. Para finalizar, o artigo discute a relação entre escola e televisão, vinculando esta discussão à relação mais ampla entre televisão e sociedade.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2001-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3697310.11606/issn.2316-9125.v0i21p17-28Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-282316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973/39695Guimarães, Iara Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:00Zoai:revistas.usp.br:article/36973Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:41.489744Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv School and television: going beyond antagonism
Escola e televisão: para além dos antagonismos
title School and television: going beyond antagonism
spellingShingle School and television: going beyond antagonism
Guimarães, Iara Vieira
Cultura de massa
televisão
professor
mediações
escola
Mass culture
television
professor
mediation
school
title_short School and television: going beyond antagonism
title_full School and television: going beyond antagonism
title_fullStr School and television: going beyond antagonism
title_full_unstemmed School and television: going beyond antagonism
title_sort School and television: going beyond antagonism
author Guimarães, Iara Vieira
author_facet Guimarães, Iara Vieira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Iara Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura de massa
televisão
professor
mediações
escola
Mass culture
television
professor
mediation
school
topic Cultura de massa
televisão
professor
mediações
escola
Mass culture
television
professor
mediation
school
description The article discusses the proximities and distances there are between school and television. First, it analyses the particularities of television in Brazil, a country in which it is the mass medium that has the greatest insertion and reach, covering all the levels of the public in the most different locations, regardless of social class, gender or age. Then, the author discusses the role school has in society, briefly covering the theoretical tendencies that, on one token, analyze the school as an institution that reproduces the dominant ideology; while on the other, analyze the schooling institution as a space where resistance and knowledge production is possible. To finalize, the article discusses the relationship between school and television, linking this discussion to the wider relationship there is between television and society.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973
10.11606/issn.2316-9125.v0i21p17-28
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i21p17-28
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36973/39695
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28
Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28
Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 17-28
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047088962338816