Desafios da comunicação global
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36958 |
Resumo: | The author discusses the complex relationship there is between the globalized world and the constant advances made in communication technologies and the restrictions the world populations confront to have access to such technologies. The main emphasis is on the fact that these new technologies are concentrated in the hands of transnational companies that, often, have more decision-making power than the national States themselves. The need for transnational company regulation aiming at a responsible and democratic media action is stressed in the article. Such regulation depends, increasingly, on global institutions such as non-governmental organizations- NGOs. The article presents a perspective the need for education and literacy for the media. |
id |
USP-71_8b6000bf340eac8edcc90d516ceb35a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/36958 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desafios da comunicação globalglobalizationtransnational companiesInternetnew technologiesregulationnew world orderglobalizaçãotransnacionaisInternetnovas tecnologiasregulamentaçãonova ordem mundialThe author discusses the complex relationship there is between the globalized world and the constant advances made in communication technologies and the restrictions the world populations confront to have access to such technologies. The main emphasis is on the fact that these new technologies are concentrated in the hands of transnational companies that, often, have more decision-making power than the national States themselves. The need for transnational company regulation aiming at a responsible and democratic media action is stressed in the article. Such regulation depends, increasingly, on global institutions such as non-governmental organizations- NGOs. The article presents a perspective the need for education and literacy for the media. O autor discute a complexa relação que se estabelece no mundo globalizado entre o constante avanço das tecnologias de comunicação e o seu ainda restrito acesso pela população mundial. Destaca principalmente o problema da concentração dessas novas tecnologias nas mãos de empresas transnacionais que, muitas vezes, dispõem de mais poder decisório sobre o uso e extensão desses recursos do que os próprios Estados nacionais. Salienta a necessidade de regulamentação das empresas transnacionais em prol de uma ação responsável e democratizadora das mídias. Tal regulamentação depende, de instituições globais, tais como as organizações não-governamentais - ONGs. Apresenta como perspectiva a necessidade de educação e alfabetização para a mídia.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2001-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3695810.11606/issn.2316-9125.v0i20p47-62Comunicação & Educação; n. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 47-62Comunicação & Educação; No. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 47-62Comunicação & Educação; Núm. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 47-622316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36958/39680Biernatzki, William E.info:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:06Zoai:revistas.usp.br:article/36958Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:40.711441Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desafios da comunicação global |
title |
Desafios da comunicação global |
spellingShingle |
Desafios da comunicação global Biernatzki, William E. globalization transnational companies Internet new technologies regulation new world order globalização transnacionais Internet novas tecnologias regulamentação nova ordem mundial |
title_short |
Desafios da comunicação global |
title_full |
Desafios da comunicação global |
title_fullStr |
Desafios da comunicação global |
title_full_unstemmed |
Desafios da comunicação global |
title_sort |
Desafios da comunicação global |
author |
Biernatzki, William E. |
author_facet |
Biernatzki, William E. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Biernatzki, William E. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
globalization transnational companies Internet new technologies regulation new world order globalização transnacionais Internet novas tecnologias regulamentação nova ordem mundial |
topic |
globalization transnational companies Internet new technologies regulation new world order globalização transnacionais Internet novas tecnologias regulamentação nova ordem mundial |
description |
The author discusses the complex relationship there is between the globalized world and the constant advances made in communication technologies and the restrictions the world populations confront to have access to such technologies. The main emphasis is on the fact that these new technologies are concentrated in the hands of transnational companies that, often, have more decision-making power than the national States themselves. The need for transnational company regulation aiming at a responsible and democratic media action is stressed in the article. Such regulation depends, increasingly, on global institutions such as non-governmental organizations- NGOs. The article presents a perspective the need for education and literacy for the media. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36958 10.11606/issn.2316-9125.v0i20p47-62 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36958 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v0i20p47-62 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36958/39680 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; n. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 47-62 Comunicação & Educação; No. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 47-62 Comunicação & Educação; Núm. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 47-62 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047088929832960 |